تاریخ : چهارشنبه 23 آذر 1401
کد 3571

در کمیسیون های مشورتی اتاق تبریز انجام شد؛

بررسی ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها و لزوم حمایت از تولید مصالح ساختمانی مدرن

ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها و لزوم حمایت از تولید مصالح ساختمانی مدرن در جلسه کمیسیون های مشورتی اتاق تبریز بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه مشترک کمیته صنعت احداث و کمیته انرژی اتاق بازرگانی تبریز با موضوع بررسی لزوم حمایت های قانونی از صنایع مزیت دار مصالح ساختمانی دارای گواهی عایق حرارت، اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان، ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها و ناترازی منفی در بخش گاز طبیعی در محل اتاق تبریز برگزار شد.

در این جلسه نماینده انجمن های انبوه سازان مسکن و ساختمان، پیمانکاران عمرانی استان و انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده ایران به بیان دیدگاه های خود در مورد کیفیت اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها و به تبع آن، ناترازی منفی در بخش گاز طبیعی پرداختند.

نائب رئیس انجمن تولیدکنندگان بتن سبک اتوکلاو شده ایران در خصوص تبعات ناشی از عدم اجرای مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها گفت: طبق آمارهای منشره وزارت نفت، بیش از50 درصد از کل گاز مصرفی سالانه کشور(240 میلیارد متر مکعب) در ساختمان ها مصرف می شود ( یعنی 120 میلیاردمتر مکعب در سال). بزرگترین یارانه پرداختی دولت، یارانه پنهان در قیمت گاز با رقم بیش از 980 هزار میلیارد تومان است که این رقم تقریباً 5 برابر یارانه کالای اساسی و پزشکی بوده و به دلیل عدم اجرای ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان های جدیدالاحداث، سهم بخش خانگی از کل گاز مصرفی کشور افزایشی است.

صمد صومی افزود: تنها در صورت اجرای سیاست ها و قوانین صرفه جویی انرژی می توان جلوی خسارت آتی را گرفت از جمله این قوانین تصویب نامه شماره 93876/ت 57926هـ مورخ 24/8/1400 هیئت وزیران با عنوان ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها  و  همچنین مبحث 19 مقررات ملی ساختمان است که علیرغم گذشت بیش از 5 سال  از اجباری شدن مبحث 19، این مقررات در کشور اجراء نمی شود. با اجرای ضوابط انرژی فقط در بخش ساختمان می توان حداقل 30 درصد در مصرف گاز صرفه جویی کرد. این رقم معادل 40 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی است که ارزش صادراتی خام آن در حدود 10 میلیارد دلار و ارزش محصولات پتروشیمی آن به مراتب بالاتر و بیشتر است.

در این جلسه نمایندگان معاونت عمرانی استانداری، سازمان صمت، استاندارد، راه و شهرسازی ، سازمان نظام مهندسی ساختمان و کمیسیون های عمران و کسب و کار شورای شهر به تشریح وظایف و اقدامات خود در حوزه مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها پرداختند.

لزوم حمایت از  تولید مصالح  مدرن ساختمانی با رویکرد صرفه جویی در انرژی در مقایسه با مصالح سنتی همچون آجرهای سفالی و سیمانی

در این جلسه عنوان شد مطابق بند (ط) تبصره یک قانون بودجه، نرخ گاز مصرفی مصالح ساختمانی سنتی از جمله فخاری ها ( تولیدکنندگان آجرسفالی) و آجرهای سیمانی به صورت خدماتی محاسبه می شود و در مقابل، صنایعی که مصالح مدرن ساختمانی با رویکرد صرفه جویی در مصرف انرژی را تولید می کنند، گاز طبیعی را 5 برابر گران تر دریافت می کنند.

در این جلسه مقرر شد، پیشنهادهای ذبل الذکر توسط اتاق بازرگانی از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی پیگیری شود: 1- پیشنهاد تصویب قیمت یکسان گاز طبیعی و شرایط برابر هزینه انرژی هم برای تولیدکنندگان مصالح ساختمانی دارای عایق حرارتی و هم تولیدکنندگان مصالح سنتی( آجرهای سفالی و بتنی).2- پیشنهاد تصویب قانون کاهش پلکانی بهره تسهیلات بانکی مسکن برای ساختمان هایی که موفق به کسب رده های برچسب انرژی می شوند.3- اجرایی شدن تصویب نامه شماره 93876/ت 57926هـ مورخ 24/8/1400 هیئت وزیران با عنوان ضوابط صرفه جویی انرژی در ساختمان ها 4-تصویب بودجه برای مرکز تحقیقات راه و شهرسازی در زمینه گسترش آزمون های عایق حرارت مصالح ساختمانی و حمایت از فعالیت های فنی و علمی توسط بخش خصوصی در این زمینه5- کلاس بندی نمودن ساختمان ها بر حسب مصرف انرژی و آلودگی صوتی 6- اهتمام بیش از پیش سازمان های: نظام مهندسی ساختمان در ارائه گزارش رعایت مبحث 19 مقررات ملی ساختمان و معاونت های عمرانی استانداری ها و ادارات کل استاندارد در بحث های نظارت در تولید و استفاده از مصالح ساختمانی منطبق با ضوابط صرفه جویی انرژی.