تاریخ : پنجشنبه 26 آبان 1401
کد 3507

در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی مطرح شد؛

انعقاد تفاهم‌نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری دولت در بخش صادرات

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب از انعقاد تفاهم نامه 170 میلیارد دلاری دولت در بخش صادرات خبر داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، محمدرضا میرتاج الدینی در بیست و ششمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی که‌ صبح امروز در تالار پتروشیمی تبریز برگزار شد، بر تلاش دولت در یک و نیم سال برای توسعه فضای تجاری ایران تاکید کرد.

وی تصریح کرد: تا این لحظه دولت توانسته است تفاهم‌نامه ۱۷۰ میلیارد دلاری با چندین کشور امضا کند که در صورتی که حتی ۵۰ درصد این قرادادها تحقق یاید، نه تنها شاهد رشد اقتصادی کشور خواهیم بود، بلکه برای جوانان نیز ایجاد اشتغال می شود.

میر تاج‌الدینی وجود ثبات سیاسی و اقتصادی را لازمه افزایش تجارت و صادرات عنوان کرد و افزود: عوامل مختلفی در ایجاد فضای امن برای صادرات دخیل هستند از جمله شرایط اقتصادی جهانی، شرایط سیاسی کشور، تحریم ها و تلاش و کارآمدی دولت.

وی با بیان اینکه باید هم با کشورهای همسایه و هم کشورهای مثل چین و روسیه که چندان توجهی به تحریم ها ندارند، وارد تجارت شویم، ادامه داد: علیرغم تمام مسائل برنامه‌ریزی خوبی برای صادرات در چهار محور ارزش و رشد صادرات، تنوع بازارها و کالاها، کیفیت و پیچیدگی صادرات و در نهایت ورود و ماندگاری در بازارها انجام شده است. 

رئیس مجمع نمایندگان شمالغرب گفت: رتبه ایران در صادرات در جهان ۳۸ و در منطقه ۱۵ است. اما در مقایسه با دو کشور ترکیه و عربستان در سطح پایین تری هستیم.

وی تشریح کرد: ایران در زمینه ماندگاری در بازارهای جهانی با ۳۴٪ از ترکیه با ۵۰ درصد ماندگاری در رده پایین تری قرار دارد، اما در مقایسه با عربستان با ماندگاری ۳۲ درصدی در جایگاه بالاتری است.

میر تاج الدینی ادامه داد: محصولات کشاورزی و صنایع غدایی، سوخت و روغن های صنعتی بیشترین ماندگاری را در بازارهای جهانی دارند.