تاریخ : پنجشنبه 19 مهر 1397
کد 327

نشست هم اندیشی انجمن اقتصاد دانان ایران (شعبه شمالغرب) با موضوع بررسی سیاست های ارزی کشور

نشست هم اندیشی انجمن اقتصاد دانان ایران (شعبه شمالغرب) با موضوع بررسی سیاست های ارزی کشور با حضور فعالان اقتصادی و مسئولان استان در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز برگزار شد.
صمد حسن زاده رییس اتاق بازرگانی مشکلات کنونی را ناشی از عدم مدیریت صحیح منابع دانستند و براین نکته تاکید داشتند که در اتخاذ سیاستها دولتها باید بر این موضوع توجه کنند که در نتیجه سیاستگذاریها و اجرای آنها عموم جامعه متضرر نگردد. ایشان بر روند صادرات و واردات در دوره های گذشته اشاره کردند که حتی امکان ذخیره ارز مازاد بر تجارت وجود داشته است که متاسفانه در این خصوص موفق عمل نشده است.
جمشید برزگر نائب رئیس اتاق بازرگانی نیز به عنوان سخنران عضو پنل به دوران جنگ اشاره کردند که علیرغم وجود مشکلات بسیار، مردم با مشکلات معیشتی شدید مواجه نگردیدند و علت آن را وجود مسئولین پاکدست و عاری از فساد اقتصادی دانستند. در حال حاضر نیز به منظور عبور از مشکلات اقتصادی لازم است شفافیت اقتصادی وجود داشته باشد، دولت نقش مداخله گری در اقتصاد را رها کرده و وظایف نظارتی و سیاستگزاری خود را به نحو احسن انجام دهد.
ابوالفتح  ابراهیمی نائب رئیس اتاق بازرگانی به ضرورت نتیجه گیری از جلسات اشاره کرده و ارائه نتایج به صورت بیانیه را از سوی انجمن اقتصاددانان  خواستار شدند.
غلامی سخنران دیگر نشست و سرپرست امور شعب بانک ملی استان بر روند تغییرات نرخ ارز قبل از برجام و پس از آن را مورد بحث و بررسی قرار دادند که متاسفانه از فرصتها به خوبی استفاده نگردید و بر لزوم کاهش نقدینگی و سوق نقدینگی به سپرده های بلندمدت تاکید کردند.
در ادامه مباحث مطروحه در جلسه قبل، دکتر برقی اسکوئی به نظریه برابری قدرت خرید اشاره کردند که می تواند نرخ ارز را در بلندمدت پیش بینی کند. در خصوص نوسانات کوتاه مدت نیز نظریه برابری نرخ بهره واقعی را مناسب برای بررسی رفتار ارز در اقتصاد دانستند. بر این موضوع تاکید داشتند که نرخ ارز انتظاری تابعی از تورم انتظاری، روند کسری بودجه دولت، رکود اقتصادی، بی ثباتی های اقتصادی، روند تراز پرداختها و سایر متغیرهای کلان افتصادی می باشد که در صورت عدم مدیریت صحیح این متغیرها و بروز شوک های اقتصادی یا سیاسی می امکان وقوع جهش نرخ ارز (exchange rate overshooting) وجود دارد. در ادامه صحبتها به سیاست عملیات بازار باز که اخیرا مورد توجه دولت قرار گرفته است پرداختند و به ضرورت توجه به محدودیتهای صادراتی که در آینده ممکن است به آن دچار شویم اشاره کردند. در خصوص تعیین نرخ ارز نیز به امکان افزایش خروج  سرمایه در نرخ های پایین ارز تاکید کردند. در نهایت بر لزوم پیش بینی بحرانها توسط تصمیم گیرندگان و سیاستگذاران اقتصادی و جلوگیری از وقوع آنها تاکید داشتند که به این منظور می توان از نظریه های کاربردی و علمی اقتصاد بهره جست.