تاریخ : چهارشنبه 23 آبان 1397
کد 342

مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار در اتاق تبریز

به دعوت معصومه آقاپور نماینده مردم در مجلس و نایب رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی، علیرضا جعفری هرندی معاون توسعه مدیریت دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی کشور و عبدالرحیم کردی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به منظور معرفی پتانسیلهای این منطقه آزاد در محل اتاق تبریز حضور یافته و در دیدار با فعالان اقتصادی و روسای تشکلهای و انجمن های اقتصادی استان خواستار حضور بیشتر فعالان اقتصادی استان در منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار در راستای توسعه همکاری های دو جانبه برای ایجاد و گسترش بازارهای جدید در کشورهای همسایه این منطقه آزاد تجاری و صنعتی شدند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در این دیدار با اشاره به شرایط حساسی که کشور در آن قرار گرفته و با  یادآوری ظرفیت های صادرات غیر نفتی استان و تاکید بر این موضوع که استان آذربایجان شرقی جزء استانهای تراز اول کشور در امر صادرات غیر نفتی کشور به حساب می آید، خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی در حوزه هایی همچون؛ صنایع غذایی، قالی بافی، خشکبار، پتروشیمی ، خدمات فنی و مهندسی و... بیشترین میزان صادرات را به خود اختصاص داده و مطمئنا حضور و همکاری فعالان اقتصادی استان با فعالان اقتصادی منطقه آزاد تجاری و صنعتی چابهار می تواند در ایجاد بازارهای جدید تجاری برای فعالان اقتصادی و تجاری استان و کشور بسیار موثر واقع گردد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به فرصت ایجاد شده برای گسترش روابط اقتصادی و تجاری شمال غرب کشور با جنوب شرق کشور یادآور شد: منطقه آزاد چابهار می تواند فرصت مناسبی برای توسعه اقتصادی دو منطقه از کشور با ایجاد بازارهای جدید در کشورهای همسایه این منطقه آزاد تجاری باشد.
حسن زاده با اشاره به دغدغه های صادر کنندگان به خصوص نحوه نقل و انتقال ارزی و بورکراسی های زاید اداری اظهار امیدواری نمود با همکاری های صورت گرفته در حوزه های مختلف اقتصادی کشور بتواند همچون گذشته از شرایط سخت پیش رو با موفقیت گذر نماید و چالشهای موجود در اقتصادی کشور را مرتفع نماید.وی هدف اصلی این نشست را بهره مندی از ظرفیت های منطقه آزاد چابهار با توجه به محدویت های که از قبل تحریم ها بر کشور ایجاد شده خواند و از فعالان اقتصادی خواست تا در همین راستا مذاکرات خود را پیش ببرند.
معصومه آقاپور نماینده مردم و رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تحولاتی که در منطقه آزاد چابهار صورت گرفته و با یاد آوری این نکته که دغدغه فعالان اقتصادی استان و مدیریت اتاق تبریز افزایش GDP استان و کشور است در خصوص توانمندیهای فعالان اقتصادی استان خاطر نشان کرد: فعالان اقتصادی استان قادر هستند از کوچکترین فرصت های اقتصادی به دست آمده در جهت توسعه اقتصادی کشور نهایت بهره برداری را به عمل آوردند.
ساخت طلاء مورد نیاز مناطق جنوب شرقی کشور و کشورهای همجوار این منطقه ، استفاده از ظرفیت های شرکت های خدمات فنی مهندسی استان اذربایجان شرقی در ایجاد زیر ساخت های منطقه آزاد چا بهار ، صادرات مصالح ساختمانی، کفش و.. استان با توجه به شناختی که از بازار منطقه کسب شده است از موارد پیشنهادی ایشان در این نشست بود.
عبدالرحیم کردی رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با اشاره به ظرفیت های استان و شهر تبریز در حوزه های مختلف تمدنی، پیوند دو نقطه استراتژیک کشور؛ آذربایجان و سیستان و بلوچستان(منطقه آزاد چابهار) را با توجه به رویکرد دولت در مناطق آزاد کشور که این مناطق را به عنوان هاب های بزرگ تولیدی و صادراتی در نظر گرفته است افزود: فلسفه وجود مناطق آزاد در کشور این است که تولید کنندگان مناطق مختلف کشور از این طریق به سایر بازارهای جهانی متصل شوند.
رئیس هیئت مدیره و مدیر عامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار با یادآوری اهداف اصلی تعیین شده از طرف مسئولان منطقه آزاد چابهار خاطر نشان کرد: سرمایه گذاری در دو بخش فولاد و پتروشیمی این امکان را فراهم می آورد که این منطقه نقش و مسئولیت ملی در اقتصادی کشور برای خود متصور شود. وی در خصوص اثر گذاری بر اقتصادی محلی خاطر نشان کرد: صنایع پایین دستی فولاد، پتروشیمی و شیلات امکان تاثیر گذاری بر اقتصادی محلی را بیش از پیش مهیا می نماید. وی توسعه تعاملات بین المللی به منظور، انتقال دانش و تکنولوژی روز دنیا و ایجاد امکانات لجستکی را از جمله اهداف منطقه آزاد تجاری چابهار برای رسیدن به توسعه اقتصادی مورد نظر خواند و یاد آور شد: در همین راستا فاز اول بندر شهید بهشتی به یک شرکت هندی واگذار شده است.
کردی در ادامه جلسه به منظور گسترش روابط دوجانبه پیشنهاد تاسیس دفتر اتاق بازرگانی تبریز در منطقه آزاد چابهار را ارائه داد و افزود: علاوه بر حمایت از ایجاد دفتر در راستای گسترش همکاری های دو جانبه، به منظور گسترش روابط دو جانبه و آشنایی بیشتر با ظرفیت های تولیدی و صنعتی این استان علاقمندیم فضای نمایشگاهی به منظور معرفی توانمندی های استان آذربایجان شرقی در اختیار اتاق بازرگانی تبریز قرار دهیم .
وی با اشاره به استراتژی دو کشور قدرتمند جهان؛ چین و هند در خصوص گسترش حضور خود در آسیایی میانه، قفقاز و خاورمیانه خاطر نشان کرد: منطقه آزاد چابهار در راستای همان استراتژی از اهمیت ویژه ای برای دو کشور برخوردار است که فرصت خوبی در جهت همکاری با این دو کشور در راستای توسعه اقتصادی کشور فراهم می آورد.
مدیر عامل منطقه آزاد چابهار با اشاره به ماموریت هند در بازسازی افغانستان از یک طرف و علاقمندی کشور چین به انتقال انرژی به غرب آن کشور افزود: در همین راستا کشور هند علاقمند است از زیر ساخت های این منطقه برای بازسازی افغانستان بهره مند گردد و در همین جهت قرار داد بهره برداری از فاز اول بندر شهید  بهشتی را با این کشور منعقد نموده ایم. وی صنایع انرژی بر ؛ صنایعی که مبتنی بر نفت و گاز هستند را از دیگر مزیت های کشورمان برای مشارکت و توسعه همکاری با کشورهای قدرتمندی همچون چین و هند خواند و افزود: این مزیت ها می تواند برای فعالان اقتصادی کشور امکان ایجاد بازارهای جدید جهت عرضه محصولات تولیدی به کشورهای همسایه این منطقه آزاد همچون پاکستان، افغانستان، عمان، هند چین و...را فراهم آورد.
برگزاری همایش فرصت های سرمایه گذاری در چابهار در آذر ماه سال جاری، تاثیر هزینه های حمل و نقل در قیمت تمام شده کالا و امکان دسترسی آسان از طریق این منطقه آزاد به بازارهای آسیای میانه، شرق آسیا، جنوب آفریقا و گسترش همکاری بانکی با کشور پاکستان از جمله موارد مطرح شده از طرف مدیر عامل منطقه آزاد چابهار بود.
برنامه ریزی برای دیدار های رو در روی فعالان اقتصادی دو استان ، همکاری های گسترده دو استان در زمینه طلاء و جواهر به منظور تامین نیاز داخلی در فاز اول و فراهم آوردن شرایط صادرات طلاء و جواهر به کشور های همسایه در فاز های دوم. امکان صادرات محصولات پتروشیمی استان و امکان ذخیره سازی محصولات پتروشیمی در این منطقه، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی به منظور صادرات محصولات تولید شده کشور به کشورهای همسایه این منطقه با توجه به شناخت تخصصی که کارشناسان این کنسرسیم ها از کشورهای هدف اخذ نموده اند، گسترش ارتباط بین دو منطقه آزاد ارس و چابهار از دیگر موارد طرح شده در این جلسه بود.