تاریخ : پنجشنبه 20 دي 1397
کد 379

بررسی مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در کمیسیون گمرک ، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز

جلسه کمیسیون گمرک ، حمل و نقل و ترانزیت اتاق تبریز با حضور مدیران کل ادارات استان و فعالان بخش خصوصی به منظور بررسی مسائل و مشکلات فعالان این حوزه در محل اتاق بازرگانی تبریز تشکیل داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی اتاق تبریز رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز  و رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تقدیر از مسئولان ارشد استان و اعضای کمیسیون که در جلسه حضور یافتند، با تاکید بر شرایط ویژه اقتصادی کشور خاطر نشان کرد: اتاق تبریز با توجه به شرایط ویژه اقتصادی که کشور در آن قرار گرفته و با توجه به موقعیت استراتژیک استان و روابط گسترده ای که با کشورهای همسایه مخصوصا ترکیه دارد در تلاش است در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری در شرایط ویژه اقتصادی همکاری های گسترده ای را با طرف ترک انجام دهد. وی در این خصوص یاد آور شد: هیات نمایندگات اتاق تبریز و اتاق مشترک ایران و ترکیه در سدد است در شرایط ویژه اقتصادی کشور از ظرفیت و پتانسلهای موجود بیش از هر زمان دیگر بهره مند گشته اقتصاد دو کشور ایران و ترکیه را بر اساس توافق به عمل آمده توسط روسای جمهور دو کشور حجم تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور را به سقف سی میلیارد دلار برساند.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به شرایط ویژه اقتصادی حاکم بر کشور از فعالان اقتصادی خواست تا زیان های وارد به حوزه فعالیت خود بر اساس شرایط پیش آمده محاسبه و اعلام نمایند تا امکان پیگیرهای حقوقی در حوزه حقوق بین الملل را برای مسئولان امر فراهم آورند. وی در این خصوص یادآور شد کمیته ای به منظور بررسی و حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری در اتاق تبریز تشکل گردید تا راهکارهای عملی به منظور پشت سر گذاشتن شرایط پیش آمده را در اختیار فعالان اقتصادی قرار دهد.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه با تاکید بر این نکته که به لطف خدا و همکاری همسایگان کشورمان شرایط پیش آمده را با موفقیت پشت سر خواهیم گذاشت یاد آور شد : در سفر رئیس جمهور کشورمان به ترکیه و گفتگو با همتای ترکیه ای خود در راستای حل مسائل و مشکلات، ترانزیت، بانک، گمرکات، بنادر و... تصمیمات موثری اتخاذ شده است. وی اظهار امیدواری نمود با تلاش های به عمل آمده از طرف فعالان اقتصادی و مسئولان بلند پایه دو کشور به هدف مشخص شده دو طرف برسیم.
کامی با ابراز تاسف از ناهماهنگی و موازی کاری موجود بین سازمانها و نهادهای مسئول در امور اقتصادی و تجاری اظهار امیدواری نمود با همکاری و هم افزایی بین مسئولان و فعالان اقتصادی به توسعه همه جانبه در راستای چشم انداز توسعه کشور نایل گردیم.
در ادامه نشست فعالان تجاری و اقتصادی با مسائل و مشکلات متنابه حوزه خود همچون ؛ نوسان قیمت سوخت در گمرک نوردوز، ایجاد مشکلات عدیده برای شرکتهای حمل و نقل بین المللی در راستای قوانین و مقرراتی که شرکت حمل و نقل را صاحب کالا می دانند. بروکراسی زاید اداری در حوزه هایی همچون، گمرک، مرزبانی، مالیات ، مفاصا حساب مالیاتی،سوخت، مشکلات مرزی به خصوص در مرز بازرگان، مسائل و مشکلاتی که در راستای  ورود قطعاتی که در داخل کشور امکان تولید آن با استاندارد مورد نیاز وجود ندارد، مشکلاتی عدیده ای که در خصوص انتقال ارز حاصل از صادرات وجود دارد بخصوص با کشورهای که با ریال ایران معاملات اقتصادی و تجاری صورت می گیرد، توقف مکرر کامیون ها از طرف نیروی انتظامی  به دلیل ظن قاچاق که هزینه های سنگینی را به شرکت های حمل نقل وارد می آورد. موازی کار سازمان استاندارد و گمرک در بررسی کیفیت محصولات تولیدی که هزینه سنگینی را از بابت زمان و هزینه بر شرکتهای حمل نقل تحمیل می کند، صدور بخشنامه های خلق الساعه و متناقض از طرف دولت، پیشنهاد فصلی نمودن تعرفه های به منظور ایجاد ثبات در حوزه تجارت و حمل و نقل، درخواست مسئولان گمرک از مسئولان بانک های استان برای گسترش مکاتبات ادرای به صورت الکترونیکی به منظور تسریع در حل مسائل و موارد فعالان اقتصادی و تجاری ، بالا بودن بودن ارزش کالای های صادراتی با ارزش واقعی کالاها که  مشکلاتی را برای صادر کنندگان در مقصد تجاری و در برگرداندن ارز حاصل از صادرات به کشور تحمیل می کند، درخواست کمیسیون حمل و نقل بین الملی استان برای معرفی نماینده از این اتحادیه برای دفاع از حقوق فعالان و شرکت های حمل و نقل در شوراهای حل اختلاف بدوی و تجدید نظر، که مقرر شد در این خصوص اقدامات مقتضی صورت گیرد .
مسئولان منطقه آزاد ارس در این جلسه مباحثی در خصوص همکاری بیشتر گمرک با این منطقه را طرح نمودند که مقرر شد جلسه مشترکی در روزهای آتی تشکیل گردد. 
اورنگی ناظر گمرکات استان با تاکید براین نکته که گمرک همراهی با فعالان اقتصادی و تجاری را ماموریت خود به منظور تسریع در توسعه اقتصادی کشور می داند در خصوص مسائل و مشکلاتی که فعالان اقتصادی متوجه گمرکات کشور و استان نمودند خاطر نشان کرد: گمرک به عنوان دستگاه مجری مصوبات دولت، بانک مرکزی و.. را عمل می نماید. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: مسئولان گمرک استان و کشور در راستای حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی در شرایط سخت اقتصادی از هیچ کوششی دریغ نخواهند نمود.
در خاتمه جلسه مقرر شد بانکهای استان با اعضای کمیسیون در روزهای آتی به منظور بررسی تخصصی تر مسائل و مشکلات این حوزه تشکیل جلسه دهند.