تاریخ : پنجشنبه 18 خرداد 1402
کد 3924

سرپرست وزارت صمت در دیدار با فعالان اقتصادی اتاق تبریز تاکید کرد:

حضور نمایندگان بخش خصوصی در تصمیم‌گیری‌های حوزه صنعت

سرپرست وزارت صمت گفت: قاعده ما این است که نمایندگانی از بخش خصوصی در جلسات و تصمیم‌گیری‌های مهم در حوزه اقتصاد حضور یابند.

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، سید مهدی نیازی در دیدار با فعالان اقتصادی آذربایجان‌شرقی در اتاق تبریز گفت: سیاست دولت حمایت از بخش خصوصی و افزایش سرمایه‌گذاری در کشور است، به همین دلیل در حال اصلاح برخی قوانین در راستای حمایت از فعالان اقتصادی هستیم. 
وی حرکت از خام‌فروشی و نیمه خام‌فروشی و تبدیل آن به صادرات محصولات را از اولویت‌های اصلی دولت عنوان کرد و از اعطای امتیازات ویژه به صادرکنندگان در آینده نزدیک خبر داد. 
نیازی از اصلاح قانون مالیات مستقیم به منظور توسعه سرمایه‌گذاری خبر داد و بر نوسازی ماشین‌آلات صنعتی و ناوگان حمل و نقل عمومی، از طریق واردات تجهیزات و خودروهای کارکرده تاکید کرد. 
سرپرست وزارت صمت گفت: ما دنبال هوشمندسازی قاعده ثبت سفارش هستیم.
 

ضرورت راه‌اندازی خط آهن جلفا- نخجوان
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در این نشست، خواستار راه‌اندازی خط آهن جلفا- نخجوان برای دسترسی به بازارهای چین و روسیه شد.
یونس ژائله با اشاره به قدمت استان آذربايجان‌شرقی در حوزه تجارت و صنعت گفت: اتاق بازرگانی تبریز اولين اتاق بازرگانی کشور است و تبریز مکتب اقتصادی خاص خود را دارد.
وی ادامه داد: موقعیت استراتژیک استان و قرارگیری آن در مسیر جاده ابریشم، جایگاه ویژه‌ای به استان داده است.
ژائله با بیان اینکه ۹۰ درصد اقتصاد استان در دست بخش خصوصی است، افزود: در حال حاضر چهار هزار واحد صنعتی فعال در استان وجود دارد و استان ما در حوزه‌های مختلف صنعتی، کشاورزی، معادن و گردشگری پتانسیل‌های بالایی دارد.
وی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب در خصوص حمایت از تولید داخلی، مهم‌ترین خواسته بخش خصوصی از دولت را ایجاد اعتماد بین بخش خصوصی و دولتی عنوان کرد.
رئيس اتاق بازرگانی تبریز بر ضرورت استفاده از نخبگان اقتصادی و ظرفیت‌های ایرانیان خارج از کشور تاکید کرد.
وی با اشاره به اینکه ناوگان حمل ونقل عمومی استان از قدیمی‌ترین ناوگان‌های حمل و نقل در کشور محسوب می‌شود، بر ضرورت تقویت این بخش تاکید کرد.
ژائله کمبود منابع بانک‌های استان، ناترازی در تامین برق، آب و گاز و مشکلات لجستیکی را از چالش‌های صنعتگران در آذربايجان‌شرقي دانست.

لزوم برقراری مجدد معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی
صمد حسن‌زاده؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه آذربایجان‌شرقی از قدیم‌الایام قطب صنعتی کشور بوده، بر جایگاه ویژه این استان در حوزه اقتصاد تاکید کرد. 
وی با تاکید بر اهمیت سرمایه‌گذاری در کشور، از دولت خواست تا با ارائه برنامه‌های کارشناسی شده، مردم را به سرمایه‌گذاری راغب کند. 
حسن‌زاده نوسانات قیمت ارزی را از مشکلات حوزه اقتصاد عنوان کرد. 
وی خواستار برقراری مجدد معافیت‌های مالیاتی و گمرکی برای واردات ماشین‌آلات صنعتی شد.

از فعالان و صادرکنندگان فرش حمایت شود
احد عظیم‌زاده؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز، فرش دستباف را شناسنامه دوم کشور در حوزه صنعت عنوان کرد و افزود: این صنعت علیرغم اشتغالزایی برای بسیاری از افراد و خانوارها، در کشور مظلوم واقع شده است. 
وی خواستار حمایت ویژه از فعالان و صادرکنندگان فرش، اعمال مشوق‌ها و رفع تعهدات ارزی فعالان این حوزه شد.

برخی اختیارات به استان‌ها تفویض شود
مهدی امینی؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز در این جلسه به مسائل مرتبط با شرکت شهرک‌های صنعتی پرداخت و خواستار اصلاح برخی قوانین از جمله بحث جریمه در شهرک‌های صنعتی شد.
وی هم‌چنین خواستار تفویض برخی اختیارات در حوزه صنعت و تجارت به استان‌ها شد. 

خلأ نقدینگی در بخش کشاورزی
بشیر جعفری؛ عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز ناترازی در تامین انرژی را از چالش‌های اساسی حوزه صنعت عنوان کرد و افزود: به‌خصوص در تامین منابع آبی و تجهیز زیرساخت‌های برق باید چاره‌ای اندیشیده شود. 
وی با اشاره به خلأ نقدینگی در بخش کشاورزی بر ضرورت تامین نقدینگی در این بخش تاکید کرد. 
 

رئیس انجمن فولاد آذربایجان‌شرقی با اشاره به وجود مشکلات عدیده در صنعت فولاد، خواستار رفع مشکلات و موانع این حوزه شد.
نوید نواده اباذر با اشاره به فعالیت شرکت‌های فولادی در استان گفت: این بخش، نقش قابل توجهی در اشتغال‌زایی و سرمایه‌گذاری دارد و به همین دلیل ‌باید توجه ویژه‌ای به این بخش شود.

مدیر عامل شرکت فولاد ظفر بناب نیز، رفع تعهدات ارزی را از دغدغه‌های فعالان این صنعت دانست.
نیک نفس با بیان اینکه رشد اقتصادی استان به همت سرمایه‌گذاران با غیرت بخش خصوصی محقق شده است، افزود: اکنون این بخش به عنوان موتور محرک اقتصاد استان با مشکلات اساسی مواجه است.
وی با تاکید بر اینکه طی سال‌های اخیر صادرات فولاد در استان کاهش یافته است، خواستار رفع مشکلات این صنعت شد.

رضا پاشایی؛ رئیس هیات مدیره انجمن همگن نیرومحرکه و قطعه‌سازان خودرو آذربایجان‌شرقی بروکراسی اداری، وجود قوانین خلق‌الساعه و گاها متضاد را از مشکلات این صنعت دانست. 
وی گفت: تعدد سامانه‌ها، باعث بروز مشکلات عدیده در حوزه تولید شده است.