تاریخ : شنبه 15 دي 1397
کد 376

همایش گسترش فرهنگ قرض الحسنه در محل اتاق تبریز برگزار شد

اولین همایش بزرگ گسترش فرهنگ قرض الحسنه، توانمند سازی اقشار محروم جامعه تامین مالی خرد و حمایت از کالاهای ایرانی به همت بانک قرض الحسنه مهر ایران، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، جمعی از خیرین وفعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی در محل اتاق تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در اولین همایش بزرگ گسترش فرهنگ قرض الحسنه با تاکید بر اهمیت گسترش فرهنگ قرض الحسنه در راستای فقر زدایی از اقشار کمتر بر خوردار جامعه در شرایط سخت اقتصادی گفت: با توجه به شرایط سخت اقتصادی که بر جامعه حاکم است باید قدر دان مسئولان بانک قرض الحسنه مهر ایران و سایر بانکهای که در جهت رفاه اجتماعی آحاد ملت ایران تلاش می کنند باشیم.
رئیس اتاق تبریز با یادآوری پیشینه تاریخی مردم آذربایجان و تبریز در ایجاد تشکلهای خیریه به منظور گسترش فرهنگ دستگیری از نیازمندان گفت: اقدامات مردان خیر این خطه از کشور سبب شده تا تبریز به عنوان شهر بی گدا در کشور مطرح گردد. وی اظهار امیدواری نمود با گسترش فرهنگ قرض الحسنه توسط بانک مهر ایران که توسط 10 بانک معتبر کشور از سال 1386 رسما فعالیت خود را آغاز نموده بیش از پیش بر مشکلات معیشتی و اجتماعی افراد جامعه فایق گردیم.
حسن زاده از رضا منافی آذر مدیر  شعب بانک مهر ایران در آذربایجان شرقی و همکاران ایشان به خاطر تلاش هایشان  در گسترش فرهنگ قر ض ا لحسنه در جامعه تقدیر کرد.
علی اصغر عباس زاده مدیر کل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی با یاد آوری این نکته که در قرآن 13 بار عبارت قرض الحسنه آمده است بر اهمیت فرهنگ قرض الحسنه در مقایسه با سایر نظام های اقتصادی در دنیا اشاره کرد و افزود: در سایر نظام های اقتصادی جهان اصل بر سود است ولی نظام اقتصادی اسلام با معرفی مدل اقتصادی قرض الحسنه شیوه دیگر از سیستم اقتصادی را به منظور بهبود وضعیت معیشت مردم ارائه نموده است. وی اظهار امیدواری نمود با عملیاتی نمودن بیش از پیش فرهنگ قرض الحسنه در استان و کشور عدالت اجتماعی به منظور کاهش فاصله طبقاتی در جامعه محقق گردد.
رضا منافی آذر مدیر شعب بانک مهر ایران در استان آذربایجان شرقی با تاکید بر این نکته که با پشتیبانی و حمایت خیرین استان امکان گسترش فرهنگ قرض الحسنه در جامعه قابل تحقق است از خیرین و فعالان اقتصادی استان که در گسترش فرهنگ قراض الحسنه از بانک مهر ایران حمایت می نمایند تقدیر نمود.
مدیر شعب بانک مهر ایران در استان آذربایجان شرقی با اشاره به تاریخچه ایجاد بانک مهر ایران یادآور شد: این بانک به عنوان اولین بانک تخصصی قرض الحسنه از تاریخ 22 آذر 86 با سرمایه اولیه 15 هزار میلیادر با مشارکت 10 بانک مطرح و خوشنام کشور از جمله بانک ملی ایران،  سپه ، ملت، صادرات، تجارت، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، صنعت ومعدن وتوسعه صادرات کار خود را شروع نموده است.
رضا منافی آذر در خصوص وضعیت بانک مهر ایران در استان در مقایسه با سایر استانهای کشور خاطر نشان کرد : علارغم اینکه استان آذربایجان شرقی به عنوان  استان الگو در کارهای خیریه مطرح است ولی در حوزه قرض الحسنه نسبت به سایر استانهای کشور رتبه پایینتری را دار است که امیدواریم با کمک و حمایت فعالان اقتصاد ی و خیرین استان در کمترین زمان ممکن به جایگاه شایسته خود در این خصوص نایل گردد تا امکان توانمند سازی اقشار مختلف جامعه بخصوص اقشار آسیب پذیر استان تحقق یابد.
حجت الاسلام والمسلمین فقیه نماینده امام جمعه تبریز در همایش بزرگ گسترش فرهنگ قرض الحسنه با تقدیر از برگزار کنندگان این همایش که موضوع با ارزش قرض الحسنه از مبانی اقتصادی اسلام  را در ک و به آن عمل می نمایند خاطر نشان کرد: بخشی قابل توجهی از محتوای اسلام به مفاهیمی همچون قرض الحسنه، انفاق، بذل و بخش و... رسیدگی به امور مردم و گره گشایی از کار آنها می پردازد و در همین خصوص پیامبر اکرم اسلام می فرماید : اگر افراد به امور مسلمانان بی تفاوت شوند از اسلام خارج هستند. 
نماینده امام جمعه تبریز با اشاره به عبارتی از امام رضا (ع) که فرموده «در روی زمین افرادی که در جهت کره گشایی از کار مردم اقدام می کنند در روز قیامت احساس آرامش و پایداری خواهند کرد» افزود: رفع نیاز مردم از بسیاری از طواف ها مقدس تر است.
 حجت الاسلام والمسلمین فقیه با تقدیر از کسانی که در گسترش فرهنگ قرض الحسنه اهتمام نموده اند، تاکید نمود: انتظار داریم که همه برای تقویت و گسترش فرهنگ قرض الحسنه در جامعه همت کنند. وی اظهار امیدواری نمود تمام معاملات، قراردادها و امورات بانکی افراد بر اساس دستورات دین و پایه اسلام باشد.
در ادامه جلسه همتی از کارشناسان بانک مهر ایران گزارشی از مزیت های همکاری با بانک قرض الحسنه مهر ایران در قالب طرح های حساب جاری،  حمایتی،  حقوق ودستمزد،اندوخته خانواده، انداخته بانوان و خریدارن کالاهای ایرانی ارائه داد.
 ابراهیم کرگانی از موسسه خیریه ابرار قائم تبریز به عنوان اولین موسسه خیریه تخصصی در زمینه تعمیر و بهسازی مسکن اقشار نیازمند و کم درآمد جامعه گزارشی از عملکرد این موسسه اراده داد.
و در خاتمه همایش از طرف بانک قرض الحسنه مهر ایران از برخی انجمن ها خیریه و افراد خیر تجلیل به عمل آمد.