تاریخ : دوشنبه 28 فروردين 1402
کد 3818

در جلسه کمیته انرژی اتاق بازرگانی تبریز؛

موانع سرمایه‌گذاری جهت احداث نیروگاه‌های خورشیدی در استان بررسی شد

همایش صنایع و احداث نیروگاه‌های خورشیدی در تبریز برگزار خواهد شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کمیته انرژی اتاق بازرگانی تبریز با حضور مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان و نمایندگان سازمان جهاد دانشگاهی، سازمان صمت، شرکت شهرک‌های صنعتی و اتاق بازرگانی با موضوع هماهنگی برگزاری همایش صنایع برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی برگزار شد.
 
اکبر فرج نیا، مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان در این جلسه گفت: همایش صنایع برای احداث نیروگاه‌های خورشیدی با مشارکت شرکت توزیع نیروی برق استان، سازمان جهاد دانشگاهی، اتاق بازرگانی و تشکل‌های صنعتی و معدنی استان جهت نزدیک کردن افکار هر دو بخش دولتی و خصوصی و استفاده از ظرفیت‌های موجود و ارائه بسته‌های سرمایه‌گذاری و مکان‌های انتخاب شده و دستورالعمل‌ها و حمایت‌های قانونی با حضور معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی های تجدیدپذیر و بهره وری انرژی برق (ساتبا) در اردیبهشت ماه سال جاری در تبریز برگزار خواهد شد و در این همایش بوروکراسی‌های اداری که از دید صنعتگران، مانع سرمایه‌گذاری در بخش تولید انرژی می‌شود بررسی خواهد شد.
 
فرج‌نیا افزود: محورهای اصلی این همایش را مواردی از جمله تبادل تفاهم‌نامه مابین استاندار آذربایجان‌شرقی و معاون وزیر نیرو و رئیس سازمان انرژی‌های تجدیدپذیر و بهره‌وری انرژی برق (ساتبا)، بررسی موانع سرمایه‌گذاری در تولید برق، بررسی نحوه اجرای تفاهم‌نامه وزارتین نیرو و صمت در زمینه ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی عنوان کرد.
مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان ادامه داد: یکی از محورهای اصلی همایش که برای صنایع بسیار حائز اهمیت است،  الزام صنایع دارای یک مگاوات مصرف برق به تولید برق از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر مقیاس کوچک در طی 5 سال می‌باشد. مطابق تصویب نامه شماره 94395/ت60027هـ مورخ 2/6/1401 هیئت وزیران، صنایعی که مصرف برق بالای یک مگاوات دارند ملزم هستند طی 5 سال، هرسال به اندازه یک درصد برق مصرفی خود را از طریق احداث نیروگاه تجدیدپذیر مقیاس کوچک تولید کنند که در این همایش حمایت‌های قانونی و راهنمایی‌های لازم به صنعتگران و سرمایه‌گذاران ارائه خواهد شد.
 
مسئول امور کمیسیون‌های مشورتی اتاق تبریز با اشاره به اینکه اتاق تبریز برنامه‌های مدونی جهت ورود به سرمایه‌گذاری در تولید برق صنایع آماده کرده است، گفت: از جمله این برنامه‌ها می‌توان به تشکیل کنسرسیوم تولید پنل‌های خورشیدی، پیگیری مشکلات سرمایه‌گذاری در تولید انرژی مشتمل بر تامین گاز، مشارکت شبکه بانکی، تامین زمین مناسب و امکان خودمصرفی برق تولیدی این واحدها اشاره کرد.
وی خاطرنشان کرد: اتاق بازرگانی ضمن استقبال از برگزاری همایش صنایع و احداث نیروگاه‌های تجدیدپذیر و تولید انرژی، از هر اقدام مجموعه وزارت نیرو و شرکت‌های تابعه که موجب تسهیل‌گری و رفع مشکلات تولید بشود استقبال می‌کند و آمادگی برای مشارکت در اجرای برنامه‌های مشترک را دارد.
 
وحید کوچه‌مشکی از فعالان حوزه انرژی نیز در خصوص تعرفه سوخت برق تولیدی در کارخانجات که در ساعات اوج مصرف به شبکه سراسری تحویل می‌شود، گفت: تعرفه سوخت تحویلی به شبکه سراسری در ساعت اوج مصرف (به شرط وجود کنتور مجزای گاز یا اعلامی توسط وزارت نیرو) باید به صورت تعرفه نیروگاهی محاسبه شود اما علی‌رغم تعیین تکلیف قانونی در این خصوص (بند و تبصره 15 قانون بودجه سال 1401)؛ این تعرفه سوخت به صورت نیروگاهی محاسبه نمی‌شود .
وی اضافه کرد: همچنین در خصوص برق تحویلی به شبکه در زمان غیرپیک و یا برق مصرفی در محل، تکلیف قانونی مربوطه (دستورالعمل بند ت ماده 48 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه و ماده 56 قانون اصلاح الگوی مصرف) نیز لازم است اجرایی شود تا بر اساس آن، تعرفه سوخت تمام برق تولیدی بر اساس راندمان الکتریکی 42 درصد یا مجموع راندمان الکتریکی و حرارتی 70 درصد به صورت نیروگاهی محاسبه شود و مازاد گاز مصرفی مولد نسبت به میزان محاسبه شده فوق بر اساس تعرفه صنعتی اعمال شود که در این خصوص از طرف کمیته انرژی اتاق بازرگانی تبریز درخواست طرح موضوع را در شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان داریم.
در ادامه، نمایندگان سازمان جهاد دانشگاهی، صمت و شهرک‌های صنعتی استان به بیان اقدامات و خدمات سازمان متبوع خود در تولید انرژی پرداختند.
 در این جلسه مقرر شد کمیته انرژی اتاق بازرگانی تبریز، دومین جلسه هماهنگی برگزاری همایش صنایع و احداث نیروگاه‌های خورشیدی را با حضور روسای انجمن‌های صنعتی و معدنی استان و روسای سازمان‌های دولتی مربوطه جهت تبیین موضوعات همایش و مشارکت تشکل‌ها و تدوین برنامه همایش برگزار کند.