تاریخ : پنجشنبه 8 آذر 1397
کد 348

اتاق تبریز اولین برگزار کننده دوره آموزشی شغلی دو گانه دو آل در کشور

اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز بعنوان اولین اتاق کشور دوره آموزشی شغلی دو گانه دو آل را برگزار نمود.
در آغاز مراسم افتتاح که با حضور مدیران استانی و فعالان صنعتی و تولیدی  استان صورت پذیرفت،  حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به ضرورت برگزاری دوره های آموزشی مشترک برای فعالان اقتصادی و صنعتی، پیشبرد موضوعات آموزشی را از اولویت های اتاق تبریز ذکر کرده و افزود: اتاق تبریز در بین اتاق های بازرگانی در سطح کشور ، رتبه اول در برگزاری دوره ها و کارگاه های آموزشی برای اعضاء قرار دارد و ما اطمینان داریم با برگزاری این قبیل دوره ها علاوه بر افزایش آگاهی عمومی و تخصصی بسیاری از مسائل و مشکلات واحدهای تولیدی و صنعتی در حوزه بهره وری ارتقاء خواهد یافت.
گفتنی است دوره آموزشی دو گانه دو آل که تلفیقی بین تجربه و علم است با قدمتی بیش ازپانصد سال در کشور آلمان اجرا و موفقیت صنعتی و اقتصادی این کشور را سبب شده که با توافقات صورت یافته بین  مقامات ارشد دو کشور آلمان و ایران مقرر شده این سیستم آموزشی در ایران و بصورت پایلوت در اتاق تبریز  با همکاری مرکز آموزشی اتاق ایران، سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان بمنظور توانمند سازی تخصصی نیروی انسانی و اثر بخشی آموزش برگزار گردد. 
صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در مراسم افتتاحیه پروژه همکاری آموزش شغلی دو گانه ایران و آلمان در اتاق تبریز به عنوان اولین اتاق بازرگانی در سراسر کشور با تقدیر از دکتر نماینده رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان، مقیدی مدیر پروژه آموزش دو گانه و براری مدیر امور توسعه و معاونت استانهای اتاق ایران با اشاره به اقدامات انجام یافته در این خصوص و حمایت سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان و ریاست این سازمان و با یاد آوری این نکته که روساء تشکل های و انجمن های صنعتی و تولیدی استان در مراسم افتتاحیه پروژه همکاری آموزشی دو گانه ایران و آلمان حضور دارند با اظهار امیدواری از اینکه اتاق تبریز به عنوان پایلوت این سیستم آموزشی بتواند با ظرفیت سازی های لازم امکان توسعه اقتصادی و صنعتی کشور را پیش از پیش مهیا سازد، یادآور شد:  ایرانیان در مقاطع مختلف تاریخی در صحنه های بین المللی به اثبات رسانده اند که در صورت حمایت و پشتیبانی و با دیدن آموزش های لازم قادر خواهند بود که در سطح جهانی توانمندی های خود را به نمایش بگذارند. افزود: موفقیت های دانش آموختگان کشور در المپیات های علمی و مجامع دانشگاهی در اقصی نقاط دنیا نمونه ای از این توانمندیهای است که با آموزش های موثر ایرانیان به آن نایل کشته اند.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به اهمیت آموزش در توسعه اقتصادی و اجتماعی جامعه و با تاکید بر آمادگی و توان شهروندان ایرانی برای توسعه همه جانبه یادآور شد: با توجه به ظرفیت های موجود به منظور توسعه همه جانبه متاسفانه به خاطر نبود آموزش های مناسب در حوزه های مختلف کشور نسبت به سایر کشورها از بهره وری پایینی برخوردار است که امیدواریم با آموزش های مناسب و بروز بتوانیم به بهره وری مورد نظر نایل گردیم.
حسن زاده با تاکید به این نکته که زیر ساخت های لازم برای حضور موثر واحد های تولیدی و صنعتی در این طرح با توجه به تعامل سازنده بخش خصوصی و دولت در راستای ارتقاء کیفیت آموزش استان به دور از مدرک گرایی صرف که هیچ گونه ارزش افزوده ای برای کشور را ندارد، افزود: ایجاد و تقویت مرکز R,N,D ، در واحد های تولیدی  وصنعتی به منظور موفقیت پروژه آموزش دوگانه دوال مهم است.
رئیس اتاق تبریز در این خصوص یادآورشد: با توجه به حوزه فعالیت خود در زمینه تولید کاشی و سرامیک مطمئن هستم که تقویت مراکز R,N,D در واحد های تولیدی و صنعتی می تواند ارزش افزوده چند صد درصدی را نسیب آنها و نهایتا کشور نماید.
حسن زاده با تاکید بر حمایت همه جانبه در راستای پیاده سازی سیستم آموزش دو گانه دوال در توسعه صنعتی و اقتصادی کشور در خصوص اقدامات آموزشی اتاق تبریز در سالهای اخیر یادآور شد: اتاق تبریز در بحث آموزش در سالهای اخیر در بین اتاق های سراسر کشور رتبه نخست کشوری را به خود اختصاص داده که نشان از رویکرد اتاق تبریز به مبحث آموزش و اهمیت دادن به آن در توسعه همه جانبه جامعه است. وی در خصوص تاریخچه آموزش در کنار فعالیت حرفه ای در تبریز افزود: با استقرار واحدهای صنعتی و تولیدی مدرن همچون ماشین سازی و تراکتور سازی و ... آموزش و فعالیت حرفه ای به عنوان دو بال توسعه صنعتی در استان عمل نموده است. وی اظهار امیدواری نمود با پایلوت قرار دادن تبریز به عنوان شهری که آموزش دو گانه دوال در آن اجرا می شود واحد های صنعتی و تولیدی مجددا آموزش در کنار فعالیت حرفه ای را احیاء نمایند تا رشد و توسعه اقتصادی استان و کشور تسریع گردد.
اباز براری مدیر امور توسعه معاونت استان ها اتاق ایران آغاز آموزش دو گانه دوال در تبریز را آغاز یک فرآیند موثر و پویا در سیستم آموزش کشور خواند و افزود: اتاق ایران برای سال 96 از حدود یکصد هزار نفر آموزش حمایت نموده است تا خلاء آموزشی کشور که بر پایه آموزش تئوریک است را پوشش دهد. وی در این خصوص یاد آور شد: همه می دانیم که آموزش های که به صورت عملیاتی ارائه می گردد بازده موثرتری نسب به آموزش های است که صرفا به صورت تئوریک ارائه می گردد.
مدیر امور توسعه معاونت استانها در اتاق ایران با تاکید بر این نکته که کشورهای که اقتصادی آنها در شرایط نرمال نیست آموزش اهمیت بیشتری می یابد خاطر نشان کرد: طبق توافقات به عمل آمده بین مقامات ارشد دو کشور ایران و آلمان مقررشده است که آموزش دو گانه دوال که آموزش دو گانه فنی و حرفه ای با نام اختصاری BBP است توسط بخش خصوصی تبریز به صورت پایلوت عملیاتی گردد که امروز اولین جلسه این نوع از آموزش با عنوان درسی، نقشه کشی صنعتی بعد از مراسم افتتاح  برگزار خواهد گردید.
وی با یادآوری این نکته که سیستم دو گانه دوال با پانصد سال تجربه در آلمان سبب شده که این کشور جزء صنعتی ترین و موفق ترین کشورهای جهان در توسعه قلمداد گردیده. اظهار امیدواری نمود که همکاری سازمان آموزشی فنی و حرفه ای استان آذربایجان شرقی،  اتاق بازرگانی و سایر سازمانها و نهادها در اجرای سیستم آموزش دو گانه سبب شکل گیری و ایجاد سیستم یکپارچه در راستای ارتقاء بهره وری نیروی انسانی در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور گردد.
مقیدی مدیر پروژه آموزش دو گانه در ایران با اشاره با انعقاد تفاهم نامه ایران و آلمان در اسفند سال 96 افزود: هدف این پروژه کمک به سیستم آموزش کشور برای ایجاد ساختارهای لازم برای ایجاد آموزش دو گانه و ترغیب بنگاههای اقتصادی کشور برای ورود به آموزش است. وی در این خصوص افزود: عمده علت توسعه آلمان به عنوان یک کشور توسعه یافته ایجاد و تداوم پانصد ساله آموزش دو گانه دوال در این کشور است که 50 درصد دانش آموزان آلمانی برای ادامه تحصیل به این شیوه آموزشی به منظور تامین نیروی انسانی واحد های تولیدی و صنعتی این کشور به آن هدایت می شوند.وی در خصوص اهمیت آموزش دو گانه خاطر نشان کرد: این شیوه آموزش کمک می نماید که آموزش های ارائه شده بر اساس نیازهای حرفه ای و فنی بنگاههای صنعتی و تولید صورت گیرد و در همین راستا این سیستم آموزشی از طرف دولت مورد حمایت و سرمایه گذاری در کشور های است که این طرح در حال اجرا است.
دکتر نماینده رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه ای استان با تاکید بر این نکته که حلال بسیاری از مشکلات کشور اصلاح سیستم آموزشی است در خصوص اهمیت سیستم آموزشی دوال در جهان یاد آور شد: این سیستم به عنوان یک نظام مقتدر آموزشی در خیلی از کشورهای دنیا پیاده شده و یا در حال پیاده شدن است، هرچند که در هیچ یک از کشور ها نتوانسته اند به صورت صد درصد این سیستم آموزشی را پیاده نمایند و هر کشور بسته به بسترهای اجتماعی و فرهنگی خود تغییراتی را در آن داده تا برای جامعه خود مفید واقع شود که ما نیز به فراخور بسترهای اجتماعی و فرهنگی تغییرات لازم را ارائه خواهیم داد.
دکتر نماینده ارتباط مستمر صنعت و آموزش و حذف هزینه های آموزشی به واسطه خرید تجهیزات صنعتی برای مکان های آموزشی را از جمله ظرفیت های موثر طرح آموزش دوگانه دوال در کشور خواند و افزود: این سیستم آموزشی اجتماعی سازی آموزش است. وی اظهار امیدواری نمود با همراهی واحدهای صنعتی و تولیدی استان و کشور به اهداف تعیین شدن نایل گردیم.
هاشم زاده از معاونت اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی  با تاکید بر این نکته که می پذیریم که بسیاری از مسائل و مشکلات اقتصادی جامعه از فقدان آموزش های موثر است، استفاده از تجربه های موفق دنیا برای افزایش بهره وری واحد های تولیدی و صنعتی استان و کشور را ضروری خواند و اظهار امیدواری نمود با الگوی برداری از سیستم آموزشی دوال و استمرار آن در استان و کشور در راستای توسعه اقتصادی و صنعتی کشور گام های موثری برداشته شود.
لازم به ذکر است که بعد از مراسم افتتاح، آموزش نقشه کشی صنعتی به عنوان اولین کارگاه آموزشی به سبک سیستم دوال در محل اتاق تبریز تشکل گردید.