تاریخ : پنجشنبه 11 خرداد 1402
کد 3912

خلاصه شماره 61 از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» 

شماره شصت و یک از سلسله گزارش‌های «پایش تحولات تجارت جهانی» تهیه شده در مرکز پژوهش‌های اتاق ایران منتشر شد.
در گزارش شصت و یکم در مورد معضل تامین انرژی اروپا و تلاش برای ایجاد یک کارتل خریداران سخن به میان آمده که سبب برانگیخته شدن انتقادات زیادی در منطقه شده است. پس از قطع صادرات انرژی روسیه به اروپا، این کشور با چرخش به سمت اقتصادهای شرق، از جمله هند و چین، فروش نفت خود را به طور چشمگیری افزایش داده و کالاهای چینی را جایگزین برندهای مطرح غربی کرده است. جالب آن که کشور مصر نیز به لیست بازارهای هدف روسیه اضافه شده است، به نحوی که پوند مصر در میان ارزهای رسمی مبادلاتی روسیه جای گرفته است.
اروپا نیز به جبران قطع واردات گاز از روسیه، واردات انرژی را از کشورهایی مانند قطر و آمریکا افزایش داده است، به طوری که قطر در سال ۲۰۲۲ عنوان بزرگترین تامین کننده گاز اروپا را به خود اختصاص داد. ترکیه نیز با اقبال به جهان عرب، حجم تجارت خود را با امارات متحده عربی افزایش داده و همکاری‌های مالی نوینی را با عربستان سعودی در پیش گرفته است. امارات متحده همچنین در نتیجه افزایش فشارهای بین المللی برای کاهش تولید کربن، سرمایه‌گذاری‌های چشمگیری در فناوری‌های مربوط به انرژی‌های تجدیدپذیر و سبز نموده است.
گفتنی است این گزارش‌ها با هدف بررسی رویدادهای با اهمیت از منظر تاثیرگذاری بر دیپلماسی اقتصادی و موقعیت ژئواکونومیک ایران، در دو لایه جهانی و منطقه ای تهیه می‌شود.
فایل این گزارش در پایان خبر پیوست شده است.