تاریخ : چهارشنبه 19 دي 1397
کد 378

روش و منش این مرد بزرگ باید الگوی جوانان ما باشد

رئیس اتاق بازرگانی تبریز گفت: درگذشت مهندس توکلی یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه صنعتی ایران است.

صمد حسن زاده با ابراز تاسف عمیق از درگذشت مهندس تقی توکلی، بنیان گذار صنعت نوین ایران و منطقه صنعتی غرب تبریز به خبرنگار «نصر» گفت: من درگذشت این مرد بزرگ تاریخ صنعت کشورمان را به مردم تبریز و آذربایجان تسلیت عرض می کنم؛ درگذشت مهندس توکلی یک ضایعه بزرگ و جبران ناپذیر برای جامعه صنعتی ایران است.

وی افزود: مهندس توکلی تنها برای آذربایجان نبودند و برای همه ایران سال ها صادقانه تلاش کردند. از خداوند بزرگ برای مهندس توکلی غفران رحمت و برای خانواده بزرگوار ایشان طلب صبر می کنیم.

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در ادامه گفت: مهندس توکلی شخصیتی بودند که نه تنها در بنیانگذاری و توسعه صنعت آذربایجان نقش کلیدی ایفا کردند، بلکه در بنیان گذاری بزرگترین صنایع راهبردی در نقاط مختلف کشور نقش کلیدی داشتند.

حسن زاده افزود: زمانی که حتی درصدی از امکانات امروز کشور وجود نداشت، مهندس توکلی صنایع مادر و راهبردی مانند گروه کارخانجات ماشین سازی تبریز، گروه کارخانجات تراکتورسازی تبریز، بلبرینگ سازی تبریز، چرخشگر، ایدم، ریخته گری ماشین سازی و تراکتورسازی، هاکسیران دیزل، صنایع فولاد کشور از جمله ذوب آهن، مس سرچشمه و... را بنیان گذاری کردند و در کنار آن ها با بنیان گذاری مراکز آموزشی به رشد و پرورش مدیران صنعتی و اقتصادی کشور کمک کردند و اکنون بسیاری از کارآفرینان موفق امروز، محصول تلاش ها و خدمات این بزرگمرد تاریخ صنعت کشورمان هستند.

وی گفت: مهندس توکلی و خانواده ایشان اولین بنیان گذاران صنعت ایران بودند و زمانی که حتی برق هم وجود نداشت، کارخانه کبریت توکلی در تبریز موجب تحول بزرگی در زندگی مردم تبریز و اقتصاد کشور شد.

رئیس پارلمان بخش خصوصی تبریز ادامه داد: مهندس توکلی با بنیان گذاری اولین نیروگاه در تبریز برق و روشنایی را به خانه های مردم تبریز هدیه کرد و در آن زمان از بابت این خدمات حتی پولی از خانواده ها گرفته نمی شد.

حسن زاده گفت: هر چند دیگر مهندس توکلی در کنار ما نیستند، اما روش و منش این مرد بزرگ باید الگوی ما و جوانان ما در سبک زندگی و تلاش برای رشد و آبادانی کشورمان باشد. تا زمانی که اعتباری برای نیکوکاری در دنیا باقی باشد، خدمات مهندس توکلی فراموش نشدنی خواهد بود.