تاریخ : چهارشنبه 13 ارديبهشت 1396
کد 32

اولین جلسه کمیسیون صنعت ومعدن با دستور جلسه عملیاتی نمودن پیام رهبری «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»

اولین جلسه کمیسیون صنعت و معدن با دستور جلسه عملیاتی نمودن پیام رهبری «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال» با حضور مهندس بیمقدار نمایند مردم در مجلس شورای اسلامی، علی نواداد معاون اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی، حسین نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت و صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز و سایر اعضای کمیسیون در محل اتاق تبریز تشکیل جلسه داد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز سید باقر شریف زاده عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به پیام رهبر معظم انقلاب «اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال»در سال جاری خاطر نشان کرد این جلسه به منظور عملیاتی نمودن فرمایش معظم له تشکیل گردید است تا انجمن های صنعتی و تولیدی با مسئولان استانی اقدامات لازم در خصوص اجرایی نمودن این پیام را انجام دهند. وی با اشاره به اهمیت و نقش تشکل های اقتصادی موجود در استان خاطر نشان کرد: راهکارها و پیشنهادات ارائه شده از طریق انجمن ها نقش موثری در بهبود وضعیت اقتصادی در جامعه دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به تلاش فعالان اقتصادی برای کاهش نرخ مالیات اخذ شده از استان یاد آور شد: پیگیری های مستمر فعالان اقتصادی و انجمن های تولیدی و صنعتی موجود در استان از نمایندگان مجلس سبب شد تا رقم در نظر گرفته شد برای اخذ مالیات در استان کاهش چشمگیری داشته باشد.
رئیس کمیسیون صنعت و معدن  با تقدیر از تلاش شبانه روزی مسئولان کشور در به نتیجه رسیدن برجام خاطر نشان کرد: حمایت های بی دریغ رهبر و رئیس جمهور از تیم مذاکره کننده سبب شد تا برجام تحقق یابد و  آحاد جامعه بخصوص فعالان اقتصادی می بایست از فرصت ایجاد شده نهایت بهره برداری را در راستای توسعه همه جانبه کشور بردارند. وی تولید محصولات با کیفیت و قیمت مناسب را از عوامل موثر در استفاده از ظرفیت برجام به منظور صادرات محصولات ایرانی خواند و از مسئولان خواست تا با اصلاح برخی عوامل چون، بهره های بانکی، مالیات، بیمه و... با تولید ملی همراهی نموده  و با سیاست گذاری های شفاف در خصوص حمایت از تولید صادرات محور در جهت اجرای نمودن پیام رهبری اقدامات لازم در این خصوص را انجام دهند.
شریف زاده استمرار جلسات در فاصله های زمانی کوتاه تر ، بررسی بیشتر بسته های حمایتی دولت از تولید و صادرات، و ارجاع واحدهای صنعتی مشکل دار به معاونت اقتصادی استانداری برای پیگیری و حل مشکلات این واحد ها را از برنامه های کمیسیون صنعت و معدن خواند.
حسین نجاتی رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  با اشاره به وضعیت محصولات تولید شده استان در مقایسه با  سایر استانهای کشور گفت: استان در سال 95 در تولید وانت بار رتبه سوم ، در تولید مینی بوس رتبه دوم،کامیون و کامیونت رتبه دوم، تراکتور رتبه اول ، محصولات فولادی رتبه سوم و در تولید شیشه جام مقام اول را در سطح کشور به خود اختصاص داده است.  وی با اشاره به این نکته که در ایجاد اشتغال10 درصد از میانگین کشوری بالاتر هستیم خاطر نشان کرد: باید با ایجاد اشتغال در بخش صنعت میزان بیکاری در جامعه را کاهش دهیم.
رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت  با یاد آوری  این موضوع که در ارائه وام ار طریق سیستم بهین یاب در کشور رتبه سوم را در سال گذشته به دست آورده ایم  خاطر نشان کرد: می بایست برای رونق تولید و شناسایی عوامل تاثیر گذار در توسعه صنعتی استان تلاش مضاعفی را با همفکری انجمن های تولیدی و بخش خصوص انجام دهیم .
در ادامه کارشناسان این سازمان در خصوص اقدامات صورت گرفته این سازمان در سال گذشته به منظور بهبود وضعیت صنعت و بسته های حمایتی دولت در سال جاری در خصوص حمایت از تولید و صادرات در استان گزارشی را ارائه نمودند.
علی نواداد معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به برخی تصمیمات اتخاذ شده در جلسه معاونین هماهنگی امور اقتصادی و مدیران کل دفاتر جذب و حمایت از سرمایه گذاری در وزارت کشور گفت: با توجه به اینکه هزینه حمل و نقل هوایی، بالا می باشد مقررشده به منظور حمایت از تولیدات صادرات محور سوخت هواپیما های باری نیز همانند هواپیما های مسافری از یارانه برخوردار باشد. وی در خصوص حمل و نقل زمینی افزود: در حمل و نقل داخلی از آنجایی که در ایران عمدتا خودروها تک مالکیتی هستند، کارایی ماشین ها و بهره وری آن پایین است که در این خصوص هم مقرر شده که با شرکت های قوی حمل و نقل داخلی تاسیس و حمایت شوند و یا اینکه تعداد کامیون ها را در ناوگان حمل و نقل داخلی افزایش دهند تا قیمت حمل و نقل جاده در راستای حمایت از تولید و صادرات پایین آورده شود. وی در خصوص حمایت مالی از واحد های تولیدی در سال جاری افزود: مقررشده است که امسال دو هزار و سیصد میلیارد تومان با نرخ یازده درصد برای حمایت از تولیدات صادرات محور از صندوق توسعه ملی منابع ملی در اختیار جامعه تولید و صادرات گذاشته شود.
معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی در خصوص تصمیات کلان دولت در بحث مالیات گفت: در بحث مالیات تصمیم کلان دولت این است که استرداد سهم ارزش افزوده برای صادرکنندگان حداکثر در یک ماه عملیاتی شود که در صورت عملیاتی نشدن سازمان توسعه تجارت پاسخگو خواهد بود.
نواداد در خصوص افزایش اشتغال در جامعه گفت: طرح استاد شاگردی با اصلاحاتی به نام آموزش در محیط کار واقعی به تصویب دولت رسیده است که مقرر شده سازمان فنی و حرفه ای آنرا به صورت پایلوت در چند استان اجرا کند. وی در خصوص اشتغال فارغ التحصیلان جوان گفت: به منظور تشویق کارفرمایان برای جذب فارغ تحصیلان دانشگاهی از طرف دولت مقرر شده است که یک سوم دستمزد، بیمه حوادث و سهم بیمه کارفرمایی را به مدت 6 ماه دولت تقبل کند.
شهاب الدین بیمقدار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی ارتباط انجمن های اقتصادی و صنعتی با نمایندگان مردم در مجلس به منظور ارائه پیشنهادات و راهکارهای لازم برای اصلاح امور و ایجاد کنسرسیوم های صادراتی را ازجمله اقدامات اساسی برای حل مشکلات اقتصادی کشور خواند.
در ادامه جلسه فعالان اقتصادی نکته نظرالت خود برای عملیاتی نمودن پیام رهبری در سال جاری را طرح نمودند.
آلبوم تصاویر اولین جلسه کمیسیون صنعت ومعدن