تاریخ : چهارشنبه 12 بهمن 1401
کد 3690

در نامه استاندار آذربایجان شرقی به وزیر امور اقتصاد و دارایی عنوان شد؛

مشکل اخذ ضمانت نامه بانکی برای واردات تجهیزات خط تولید از بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده

.
عابدین خرّم، استاندار آذربایجان شرقی در نامه ای خطاب به وزیر امور اقتصادی و دارایی، در خصوص «مشکل اخذ ضمانت نامه بانکی برای واردات تجهیزات خط تولید از بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده» مواردی را طرح کرده است.

در این نامه آمده است:

چناچه مستحضرید در راستای حمایت از تولید داخلی و بر اساس بند الف ماده 35 قانون احکام دائمی برنامه های توسعه کشور و تبصره 4 ماده 8 قانون مالیات بر ارزش افزوده از بنگاه های تولیدی از بابت مالیات و عوارض ارزش افزوده ماشین آلات و تجهیزات خط تولید وارداتی، چک تضمین توسط ادارات مالیاتی اخذ و گواهی دریافت چک جهت ترخیص ماشین آلات وارداتی به گمرک مربوطه صادر می گردید و پس از طی مراحل قانونی و رعایت مفاد دستورالعمل شماره 4797 مورخ 1391.6.16 چک های تضمین به تولیدکنندگان عودت می گردید.

اخیرا مطابق بخشنامه شماره 65677 مورخ 1401.10.12 سازمان امور مالیاتی کشور صدور گواهی دریافت چک منتفی گردیده و ترخیص ماشین آلات در قبال اخذ ضمانت نامه بانکی جایگزین روش قبلی شده است. متاسفانه این امر با توجه به کمبود نقدینگی واحدهای تولیدی به ویژه در ایام پایانی سال و تعیین سررسید ضمانت نامه به تاریخ پایان سال مالی 1401.12.29 موجب بروز نارضایتی شدید و مشکلات عدیده ای برای واحدهای تولیدی شده است.

با عنایت به اینکه بخشنامه شماره 15084 مورخ 1401.7.23 سازمان امور مالیاتی کشور ( اجازه دریافت چک در قبال ترخیص ماشین آلات بدون واریز نقدی مالیات و عوارض ارزش افزوده) بنا بر اظهار دستگاه های متولی و صاحبان صنایع رافع مشکلات موصوف بوده لذا به منظور حمایت از واحدهای تولیدی فعال و کمک به توسعه صنعت کشور و به منظور کاستن از بار مشکلات کمبود نقدینگی واحدهای مزبور، خواهشمند است دستور فرمایید بخشنامه یاد شده توسط سازمان امور مالیاتی و گمرکات مورد عمل واقع شود.