تاریخ : پنجشنبه 1 آذر 1397
کد 347

قطعنامه بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور

در خاتمه بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور، بیانیه همایش به شرح زیر انتشار یافت:
به فضل و عنایت خداوند سبحان و توجهات حضرت بقیه الله العظم ( عج ) به همت هیات نمایندگان اتاق بازرگانی ، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی کشور با محوریت :

نقش دیپلماسی اقتصادی در :
  • حمایت از کالای ایرانی                     
  • حضور در بازارهای جهانی
  • توسعه صادرات غیر نفتی
در اول آذرماه 1397 با مشارکت استانداری آذربایجان شرقی، سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی و دانشگاه تبریز و با حضور شخصیت های بلند پایه کشور، مدیران استانی، اندیشمندان و اقتصاددانان برجسته، روسای اتاقهای بازرگانی سراسر کشور ، اساتید دانشگاه، فعالان اقتصادی ، صنعتگران ، صادرکنندگان و کارآفرینان برگزار و در پایان این رویداد ملی، بیانیه همایش به شرح زیر انتشار یافت:
  1. برای رشد و توسعه اقتصادی، اراده و عزم ملی و عمومی لازم است . سیاست های مورد تاکید مقام معظم رهبری بر پایه بسیج امکانات کشور برای تامین منابع جهت رسیدن به رشد پایدار و بالندگی ایران اسلامی است . در راستای این سیاست پایش و اصلاح و چابک سازی قوانین و مقررات و دستورالعمل های مرتبط با تولید، تجارت و اقتصاد امری اجتناب ناپذیر بوده و لازم است در جهت حذف قوانین و مقررات مانع رونق اقتصادی در تمام حوزه ها توجه جدی به عمل آمده و تدوین وتقنین قوانین و مقررات بر محور افزایش تولید ، بهره وری و توسعه صادرات و شکوفایی اقتصاد در اولویت قرار گیرد.
  2. با توجه به اثرات احتمالی تحریم های ظالمانه قدرتهای جهانی علیه ملت بزرگ ایران، تدوین استراتژی مناسب و کارآمد برای دیپلماسی اقتصادی و مدیریت تنش های سیاسی در روابط منطقه ای و بین المللی و تقویت شبکه دیپلماتیک در خارج از کشور جهت پیشبرد اهداف دیپلماسی اقتصادی و تاثیرگذار بر زنجیره تامین ، بر اساس مولفه های مرتبط با سیاست های اقتصاد مقاومتی ، جهت کاهش اثرات زیان بار تحریم های اقتصادی و حضور در بازارهای جهانی ضرورت دارد. همایش به تدبیر دیپلماسی علمی و اقتصادی با حمایت و همسویی تمامی مسئولین کشور با حفظ اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران تاکید دارد.
  3. توسعه پیوندهای راهبردی و گسترش همکاری های اقتصادی و مشارکت با کشورهای منطقه ای و جهانی به ویژه کشورهای همسایه برای توسعه تجارت خارجی و صادرات غیر نفتی، تشکیل کمیته ها و واحدهای تخصصی مرتبط با سازمانها و نهادهای اقتصادی بین المللی از قبیل ( WTO-ECO-D8 و ... ) را در ساختار دیپلماسی اقتصادی اجتناب ناپذیر میکند. شرکت کنندگان در همایش بر افزایش پیوندهای راهبردی منطقه ای و جهانی تاکید دارند.
  4. با توجه به بوروکراسی های بسیار پیچیده در دستگاههای اجرایی و موانع موجود در فضای کسب و کار در تحقق اهداف بند یک، همایش بر ضرورت بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات و بخشنامه های موجود و زاید و دست و پاگیر و مخل تولید، اشتغال و صادرات و رونق اقتصادی تاکید و در جهت شفاف سازی قوانین و مقررات و اصلاح  ساختار اداری دستگاههای اجرایی بر پایه حفظ کرامت انسانها و اشاعه فرهنگ  نوع دوستی و تکریم ارباب رجوع جهت رسیدن به رشد پایدار و تسریع در بهبود فضای کسب و کار تاکید کردند.
  5. با توجه به اینکه مدیران اجرایی استانها از افراد برجسته و کاردان و کارآمد تعیین و با احراز شایستگی های لازم منصوب می شوند، نبود تفویض اختیار در مدیران اجرایی استان ها موجب رفت و آمدهای مکرر به مرکز و تحمیل هزینه های فراوان و طولانی شدن پروسه اجرایی امور می گردد. در اجرای سیاست های تمرکز زدائی ، شرکت کنندگان در همایش بالاتفاق جهت تسریع و تسهیل در امور خواستار تفویض اختیارات مرکز به مدیران اجرایی استانها با لحاظ سیاست گذاری و نظارت مرکز شدند.
  6. یکی از مشکلات چندین ساله تولیدکنندگان عدم اجرای عدالت در پرداخت مالیات بر ارزش افزوده می باشد که در نشست های متعدد و مکرر با مسئولین و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی مطرح و اعلام گردیده است. همایش با تاکید بر عدالت مالیاتی خواستار اصلاح قانون مالیات بر ارزش افزوده شدند.
  7. با توجه به شرایط موجود در تشدید تحریم های اقتصادی قدرتهای جهانی علیه ملت بزرگ ایران و نوسانات پولی و ارزی و کاهش نقدینگی های واحدهای تولیدی و کمبود سرمایه در گردش و مشکلات موجود برای حضور در بازارهای بین المللی به خاطر از دست دادن مزیت قیمت تمام شده پایین کالاها و خدمات و اثرات منفی آنها بر حجم صادرات غیر نفتی، شرکت کنندگان در همایش بازنگری و اصلاح قوانین و مقررات و  بخشنامه های ابلاغی در سال جاری را که موجب التهاب بازار و گسیختگی پیوندهای اقتصادی و کاهش قدرت خرید مردم شده و نا آرامی های اقتصادی به دنبال داشته، خواستار شدند.
  8. از آنجایی که ارزهای چند نرخی در کشور موجب آشفتگی در بازار و گسیختگی پیوندهای اقتصادی و نهایتاً تورم و رکود را به دنبال دارد، شرکت کنندگان در همایش جهت برون رفت از این شرایط بالاتفاق خواستار تک نرخی کردن قیمت ارز شدند.
  9. یکی از صنایع قدیمی و توانمند و فراگیر ایران صنایع دستی و در راس آن هنر اصیل فرش دستباف می باشد که در اثر کم توجهی در سالهای اخیر این صنعت که جمعیت عظیمی را می تواند شاغل نموده و اشتغال فراگیری ایجاد نماید، از رونق انداخته و در شرایط فعلی نیز به لحاظ کمبود و افزایش بی رویه قیمت مواد اولیه هر روز رونق خود را از دست  می دهد . با توجه به سابقه اشتغال زایی در این حوزه توجه به مشکلات و نارسائیهای  آن حائز اهمیت می باشد. شرکت کنندگان در همایش بر رفع مشکلات این بخش بخصوص تامین مواد اولیه با ارز دولتی تاکید و خواستار حمایت بیشتر دولت از این قشر زحمت کش شدند.
  10. از معضلات اقتصادی ایران وجود نقدینگی بالا در جامعه و عدم هدایت آن به فعالیت های مولد و ارزش افزا می باشد. راه کار اساسی برون رفت از این شرایط هدایت نقدینگی به سمت فعالیت های مولد و اشتغال زا می باشد . از آنجائی که اغـلب کشورها در شرایط بحران اقتصادی از بخش صنعت و تولید و صنعت ساختمان و اقتصاد بخش خصوصی حمایت می نمایند تا با جـبران کمبـودها و نارسائـیها امـکان استـمرار فعالیت بنگاهها را فراهم سازند، شرکت کنندگان در همایش بر هدایت نقدینگی های جامعه در فعالیت مولد با حمایت همه جانبه دولت تا رسیدن به رشد و توسعه پایدار خواستار شدند.
  11.  با توجه به افزایش کیفیت محصولات تولیدی ایران و امکان رقابت با محصولات مشابه در بازارهای جهانی، بخشنامه پیمان سپاری ارزی محدودیت هایی را برای حضور صادرکنندگان در بازارهای بین المللی ایجاد نموده است که آمارهای موجود حاکی از تاثیر منفی بخشنامه بر حجم صادرات می باشد. به منظور جلوگیری از جایگزینی بازارهای دیگر به جای ایران ، همایش ضمن تاکید بر افزایش کیفیت کالاهای تولیدی برای رقابت پذیری بیشتر با کالاهای مشابه خارجی و حمایت از کالای ایرانی و نیز توسعه و گسترش حضور ایران در بازارهای بین المللی، بازنگری در بخشنامه پیمان سپاری ارزی را اجتناب ناپذیر می داند. 
  12. فعالین اقتصادی اعتقاد دارند با هم سوئی و همفکری و انسجام قوای سه گانه و با علم و تدبیر دیپلماسی، دولت می تواند مناقشات موجود با کشورها را بر اساس اصول و سیاست های وزارت امور خارجه حل و با حفظ احترام متقابل و اقتدار و حاکمیت نظام جمهوری اسلامی ایران در کاهش مشکلات تحریم ها و رفع اثرات منفی آنها تاثیر گذار باشد. همایش به نقش مهم وزارت امور خارجه در افزایش تعاملات بین المللی تاکید دارد.
  13. با توجه به شرایط حاکم بر اقتصاد و کاهش ارزش پول ملی و تضعیف قدرت خرید مردم ، در راستای حمایت از اقتصاد مولد و حفظ ارزش های والای انسانی و تامین معیشت مردم و اقشار حقوق بگیر جامعه و کاهش نگرانی های به وجود آمده در شرایط کاهش ارزش پول ملی و نیز حفظ انگیزه کار و فعالیت و بهره وری در بنگاهها، شرکت کنندگان در همایش در جهت تامین معیشت و حفظ کرامت مردم تاکید کردند.
  14. برای ایجاد و توسعه صنایع رقابت پذیر و صادرات محور و افزایش حجم صادرات غیر نفتی و جلوگیری از خام فروشی همایش خواهان :
الف : ایجاد ثبات در سیاست های پولی و ارزی و اقتصادی و بهبود فضای کسب و کار و رقابتی از طریق تک نرخی کردن قیمت ارز و تثبیت قیمت ها.   
ب : ایجاد الگوی توسعه صنعتی مناسب از طریق اعمال سیاست های حمایتی هدفمند از بخش تولیدو صنعت.
ج : نوسازی و بهسازی زیربناهای صنعتی و حل مشکلات قانونی برای افزایش بهره وری .
د : فراهم آوردن ابزارها و زیرساخت های لازم برای ایجاد زنجیره ارزش افزوده در تولید محصولات ،  در راستای افزایش ارزش صادرات غیر نفتی کشور.
 
                                                                 
با احترام : دبیر خانه همایش
اول آذر ماه 1397