تاریخ : پنجشنبه 18 خرداد 1402
کد 3922

در سمینار آموزشی تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا مطرح شد؛

ایجاد فرصت‌های جدید صادراتی با موافقتنامه تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا

سمینار آموزشی تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا با تاکید بر بازار فدراسیون روسیه با هدف افزایش توانمندی فعالان اقتصادی استان در رابطه با توسعه مراودات تجاری با اوراسیا و به‌خصوص روسیه در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد.
 

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، میرهادی سیدی؛ مشاور امور بین‌الملل سازمان توسعه تجارت بین‌الملل و مذاکره‌کننده ارشد موافقتنامه تجارت ایران و اوراسیا در این سمینار از عقد موافقت‌نامه تجارت آزاد بین جمهوری اسلامی ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا خبر داد.
وی تاکید کرد: این موافقتنامه اولین موافقتنامه تجارت آزاد ایران به معنای واقعی است که تاکنون در کشور سابقه نداشته است و شرایط تجار ایرانی را در منطقه اوراسیا نسبت به سایر رقبا بهتر خواهد کرد.
سیدی با تاکید بر اهمیت این موافقتنامه در راستای ایجاد فرصت‌های جدید صادراتی افزود: این اتفاق مبارک، وضعیت بازار ایران را به طور قابل توجهی تغییر خواهد داد و تعرفه گمرکی بین ایران و پنج کشور واقع در منطقه اوراسیا حذف خواهد شد.
وی اضافه کرد: با انجام این رویداد مهم، هزینه‌های تجارت ایران با اوراسیا کاهش می‌یابد.
سیدی در ادامه به تشریح شرایط و نحوه تبادل تجاری در قالب موافقتنامه تجاری بین ایران و اتحادیه اقتصادی اوراسیا پرداخته و با اشاره به معیارها و استاندارهای جهانی تجارت، موانع موجود در خصوص حضور تجار ایرانی در بازارهای جهانی، به ارائه راهکارهای عملی در زمینه تسهیل فعالیت در حوزه بین‌الملل پرداخت.
وی از تجار و فعالان اقتصادی خواست تا به بازار اوراسیا که بازاری بزرگ، مصرفی و وارداتی است، توجه کرده و با نگاه بلند مدت به این بازار روی آورند.
 سیدی افزود: بازار بزرگ اوراسیا نیازهای وارداتی بسیار بالایی دارد و اگر تولیدکنندگان و صادرکنندگان استان بخواهند، به این بازار ورود کنند، نیاز به تشکیل کنسرسیوم‌های صادراتی بین تولیدکنندگان هم رشته خود دارند، تا به صورت تشکیلاتی نیاز بالایی این بازار را تامین کنند.
 
 
روسیه بازاری بزرگ با ویژگی‌های خاص در حوزه تجارت
سیدمجتبی موسویان؛ رایزن بازرگانی اسبق ایران در روسیه سمینار آموزشی تجارت با اتحادیه اقتصادی اوراسیا از کشور روسیه به‌عنوان بازاری بزرگ با ویژگی‌های خاص در حوزه تجارت یاد کرد.
وی با بیان اینکه روسیه، بزرگترین کشور جهان در همسایگی ایران است، گفت: فدراسیون روسیه برای خود قواعد خاصی دارد که تجار قبل از ورود با بازار این کشور، باید با آنها آشنایی کامل داشته باشند.
موسویان ادامه داد: روسیه کشوری صنعتی است و عمدتا مواد خام نفتی و گاز را به کشورهای دیگر صادر می‌کند، به همین دلیل ما از یکسو با یک کشور ثروتمند و از سوی دیگر با کشور تاثیرگذار در مناسبات جهانی روبرو هستیم.
وی وجود اقتصاد نوظهور، تنوع قومی و نژادی، شرایط آب‌و هوایی خاص روسیه و وجود منابع طبیعی را از دیگر ویژگی‌های این کشور عنوان کرد.
موسویان مهم‌ترین بحث در خصوص تجارت با این کشور را تفکر حاکم بر آن در خصوص واردات دانست و اضافه کرد: روسیه کشوری مصرفی و متکی بر واردات است و بر اساس این مدل حرکت می‌کند که اگر واردات محصولی ارزانتر و به‌صرفه‌تر از تولید داخلی باشد، اولویت با واردات آن کالا است، بنابراین بازار روسیه تا قبل از جنگ با اوکراین برای تمامی کشورها باز بود ولی اینک کشورهای طرف تجاری به دوست و غیر دوست تقسیم شده است.
شرکت‌های ایرانی لازم است با افز ایش سطح آگاهی و شناخت بیشتر، برای ورود به این بازار مستعد تلاش خود را مضاعف نمایند.
در ادامه این سمینار موسویان در خصوص ویژگی‌های کشور روسیه در حوزه‌های مختلف و هم‌چنین پتانسیل‌های آن در حوزه صادرات و واردات به ارائه اطلاعات بیشتر پرداخت.
در این سمینار آموزشی که با حضور بیش از 150 نفر از فعالان اقتصادی استان در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
یادآور می‌شود، فایل مباحث آموزشی به صورت ضمیمه در انتهای متن درج شده است.