تاریخ : سه شنبه 22 آبان 1397
کد 341

رییس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه: ایران و ترکیه بانک مشترک تاسیس می‌کنند

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه با بیان اینکه مهمترین مشکل بازرگانان و هیات‌های اقتصادی ایران و ترکیه مسائل بانکی و انتقال پول است، گفت: بانک مشترک ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی برای حل مشکلات انتقال پولی بین دو کشور ایجاد می‌شود.

رضا کامی رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه عصر دوشنبه ۲۱ آبان ماه 97 در نشست خبری مربوط به بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیر نفتی در تبریز، با بیان اینکه مهمترین مشکل بازرگانان و هیات‌های اقتصادی ایران و ترکیه مسائل بانکی و انتقال پول است، گفت: بانک مشترک ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی برای حل مشکلات انتقال پولی بین دو کشور ایجاد می‌شود.

وی افزود: ایجاد بانک مشترک ایران و ترکیه توسط بخش خصوصی را ترک‌ها قبول کرده اند و تا مرحله مجوز از بانک مرکزی خود پیش رفته‌اند.

کامی در بخش دیگری از سخنان خود گفت: با تمام افت و خیز‌ها حجم تجاری ترکیه و ایران قابل قبول است به‌ طوریکه در 6 ماه نخست 2018حجم‌ مبادلات اقتصادی دو کشور 8 میلیارد دلار بود که پیش‌بینی می‌شود این رقم به 12 میلیارد دلار تا پایان سال میلادی برسد.

وی افزود: بیش از 50 درصد این مبادلات صادرات ایران به کشور ترکیه بود.

رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و ترکیه گفت: در سال 2012 در اوج تحریم گذشته حجم تجاری ما 22میلیارد دلار بود، ولی بعد از برجام به 11میلیارد دلار رسید و پیش بینی می‌شود با تحریم‌های ظالمانه دوباره آمریکا میزان مبادلات اقتصادی ایران و ترکیه افزایش یابد.

کامی از تشکیل کمیته مدیریت شرایط ویژه در اتاق بازرگانی تبریز خبر داد و اظهار داشت: فعالان اقتصادی می‌توانند از این کمیته، رفع مشکلات و موانع خود را پیگیری کنند.

وی در بخش دیگری از سخنان خود به برگزاری بیست و چهارمین همایش ملی توسعه صادرات غیرنفتی کشور در یکم آذر ماه در تبریز اشاره کرد و اظهار داشت: برای نخستین بار این همایش به صورت بین المللی برگزار می‌شود و علاوه بر حضور هیات‌های اقتصادی از کشور‌های ترکیه، جمهوری آذربایجان، نخجوان، گرجستان و عراق سفرای کشور‌های ایتالیا، آلمان و اتریش در تهران نیز حضور خواهند داشت.

کامی با تاکید بر اهمیت گسترش روابط بخش خصوصی دو کشور گفت: شرکت‌های ترکیه‌ای علاقه‌مند به تجارت و سرمایه گذاری در ایران هستند و بیشترین سرمایه‌گذاری ترک‌ها در ایران در آذربایجان انجام شده و این نشان از ظرفیت تبریز و استان برای ارتقای همکاری‌های اقتصادی بین ایران و ترکیه است.

حجم تجارت موجود بین ایران و ترکیه از طرف روسای جمهور 30 میلیارد دلار تعیین شده که فاصله زیادی دارد.