تاریخ : چهارشنبه 3 خرداد 1396
کد 38

دوره آموزشی بازرسی از دفاتر قانونی در اتاق تبریز

دوره آموزشی بازرسی از دفاتر قانونی توسط مدیران ارشد سازمان تامین اجتماعی کشور با حضور ساسان مهرانی، مدیر عامل موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی در محل اتاق تبریز برگزار شد .
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده، رئیس اتاق تبریز در این همایش با قدر دانی از تلاش های مدیران سازمان تامین اجتماعی در مرتفع کردن مسائل موجود در این حوزه خاطر نشان کرد: بازرسی از دفاتر قانونی طی سالهای گذشته به عنوان یکی از چالشهای پیش روی فعالان اقتصادی محسوب می شد. وی در این خصوص اظهار امیدواری کرد: با تدابیر و اهتمام مدیران تامین اجتماعی ایرادات موجود مرتفع گردیده و شاهد بهبود بیشتر فضای کسب و کار در کشور و استان باشیم.
رئیس اتاق تبریز با تقدیر از  تعامل سازنده مدیران اداره کل تأمین اجتماعی با تشکلهای کارفرمایی و تولیدی استان،  پیگیری مسائل و مشکلات  مبتلابه در این حوزه در جهت حمایت از تولید و اشتغال و بهبود فضای کسب و کار، را ضروری خواند و خاطر نشان کرد: کمیته همیار تأمین اجتماعی اتاق تبریز همواره در جهت انعکاس مطالبات کارفرمایان و رفع چالشهای پیش رو پیشگام بوده و توانسته است اقدامات موثر و دلسوزانه ای را در این خصوص انجام دهد.
جعفر سمساری، مدیر کل تأمین اجتماعی استان نیز در این همایش ضمن قدردانی از همکاری و همراهی کارفرمایان و کارآفرینان استان با سازمان تأمین اجتماعی، طی سال ٩٥ در جهت انجام به هنگام تعهدات، اذعان داشت طی سال گذشته، علیرغم شرایط اقتصادی حاکم بر اقتصاد کشور،  بالغ بر١٦٤٠ میلیارد تومان تعهدات به بیمه شدگان و مستمری بگیران سازمان در استان پرداخت شده است.
مدیرکل تأمین اجتماعی با اشاره به اجرای دو دوره بخشودگی جرائم کارفرمایان خوش حساب، طی سال گذشته در راستای تحقق سیاستهای اقتصاد مقاومتی، اذعان داشت بالغ بر ٢٧٣٦ فقره درخواست از جانب کارفرمایان در این طرح واصل گردیده و ١٧٢ میلیارد تومان بدهی که ٥٢ میلیارد تومان آن شامل جرائم می باشد، در دستور کار اداره کل استان قرار گرفته است.   
سمساری با اشاره به برنامه های سازمان در جهت رفع موانع تولید و بهبود فضای کسب و کار، افزود اقدامات و اصلاحات موثری در جهت بازرسی از دفاتر قانونی و شفاف سازی ماده ٤٧ قانون تأمین اجتماعی صورت پذیرفته و زمینه تسهیل و تسریع امور کارفرمایان بیش از پیش فراهم آمده است.
دکتر ساسان مهرانی، مدیر عامل موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی نیز در این همایش، ضمن اشاره بر نتایج فزاینده و مثبت تعاملات سازمان تأمین اجتماعی با شرکای اجتماعی ، اذعان داشت حیات سازمانهای خدماتی و بیمه ای چون سازمان تأمین اجتماعی در گرو حیات کارگاهها و رونق تولید و اشتغال می باشد و نه تنها هیچگاه تقابلی بین سازمان و کارفرمایان وجود نداشته بلکه به عنوان شرکای هم در جهت تأمین امنیت و عدالت در سطح جامعه تلاش می کنند.
دکتر مهرانی با تأکید بر ضرورت ارتقای آگاهی از قوانین و مقررات و نیز تکالیف متقابل سازمان و کارفرمایان، ادامه داد، طی سال اخیر با صدور بخشنامه ای از جانب مدیر عامل سازمان، مبنی بر بازرسی از دفاتر قانونی به صورت سالانه، بسیاری از چالشهای پیش رو مرتفع گردیده و باید توجه داشت در قبال هر مطالبه از جانب سازمان، تعهدی برای سازمان نیز ایجاد می شود و لذا تلاش داریم در چارچوب قانون به تکالیف خود عمل نموده و با همکاری و کمک همدیگر مسائل و مشکلات هر چه بیشتر حل و فصل گردد.
محمد محمدی، عضو هیأت مدیره موسسه حسابرسی سازمان تأمین اجتماعی، با بیان اینکه ٤١ میلیون و ٢٠٠ هزار نفر یعنی بیش از ٥٠ درصد جمعیت کشور در قالب سیزده میلیون و هفتصد هزار نفر بیمه شده اصلی، ٣٥ میلیون و ٦٠٠ هزار نفر بیمه شده اصلی و تبعی و سه میلیون و ١٨٢ هزار نفر مستمری بگیر اصلی و ٢٠٠ هزار نفر مقرری بگیر بیمه بیکاری تحت پوشش سازمان تأمین اجتماعی در سطح کشور می باشند، میزان تعهدات پرداخت شده به ذینفعان طی سال گذشته را، ماهانه ٥ هزار و ٢٠٠ میلیارد تومان عنوان داشته و  تصریح کرد این رقم در مقایسه با سایر سازمانها و صندوقهای بیمه ای و بازنشستگی، گستردگی و وسعت عملکرد این سازمان را نشان می دهد.
مشاور معاونت فنی و درآمد سازمان تأمین اجتماعی با اشاره به اینکه در صورتی که نسبت پشتیبانی (نسبت تعداد بیمه شدگان به مستمری بگیران) با توجه به ساختار جمعیتی به رقم شش نزدیک شود، نشان از شرایط بحرانی برای صندوق های بیمه ای و بازنشستگی است، تصریح کرد در تدوین برنامه ششم توسعه کشور با توجه به این مهم، مواد پیشنهادی در پیش نویس قانون، مورد توجه و بازنگری نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی قرار گرفت.
محمد محمدی در ادامه با اشاره به تکالیف مقرر در قانون رفع موانع تولید و نتایج جلسات مربوطه، اذعان داشت تسهیل صدور مفاصا حساب جهت تمدید کارت بازرگانی و توسعه خدمات غیر حضوری در این خصوص، از نتایج این نشستها می باشد.
وی با تبیین و تشریح نحوه اجرای مواد قانون رفع موانع تولید و نیز قوانین موضوعه تأمین اجتماعی، تغییرات ایجاد شده در اجرای ماده ٤٧ قانون تأمین اجتماعی در خصوص بازرسی از دفاتر قانونی، را اقدام موثری در جهت حمایت از کارفرمایان و تولید، عنوان داشته و تصریح کرد سازمان هر آنچه در جهت رونق اشتغال و تولید توانسته، انجام داده و انجام خواهد داد و بر این باور هستیم که هر چه تولید و اشتغال در کشور رونق داشته باشد، شاهد شکوفایی هر چه بیشتر سازمان تأمین اجتماعی و تحقق اهداف آن در جهت حمایت از اشتغال و تأمین امنیت و آرامش آحاد جامعه خواهیم بود.
در ادامه این جلسه، شرکت کنندگان در همایش، نکته نظرات و پیشنهادات خود در جهت تبیین هر چه بیشتر موضوع و نیز مشکلات و چالشهای مبتلا به را در جهت بهبود فضای کسب و کار مطرح نمودند.
آلبوم تصاویر دوره آموزشی بازرسی از دفاتر قانونی در اتاق تبریز