تاریخ : چهارشنبه 12 دي 1397
کد 374

تشکیل میز آذربایجان در محل اتاق تبریز

به منظور توسعه صادرات غیر نفتی و با هدف ارتقاء فضای کسب و کار در استان و بررسی مشکلات صادر کنندگان به جمهوری آذربایجان میز آذربایجان تشکیل جلسه داد. در این جلسه موضوعات و مسائل داخلی و خارجی صادرات و تجارت با کشور آذربایجان توسط حاضرین در جلسه مطرح گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز نجاری کهنموئی مسئول میز کشورآذربایجان در سخنانی با توضیح این که وظیفه ذاتی میزهای کالائی انتقال و کمک به رفع مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری استان است، افزود: وظیفه ذاتی خود می دانیم که در جهت حل و رفع مسائل و مشکلات تجاری و اقتصادی فعالان اقتصادی و تجاری استان با کشور جمهوری آذربایجان اقدامات لازم را انجام دهیم  که در این خصوص به کمک کمیسیون های موجود در این میز قدم های مثبتی  برداشته شده است. وی با اشاره به این نکته که میز آذربایجان با هدف احصاء مسائل و مشکلات پیش روی فعالان اقتصادی و تجاری استان و انتقال آن به مدیریت ارشد استان به منظور مرتفع نمودن آنهاست، خاطر نشان کرد: پویایی تشکل ها و انجمن های اقتصادی استان و استانهای همجوار از یک طرف و حضور موثر در کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان می تواند در گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه موثر گردد.
مسئول میز آذربایجان با تاکید بر این نکته که فعالان اقتصادی استان می بایست با توجه به ظرفیت ها و مزیت های رقابتی این استان نقش موثری در گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایفاء نمایند اظهار امیدواری نمود: با دیپلماسی اقتصادی پویای مسئولان ارشد کشور و با هم افزایی فعالان اقتصادی استان  به هدف نهایی میز آذربایجان که توسعه اقتصادی استان و کشور تحقق یابد.
نجاری کهنموئی با اعلام این خبر که هفته دوم بهمن ماه سال جاری هیاتی اقتصادی از ایران در جمهوری آذربایجان حضور خواهند داشت یادآور شد : فعالان اقتصادی و تجاری می توانند مسائل و مشکلات پیش روی خود در این جمهوری را برای طرح در نشست دو جانبه هیات ایران در باکو  ارائه نمایند. وی اظهار امیدواری نمود با تشکیل تیم های کاری به هم افزایی لازم برای حضور مستمر و موثر در بازارهای داخلی و منطقه ای نایل گردیم.
جعفر صالحی رئیس انجمن صادر کنندگان کفش صنعتی استان با یادآوری این نکته که میز آذربایجان با ایجاد چهار کمیسیون در حل مسائل و مشکلات فعالان اقتصادی و تجاری استان اقدامات موثری انجام داده است از مسئولان کمیسیون های چهارگانه قدردانی و اظهار امیدواری نمود با تلاش اعضای کمیسیون ها و مسئولان ارشد استانی روابط تجاری و اقتصادی دو کشور ایران و آذربایجان در ارستای توسعه دو جانبه افزایش یابد.
علیرضا آقا بالایی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به مشکلات موجود در حوزه صادرات خاطر نشان کرد : عمده مشکلات صادراتی کشور و استان از بورکراسی های زائد حاکم بر اقتصاد کشور نشات می گیرد. وی هم افزایی بین فعالان و تشکل های اقتصادی و استفاده از برند تبریز در توسعه روابط اقتصادی و تجاری در کشور های منطقه را خواستار شد و افزود: باید از مسئولان اقتصادی استان برای حل مشکلات اقتصادی احصاء شده از طرف میز آذربایجان دعوت به عمل آید که این امر مستلزم پویایی بیش از پیش دبیر خانه میزهای تجاری مستقر در اتاق تبریز است. 
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز تعامل بیشتر با سفیر و رایزن بازرگانی ایران در جمهوری آذربایجان به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری استان با جمهور آذربایجان را خواستار شد.
محمد ابراهیم نوشیروان زاده معاون پایانه مرزی جلفا و کارشناس کمیته لجستیک استان با تاکید بر بهره مندی از مزیت های بی بدیل لجستیکی استان در راستای گسترش روابط اقتصادی استان با سایر کشور های همجوار یکی از بزرگترین مشکلات اقتصادی استان را عدم فعالیت شرکت های حقوقی بین المللی در استان خواند و یاد آور شد: فعال بودن چنین شرکتهای کمک خواهد کرد که فرآیند های حقوق بین المللی در حوزه تجارت و اقتصاد با حقوق داخلی به منظور تسهیل  و گسترش روابط تجاری و اقتصادی تطبیق گردد تا شرکت های تجاری کشور و استان برنامه های اجرایی خود را با توجه به تحولات بین المللی پیش برند.
کارشناس کمیته لجستیک استان در خصوص مزیت های لجستیکی استان خاطر نشان کرد: استان آذربایجانشرقی با عنایت به موقعیت ممتاز جغرافیایی و قرارگیری در محل عبور کریدورهای بین المللی به اروپا و کشورهای cis بهترین جایگاه را در عرصه فعالیت های لجستیکی دارد و قادر است 15 درصد از سهم ترانزیت کشور را به خود اختصاص دهد که این مزیت درآمد زیادی در حوزه خدمات برای استان خواهد داشت.
معاون پایانه مرزی جلفا با اشاره به وجود منطقه آزاد ارس و منطقه ویژه اقتصادی سهلان و... با توجه به مزیت های قانونی و توانمندیهای محیطی این مناطق افزود: وجود این مناطق در استان می تواند سهم در آمدی بیشتر را نصیب استان نماید. وی در این خصوص یاد آور شد: طبق مطالعات متخصصین اقتصادی ، ایران میتواند محل شکل گیری 12 هاب یا پایانه ترکیبی باشد که چهارمین اولویت ، هاب استان آذربایجانشرقی است که از 1050 میلیون تن کالای جابجا شده در بین هابها قادر است 120 میلیون تن کالا را از خود عبور دهد . و حتی این هاب قادراست محل تمرکز و پردازش کالا و ایجاد ارزش افزوده ( باز توزیع کالا ) برای کشورهای منطقه ای گردیده و زمینه شکل گیری یک کریدور منطقه ای با کشورهای هدف مانند روسیه ، گرجستان ، ارمنستان , آذربایجان ، ترکیه و عراق را بوجود بیاورد.
در این نشست گزارشی از طرف مدیریت آژانس مسافرتی و گردشگری آذر گشت ملکی در خصوص راه اندازی مجدد خط هوایی تبریز باکو و نقش این خط هوایی در گسترش روابط اقتصادی دو کشور و تسهیل روابط تجاری وحمل نقل محصولات و انتقال گردشگران از دو کشور برای حضور و بازدید از جاذبه های گردشگری دو کشور به منظور گسترش روابط فرهنگی و اقتصادی دو جانبه ارائه شد.
در ادامه فعالان اقتصادی مسائل و پشنهاداتی همچون: ایجاد دفتر نمایندگی میز آذربایجان در باکو برای تسهیل روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه، بررسی عدم استقبال فعالان اقتصادی استان از گشایش حساب ارزی توسط بانک ملی ، صادرات و ... به منظور تسهیل تعاملات اقتصادی و تجاری دو کشور، درخواست بررسی علل افزایش تعرفه های گمرکی در کشور جمهوری آذربایجان نسبت به کالاهای و محصولات صادراتی از ایران، و پیشنهاد طرح این مسئله در کمیسیون مشترک ایران و جمهوری آذربایجان و اصلاح آن در راستای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری دو جانبه، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی به منظور انسجام فعالان تجاری با هدف گسترش صادرات محصولات تولید استان به سایر کشورها به خصوص کشورهای منطقه، شناخت بیشتر از برنامه های توسعه ای جمهوری آذربایجان و سوگیری فعالان اقتصادی استان برای گسترش همکاری اقتصادی و تجاری با این کشور برای اساس چشم انداز توسعه ای آن، بررسی علل مشکلات پیش آمده در صادرات ماشین آلات صنعتی به کشور جمهوری آذربایجان، مطالعه بیشتر بازار جمهوری آذربایجان تا بر اساس خواست و نیاز این بازار محصولات تولیدی کشور به آن بازار صادر گردد.
در خاتمه این نشست برگزاری مستمر جلسات میز آذربایجان با هدف رصد مسائل و مشکلات حوزه تجارت ایران و جمهوری آذربایجان از طرف اعضا مطرح گردید و مقرر شد مشکلات احصاء شده به همراه پیشنهادات و راهکارهای ارائه شده در اختیار مدیران ارشد استان  در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجار ی دو کشور قرارگیرد.