تاریخ : چهارشنبه 23 شهريور 1401
کد 3344

با برگزاری جلسه کارشناسی در اتاق تبریز؛

ظرفیت های جدید نیروگاهی پیش روی صنایع آذربایجان شرقی

مشکلات کمبود برق صنایع و ایجاد ظرفیت های جدید نیروگاهی در آذربایجان شرقی طی جلسه ای در اتاق تبریز بررسی شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه‌ی "بررسی موانع، مشکلات و چالش‌های پیش روی عملیاتی نمودن تفاهم‌نامه فی مابین وزارت نیرو و وزارت صمت در خصوص ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی در آذربایجان‌شرقی" با حضور مجری طرح نیروگاه‌های معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر، نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی، مدیران استانی و تعدادی از فعالین اقتصادی آذربایجان شرقی در محل اتاق تبریز برگزار شد.
 
کمبود برق و گاز از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی استان
 
صمد حسن‌زاده، عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز در ابتدای این جلسه با بیان اینکه کمبود برق و گاز یکی از مشکلات اساسی واحدهای تولیدی و صنعتی استان در سال‌های اخیر بوده، اظهار کرد: البته وزارت نیرو برای حل مشکل تامین برق کشور نهایت تلاش خود را کرده و با استفاده از امکانات موجود تا جایی که امکان دارد، سعی کرده است تا همواره در کنار مردم و صنایع باشد.
 
وی با اشاره به تفاهم‌نامه فی مابین وزارت نیرو و وزارت صمت در خصوص ایجاد حداقل ۱۰ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی توسط شرکت‌های صنعتی و معدنی در آذربایجان‌شرقی، افزود: امیدواریم با انجام این سرمایه گذاری بخش زیادی از مشکلات تامین برق واحدهای صنعتی استان حل شود اما یکی از مشکلات سرمایه گذاران این است که سرمایه گذار را ملزم به اتصال نیروگاه ایجاد شده به شبکه می‌کنند درحالی که این فرد با هدف حل مشکل تامین برق واحد صنعتی خود اقدام به احداث نیروگاه کرده است.
 
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز ادامه داد: مشکل برق یک موضوع کشوری است و همه‌ی ما درگیر این مشکل هستیم اما متأسفانه یک واحد تولیدی که برای حل مشکل تامین برق خود نیروگاه ایجاد می‌کند، به‌دلیل اتصال به شبکه، در فصل گرما نمی‌تواند نیاز خود را از شبکه تامین کند و لذا باید تضمین‌های لازم در این تفاهمنامه داده شود تا اعتماد لازم در سرمایه گذاران به‌وجود بیاید.
 
مشوق هایی برای سرمایه‌گذاران ساخت نیروگاه
 
سید زمان حسینی، مجری طرح احداث نیروگاه‌های صنایع معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر نیز در این جلسه گفت: کشور ما اکنون از نظر شاخص‌های برق در منطقه دارای رتبه اول و در جهان دارای رتبه چهاردهم بوده و در حال حاضر دو خط ۴۰۰ کیلو واتی بین ایران و ترکیه و ایران و ارمنستان در حال احداث است.

وی ادامه داد: ما در آغاز دولت سیزدهم با ناترازی برقی ۱۳ هزار مگاواتی مواجه شدیم و برنامه‌ی وزارت نیرو برای جبران این ناترازی ایجاد ۳۵ هزار مگاوات ظرفیت جدید نیروگاهی تا پایان دولت سیزدهم است که ۱۵ هزار مگاوات به‌صورت سیکل ترکیبی، ۱۰ هزار مگاوات صنایع معدنی و ۱۰ هزار مگاوات نیروگاه تجدیدپذیر در کل کشور درنظرگرفته‌شده است.

مجری طرح نیروگاه‌های معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر با بیان اینکه ناترازی موجود در برق، صنایع را متضرر کرد، افزود: در نوزدهم مهرماه سال جاری تفاهم‌نامه‌ای بین وزارت صمت و وزارت نیرو امضا شد که براساس این تفاهم‌نامه ما موظف به ایجاد ۱۰ هزار مگاوات برق در طول چهار سال آینده خواهیم شد که طبق برنامه‌ریزی های انجام شده، در سال ۱۴۰۱،  هزار مگاوات از این ۱۰ هزار مگاوات تامین خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: آذربایجان شرقی دارای پتانسیل‌های بسیار بالایی است؛ به‌عنوان مثال شرکت ملی مس ایجاد یک نیروگاه ۲۵۰ مگاواتی در هریس، یک نیروگاه ۲۵ مگاواتی خورشیدی و نیروگاه ۵۰ مگاواتی بادی در ورزقان را متقبل شده‌است. فراخوان بین المللی نیروگاه هریس نیز اعلام شد که ۱۱ شرکت خارجی به‌همراه یک شرکت داخلی با شرط انتقال تکنولوژی اکنون درحال تنظیم اسناد هستند و اگر زمین این نیروگاه تأمین نشود پروژه ناقص خواهد ماند.

حسینی در تشریح ویژگی‌های تفاهم‌نامه‌ی منعقد شده بین وزارت صمت و وزارت نیرو یادآور شد: یکی از مشوق‌های این تفاهم‌نامه صدور مجوز در زمان اندک برای سرمایه‌گذارانی است که نسبت‌به ایجاد نیروگاه اقدام می‌کنند؛ به‌طوری‌که در شرایط عادی صدور مجوز احداث یک نیروگاه بیش‌از ۱۲ ماه طول می‌کشد ولی ما این زمان را تسریع بخشیده‌ایم و تعهد دیگر ما این است که به‌هیچ‌وجه برق واحدهایی که نسبت‌به ایجاد نیروگاه اقدام کرده‌اند، قطع نخواهد شد.

وی گفت: دو راه‌حل برای سرمایه‌گذاران جهت احداث نیروگاه وجود دارد که عبارتند از استفاده از یک سرمایه‌گذار که هم‌اکنون اعلام آمادگی کرده تا در تأمین منابع ایجاد این نیروگاه‌ها کمک کند و راه‌حل دوم این است که سرمایه‌گذاران از سرمایه‌ی خود برای ایجاد نیروگاه استفاده کنند و ما قول می‌دهیم برق مازاد مصرف این نیروگاه‌ها را با قیمتی جذاب خریداری کنیم.
 
کمبود برق مشکل اصلی صنایع استان در طول ۱۰ سال اخیر
 
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: کسب رتبه‌ی سوم در بحث صدور پروانه‌ی بهره‌برداری، رتبه‌ی دوم در صدور پروانه‌ی توسعه‌ی واحدهای در حال توسعه و رتبه‌ی اول در طرح‌های صنعتی در حال تکمیل، نشان‌دهنده‌ی صنعتی بودن و رو به جلو بودن آذربایجان شرقی است.

صابر پرنیان با اشاره به گزارش مرکز پایش اتاق ایران در خصوص قرارگیری آذربایجان شرقی در بین سه استان مناسب در بهبود فضای کسب و کار، گفت: کمبود برق مشکل اصلی ما در استان در طول ۱۰ سال اخیر بوده و ما معتقد هستیم نسبت به آذربایجان شرقی در سال‌های اخیر غفلت شده است. به‌طوریکه میزان برق تامین شده در شهرک‌های صنعتی آذربایجان شرقی ۴۳ درصد اما در استان اصفهان ۱۰۶ درصد است.
 
وی افزود: نقطه‌ی قوت ما پیگیری‌ها و تلاش نمایندگان مجلس، تیم مدیریتی استان و حضور و مشارکت فعالین اقتصادی در بحث سرمایه گذاری است که باید تلاش خود را برای حل مشکل برق استان انجام دهیم.
 
آذربایجان شرقی نیازمند احداث نیروگاه جدید
 
مدیرعامل برق منطقه‌‌ای آذربایجان نیز طی سخنانی اظهار کرد: آذربایجان شرقی با دارا بودن ۵ درصد جمعیت کل کشور تنها ۲.۷ درصد تولید و ۳ درصد مصرف برق کشور را دارد.
 
رسول اسماعیل‌زاده ادامه داد: پیک مصرف ما دو هزار و ۳۰۰ مگاوات است درحالیکه ما در بهترین وضعیت قادر به تولید یک هزار و ۶۰۰ مگاوات برق هستیم.
 
وی خاطرنشان کرد: نیروگاه تبریز با نهایت تلاش کارکنان این مجموعه ۷۰۲ مگاوات برق تولید می‌کند و نیروگاه سهند نیز توان تولید ۶۰۰ مگاوات برق را دارد؛ لذا آذربایجان شرقی به‌عنوان قطب صنعت کشور و استان دارای رتبه‌ی اول صنایع بخش خصوصی با تولید ۵ درصد ناخالص کشور، نیازمند احداث نیروگاه جدید است.
 
مشکلات عدیده واحدهای فولادی در تامین برق
 
رئیس انجمن فولاد استان نیز در این جلسه با بیان اینکه واحدهای تولیدی فولاد سه ماه در سال را بدون برق سپری می‌کنند، گفت: چرا باید در اثر سوء مدیریت و بی‌برنامگی برخی مدیران، آذربایجان شرقی که مهد صنعت است، به این وضعیت دچار شود. گزارش اتاق تبریز حکایت از این که دارد در سال‌های اخیر در بحث تامین زیرساخت‌های استان تبعیض هایی صورت گرفته است.
 
کریم رحیمی افزود: برخی از سرمایه‌گذاران با وجود اخذ مجوز به‌دلیل نبود زمین با مشکل مواجه شده و در نهایت تاریخ مجوز نیز به اتمام می‌رسد.
 
وی با اشاره به مشکل تامین گاز صنایع نیز گفت: متاسفانه ساده‌ترین کاری که مسئولان در فصل زمستان برای جبران کمبود گاز انجام می‌دهند، این است که فشار گاز صنایع را کم کنند. حتی واحد صنعتی که با هزینه خود نیروگاه ایجاد می‌کند، تنها باید برق مورد نیاز خود را از شبکه دریافت کند.
 
بروکراسی های اداری مانعی برای بخش خصوصی در ساخت نیروگاه
 
نماینده مردم اهر و هریس در مجلس شورای اسلامی نیز ضمن ابراز تاسف و تعجب از وضعیت برق واحدهای صنعتی و تولیدی استان، اظهار کرد: از دولت قبل تاکنون به مدت ۲.۵ سال است که پیگیر اجرای فاز دوم نیروگاه هریس هستم و حالا بعد از ۲.۵ سال پیگیری با مجری طرح نیروگاه‌های معدنی شرکت مادر تخصصی توانیر آشنا شده‌ام.
 
احمد محرم زاده ادامه داد: علی‌رغم اینکه سرمایه گذاران بخش خصوصی برای ساخت نیروگاه اعلام آمادگی کرده‌اند، اما بروکراسی‌های اداری مانع از انجام سرمایه گذاری شده و می‌توان گفت استان ما مظلوم واقع شده است.
 
وی با انتقاد از عملکرد وزارت نیرو خاطرنشان کرد: وزارت نیرو در عین حال که مجوز نمی‌دهد، برق کافی هم ندارد درحالیکه باید برای جبران کمبود برق در استان برنامه ریزی و از ظرفیت مجمع نمایندگان استان استفاده شود.

همچنین در این جلسه جمعی از فعالان اقتصادی استان به بیان نظرات خود پیرامون ایجاد ظرفیت های جدید نیروگاهی پرداختند.