تاریخ : پنجشنبه 31 فروردين 1402
کد 3822

در اردیبهشت ماه سال جاری

همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی برگزار می‌شود

جلسه کمیته انرژی اتاق تبریز با موضوع هماهنگی برگزاری همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع مشمول برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، مسعود بنابیان در جلسه کمیته انرژی اتاق تبریز با موضوع هماهنگی برگزاری همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی برای صنایع مشمول اظهار داشت: اگر بخواهیم در تولید به نرخ رشد هدف‌گذاری شده برسیم و کارخانجات با افزایش ظرفیت تولید، نزدیک به ظرفیت اسمی خود کار کنند؛ پیش شرط آن تامین کافی و پایدار انرژی است.
 

رئیس کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز تصریح کرد: در کل دنیا هیچ واحد تولیدی مسئول تامین برقش نیست، برخی واحدها هستند که در تولید سرمایه‌گذاری می‌کنند اما در هیچ جای دنیا چنین نیست که واحد تولیدی باید بخشی از برق مصرفی خود را تولید کند.
عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به قیمت پایین برق در کشور عنوان کرد: قیمت برق در کشور ما واقعی نیست و از حالت تولید و بیزینس خارج شده است به همین دلیل کسی حاضر به سرمایه‌گذاری در بخش تولید برق نیست البته مشکل فقط تولید نیست و ما در توزیع و مصرف برق هم با هدررفت انرژی مواجه هستیم.

قیمت برق به سمت آزادسازی می رود
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی گفت: قیمت برق به سمت آزادسازی پیش می‌رود.
 
 

 
اکبر فرج‌نیا تشریح کرد: طبق قانون، درصدی از مصرف برق واحدهای صنعتی با مصرف بیش از یک مگاوات، باید از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر تامین شود؛ این درصد در سال اول برابر یک درصد و در پایان سال پنجم به پنج درصد می‌رسد.
فرج‌نیا افزود: در صورت عدم اقدام، صنایع باید برق مصرفی خود را به میزان درصدهای مذکور با نرخ تعرفه تجدیدپذیر پرداخت کنند یا از تابلوی دوم بورس انرژی (تابلوی سبز) که در حال راه اندازی است، به میزان درصدهای مذکور، تامین انرژی خود را انجام دهند.
آذربایجان بهترین نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی است
مجری تولید طرح پراکنده برق منطقه‌ای تاکید کرد: مناطق آذربایجان و خراسان با توجه به شرایط اقلیمی و دمای هوا که موثر بر طول عمر پنل‌های خورشیدی است، بهترین نقطه برای احداث نیروگاه خورشیدی است.

سیروس باغبان در جلسه کمیته انرژی که در اتاق تبریز برگزار شد، بیان کرد: از سال 1401 با همکاری ساتبا، بسته‌های سرمایه‌گذاری تدوین کرده‌ایم و براساس مصوبه اخیر شورای اقتصاد، باید ۴ هزار مگاوات توسط بخش خصوصی احداث شود.
وی خاطرنشان شد: اخیرا با توجه به برنامه سازمان ساتبا مبنی بر تولید 3000 مگاوات برق از طریق نیروگاه‌های بادی، شرکت برق منطقه‌ای استان با همکاری ادارات منابع طبیعی و محیط زیست مکان‌های مستعد را جهت احداث نیروگاه‌های بادی شناسایی کرده که در حال انجام فرایندهای اداری جهت آماده‌سازی آنها هستیم.

رتبه‌ی پایین آذربایجان‌شرقی در احداث نیروگاه‌های خورشیدی
مهین طهماسب‌پور، نماینده شرکت توزیع برق تبریز با اشاره به اینکه طرح‌های احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر براساس سیاست‌های تشویقی دولت و از سال 95 در کل کشور شروع شده‌اند، از رتبه‌ی پایین استان در احداث این نیروگاه‌ها و عدم استقبال سرمایه‌گذاران استان انتقاد کرد و خواستار توجیه سرمایه‌گذاران در این همایش شد.

علی اصغر فاتحی‌فر، رئیس سازمان جهاد دانشگاهی استان نیز با تشریح وظایف این سازمان در کمک علمی به سازمان‌ها در انجام برنامه‌های عملیاتی خود، پیشنهاد کرد کمیته‌ی ویژه‌ای جهت تمرکز بر موضوعات انرژی با حضور بخش خصوصی و دولتی تشکیل شود.

محمد علی سلطانی عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان به تشریح موانع سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی احداث نیروگاه‌های برق پرداخت و اعمال روش‌های صرفه‌جویی در خطوط تولید را راهکاری جهت جبران بخشی از ناترازی تولید برق عنوان کرد.

میر یاسین شریعت‌دوست، عضو هیئت مدیره خانه صنعت، معدن و تجارت استان نیز به آسیب‌شناسی و فرصت‌ها و تهدیدهای ورود به سرمایه‌گذاری در تولید انرژی تجدیدپذیر پرداخت.
گفتنی است همایش صنایع و الزام قانونی احداث نیروگاه‌های خورشیدی در اردیبهشت ماه سال جاری با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان ساتبا (سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی ایران) جهت توجیه الزامات قانونی احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و بررسی موانع سرمایه‌گذاری در بخش انرژی در تبریز برگزار خواهد شد.