تاریخ : جمعه 4 شهريور 1401
کد 3295

بررسی برگزاری رویداد گردشگری تبریز در جلسه کمیته گردشگری اتاق تبریز

کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با دستور جلسه بررسی پیشنهاد برگزاری رویداد گردشگری تبریز برگزار شد.
در ابتدای جلسه، محمد ملکی، مسئول کمیته گردشگری اتاق بازرگانی تبریز با بیان اینکه پیشنهادهای زیادی از طرف فعالان و انجمن های فرهنگی مبنی بر تشکیل رویداد گردشگری تبریز به عمل آمده است، اظهار کرد: در این جلسه، پیشنهاد کارگزاری روابط عمومی مدیران به اتاق بازرگانی تبریز در خصوص برگزاری رویداد گردشگری در تبریز در روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری بررسی خواهد شد تا نحوه همکاری فعالان صنوف گردشگری و سازمان های مرتبط برای برگزاری این رویداد مشخص شود.

حجت الاسلام سید کاظم زعفرانچیلر، رئیس کمیسیون گردشگری، سرمایه گذاری و کسب و کار شورای اسلامی کلانشهر تبریز نیز با تاکید بر لزوم نهادینه نمودن بحث گردشگری و چارچوب بخشی تقنینی آن به تشریح اقدامات این کمیسیون در اجرای برنامه های فرهنگی مرتبط با گردشگری اعم از تقویت و ایجاد موزه های متنوع، ایجاد پارک های موضوعی و غیره پرداخت و تاکید کرد: بخش خصوصی باید بدون اتکاء به دولت، با هم افزایی ( بین تشکل ها و اجزاء و عناصر خود) برنامه های گردشگری را جلو ببرد.

جعفر محرم پور، دبیر اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر نقش گردشگری در رشد و توسعه اقتصادی و عدم وجود برنامه ریزی استراتژیک در استان برای بهره برداری از پتانسیل های گردشگری از جمله: جنگل های ارسباران، ثبت جهانی بازار تبریز، کندوان، ثبت جهانی تبریز به عنوان شهر خلاق فرش دستباف، گردشگری سلامت و غیره گفت: صرف اتکای مسئولین به آمار ورود خودرو با پلاک غیر بومی و گردشگر حساب نمودن آنها، توسعه گردشگری محسوب نمی شود. ورود گردشگر به شهر باید ارزش افزوده برای شهر ایجادبکند و آثار آن در سفره اصناف مرتبط با گردشگری مشاهده شود.

دبیر اتاق بازرگانی افزود: استفاده ناصحیح ما از فرصت گردشگری سلامت موجب کمرنگ شدن آن در استان و رونق آن در جمهوری آذربایجان و ترکیه شده است. رویداد گردشگری تبریز می تواند پیش رویدادی برای برگزاری رویدادهای بزرگ دیگر باشد و در این رویداد، بخش خصوصی تصویری واقعی از گردشگری استان را ارائه دهد و این رویداد می تواند در راستای ارتقای خدمات آژانس ها، هتل ها، شرکت های هواپیمایی و سایر صنوف مرتبط موثر واقع شود.

سید رامین اسبقی، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان تبریز از پیگیری این اداره در برگزاری هفته تبریز گزارشی ارائه کرده و در خصوص اقدامات برخی اتاق های بازرگانی از جمله اتاق تهران و شیراز در حوزه گردشگری مطالبی ارائه و اظهار کرد: ورود اتاق های بازرگانی کشور به بحث گردشگری را به فال نیک می گیریم و در کنار اتاق بازرگانی تبریز هستیم تا در اجرای برنامه های مرتبط با گردشگری مساعدت و تسهیل گری های لازم قانونی را انجام دهیم.

امید روحانی، مسئول گروه بازاریابی معاونت گردشگری اداره کل میراث فرهنگی استان درخواست مکاتبه اتاق تبریز با این اداره کل و اعلام جزئیات رویداد گردشگری جهت مکاتبه اداره کل با سازمان های مربوطه برای جلب مساعدت آن ها در برگزاری این رویداد شد.

محمد جعفر ارضرومی، مدیر مجتمع گردشگری پتروشیمی تبریز با تاکید بر اینکه برگزاری رویداد تبریز کاری گروهی بوده و مساعدت سازمان ها و تشکل های مختلف را لازم دارد، به لحاظ کردن اهداف و برنامه های قابل اجراء در برنامه رویداد گردشگری تاکید کرد.

مجید ناصر دوست ، کارگزاری روابط عمومی مدیران ایران و پیشنهاد دهنده برگزاری رویداد گردشگری تبریز با بیان اینکه در دو سه سال گذشته به دلیل فضای کرونایی و تقارن مهرماه با ماه های محرم و صفر برگزاری رویداد گردشگری در روز جهانی جهانگردی و هفته گردشگری میسر نشد لذا پیشنهاد کردیم جهت تکریم موضوع گردشگری و تبریز این رویداد با کمک اتاق بازرگانی تبریز برگزار گردد.

ناصر دوست اهداف برگزاری رویداد گردشگری تبریز  را به شرح زیر عنوان نمود: یادآوری نقش گردشگری در توسعه و تجارت شهر تبریز، معرفی توانمندی تاریخ، فرهنگ و جاذبه های گردشگری شهر تبریز، معرفی نقش شاخص و کلیدی تجارت و بازرگانی در تبریز در توسعه گردشگری شهر، منطقه و کشور، معرفی فعالان و صاحبان نقش در توسعه گردشگری تبریز از طریق تجارت، صنعت و بازرگانی، احیای نقش تبریز در جاده تاریخی ابریشم، یادآوری نقش تبریز در توسعه ارتباطات و تجارت خارجی و تاثیر آن در گردشگری، یادآوری نقش سازمان های دولتی و همچنین سازمان های مردم نهاد در توسعه گردشگری، بررسی دلایل انتخاب تبریز  به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی در سال 2018 و نقش اتاق بازرگانی تبریز  در این انتخاب و برگزاری هر چه باشکوه تر  این رویداد بین المللی و پیامدهای مثبت آن، تبریز و گردشگری سلامت و تبریز و تحول دیجیتال در عرصه گردشگری

داود فرجی، نماینده انجمن راهنمایان گردشگری استان اظهار کرد: این رویداد می تواند در فرهنگ سازی برای استفاده از دانش و تجربه فارغ التحصیلان گردشگری توسط شرکت های گردشگری، تشویق بخش خصوصی به ایجاد جاذبه های گردشگری که مدت سفر را برای گردشگر طولانی کند، موثر واقع شود.

علیرضا نجف خانی، مدیر شرکت پیک سفر تبریز گفت: در این رویداد، می توان بحث ایجاد مزرعه های گردشگری و همراستا سازی سازمان های مرتبط در ایجاد فضای مساعد سرمایه گذاری گردشگری بررسی شود.

نجف خانی همچنین توجه به مساله آموزش اصناف و کسبه در برخورد مناسب با گردشگران را خواستار شد.

محمد رضا کیهان، مشاور شورای کلانشهر تبریز در امور گردشگری، سرمایه گذاری و کسب و کار با تاکید بر اینکه بخش خصوصی باید هدف و تقسیم کار خود را در اراتباط با توسعه گردشگری مدون کند؛ برگزاری این سمینار را برای ایجاد همدلی و مشارکت بخش خصوصی در توسعه گردشگری استان مفید برشمرد.

پس از بحث و تبادل نظر مقرر شددر جلسه هفته آتی کمیته گردشگری، جزئیات برگزاری رویداد گردشگری تبریز  با لحاظ نمودن تقسیم کار تشکل ها و صنوف گردشگری و سازمان های مرتبط و پنل های تخصصی رویداد،  ارائه و تصمیم گیری شود.