تاریخ : سه شنبه 27 شهريور 1397
کد 318

حضور هیات اقتصادی و تجاری اتاق تبریز در جمهوری چک

هیاتی اقتصادی و تجاری از اتاق بازرگانی تبریز در جمهوری چک حضور یافت و در راستای گسترش روابط دو جانبه با سفیر ایران در چک، با نائب رئیس و اعضای کنفدراسیون صنایع این کشور، اعضای اتاق بازرگانی چک و اعضای اتاق بازرگانی برنو دیدار و از نزدیک با ظرفیت های صنعتی و تجاری این کشور آشنا شدند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در این سفر پنج روزه هیات اعزامی چهار دیدار رسمی، در این کشور برگزار نمود.
دیدار اعضای هیات با جوکار، سفیر جمهوری اسلامی ایران در پراگ چک به منظور آگاهی از آخرین تغییرات و تحولات اقتصادی و اجتماعی این کشور و چگونگی مواجه با شرکاء تجاری خود در جلسات و بازدیدها اولین برنامه این هیات بود.
دیدار با نائب رئیس و اعضای کنفدراسیون صنایع جمهوری چک و برگزاری نشست مشترک با هدف گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری، دومین برنامه هیات بود که این نشست با سخنرانی استانیسلاو کاژسکی، نائب رئیس کنفدارسیون صنایع جمهوری چک آغاز گشت. ایشان خواستار جدیت فعالان اقتصادی دو کشور برای گسترش همکاری‌های دو جانبه با توجه با ظرفیت‌های اقتصادی و صنعتی مابین ایران و چک شد.
در ادامه جوکار سفیر ایران در جمهوری چک در سخنانی با اشاره به ظرفیت صنعتی و تجاری استان آذربایجان شرقی، کنفدراسیون صنایع جمهوری چک و واحد های صنعتی و تولیدی استان را دو شریک مناسب برای گسترش همکاری دو جانبه با توجه به ظرفیت های فی‌مابین خواند.
سونیا اندیش سرپرست هیات اعزامی و عضو هیات رئیسه اتاق تبریز با قدردانی از دعوت هیات از طرف  کنفدراسیون صنایع جمهوری چک، با اشاره به نتایج مثبت سفر سال گذشته هیات اقتصادی و تجاری از اتاق تبریز که منتج به عقد قراردادهایی در خصوص انتقال تکنولوژی ، خرید ماشین آلات و... شده بود، خاطر نشان کرد: «موفقیت سفر اول باعث علاقمندی اعضای اتاق تبریز برای حضور مجدد در راستای گسترش همکاری‌های صنعتی و تجاری شده است. وی با توجه به ظرفیت‌های صنعتی و موقعیت استراتژیک استان در کشور و منطقه و معافیت‌های مالیاتی و سایر مشوق‌ها برای سرمایه‌گذران خارجی به خصوص در مناطق آزاد تجاری، علاقمندی فعالان اقتصادی استان برای همکاری‌های مشترک را اعلام و همکاری در زمینه‌هایی همچون صنایع نفت و گاز و پتروشیمی، صنایع قطعه سازی و ماشین سازی، انرژی‌های نو و تجدید پذیر، بازیافت زباله و... را از جمله زمینه‌های  مناسب برای همکاری‌های مشترک خواند».
یان کاوان، رئیس اتاق بازرگانی مشترک چک،اسلواکی، ایران دیگر سخنران این نشست بود که با اشاره به همکاری مشترک در حوزه‌های مختلفی همچون؛ دارویی، نفت و گاز، ماشین سازی و قطعه سازی و... اظهار امیدواری نمود در زمینه‌هایی همچون؛ محیط زیست، توریسم، مواد غذایی، فرش و... دو کشور همکاری‌ها و  سرمایه‌گذاری‌های مشترک داشته باشند. وی در همین راستا از اعزام هیاتی از صنعتگران چکی به کشورمان خبر داد.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با یاد‌آوری این نکته که چکی‌ها از جمله بنیان‌گذران صنایع مادر در تبریز بوده‌اند، وی ابراز امیدواری کرد که نشست هیات صنعتی و تجاری اتاق تبریز زمینه‌های گسترش همکاری های دو جانبه را مهیا نماید.
در این نشست بعد از معرفی شرکت‌های چکی، مسئولان این شرکت‌ها با اعضای هیات ایران به صورت رودررو در خصوص گسترش همکاری‌های دو جانبه گفتگو نمودند.
اعضای هیات اعزامی اتاق تبریز به منظور معرفی توانمندیهای صنعتی و تولیدی استان و آشنایی بیشتر با ظرفیتهای صنعتی و تولیدی چک، در اتاق بازرگانی آن کشور حضور یافتند.
این جلسه با حضور کائوسکی، قاتم مقام وزیر امور خارجه جمهوری چک، ایلیا مازانک، رئیس بخش خارجی اتاق بازرگانی چک، جوکار سفیر ایران در پراگ، و نمایندگان شرکت‌هایی که عضو اتاق بازرگانی چک بودند تشکیل گردید.
در ابتدای این جلسه مازانک رئیس بخش خارجی اتاق بازرگانی چک چشم انداز روابط اقتصادی دو کشور را با توجه به آمار سال‌های اخیر مثبت ارزیابی کرد و افزود: زمینه‌های متنوعی برای همکاری‌های دو‌جانبه وجود دارد که با توجه به عزم دو طرف ، می توان در کوتاهترین زمان ممکن آن را عملیاتی نمود.
لوکاس کائوسکی قائم مقام وزیر امور خارجه جمهوری چک آماری از افزایش حجم مراودات دو کشور در سال‌های اخیر ارائه نمود. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: «صاحبان صنایع جمهوری چک در هر دو بخش سنتی و مدرن همواره از ارتباط خوبی با شرکت‌های ایرانی بهره مند بوده اند».
جوکار سفیر ایران در چمهوری چک با تبیین تلاش‌های صورت گرفته برای گسترش همکاری‌های اقتصادی ایران و چک ، افزود: تبادلات تجاری دو کشور از سال 2015 روند رو به رشد داشته و در 6 ماه نخست سال 2018 نیز نسبت به 6 ماه اول سال گذشته دارای رشد 35 درصدی بوده است . وی در خاتمه آمادگی سفارتخانه ایران در چک برای ارائه تسهیلات ویژه به فعالان اقتصادی این کشور که علاقمند همکاری با طرف ایرانی هستند را اعلام نمود.
سونیا اندیش عضو هیات رئیسه اتاق تبریز و رئیس هیات اعزامی، اتاق بازرگانی تبریز را به عنوان اتاق معین برای روابط با جمهوری چک معرفی نمود و در این خصوص اظهار داشت: «اتاق بازرگانی ایران، اتاق بازرگانی تبریز را به پشتوانه هفتاد سال ارتباط صنعتی و تجاری با جمهوری چک، به عنوان اتاق معین این کشور انتخاب نموده است».
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز در خصوص پیشینه همکاری‌های صنعتی دو کشور گفت: «کارخانه ماشین‌سازی تبریز در دهه 40 شمسی توسط مهندسان چک تاسیس شده است که بعد از راه‌اندازی آن کارخانه واحدهای صنعتی و تولیدی دیگری در همان راستا ایجاد شد که به همین دلیل این منطقه از ایران در زمینه تولید قطعات صنعتی و ماشین آلات، به عنوان  قطب صنعتی و قطعه سازی مطرح شد».
رئیس هیات اعزامی اتاق تبریز با اشاره به موقعیت استراتژیک کشورمان یاد آور شد: «موقعیت استراتژیک ایران فرصت مناسبی برای حضور سرمایه گذاران خارجی در این کشور است». وی در همین راستا با اشاره به موقعیت استراتژیک استان خاطر نشان کرد: «قرارگرفتن تبریز در مسیر جاده ابریشم عامل مهمی برای تجاری و صنعتی شدن این منطقه از کشور بوده که هم اکنون نیز وجود منطقه آزاد ارس با معافیت‌های مالیاتی 20 ساله می‌تواند فرصتی مناسب برای همکاری‌های مشترک صنعتی و تجاری با طرف‌های خارجی و سرمایه‌گذاران باشد».
اندیش با اشاره به حمایت‌های قانونی دولت ایران از سرمایه گذاران خارجی از پیشنهاد تولید اتوبوس در ایران و حمایت دولت و خرید اتوبوس‌ها توسط شهرداری‌های کشور خبر داد و اظهار امیدواری نمود با سرمایه‌گذاری و تولید مشترک در این خصوص با فعالان صنعتی چک همکاری نماییم.
وی سرمایه‌گذاری‌های مشترک در صنعت نفت و گاز و پتروشیمی را از دیگر زمینه‌های همکاری خواند و با توجه به نیاز کشور به این تجهیزات خاطر نشان کرد: «با توجه به نیاز داخلی فرصت مناسبی برای همکاری با شرکت‌های چکی در این حوزه وجود دارد».
در ادامه هیات اقتصادی و تجاری اتاق تبریز در اتاق بازرگانی برنو حضور یافتند.
در این دیدار لادیسلاو چوداک رئیس اتاق بازرگانی برنو با توجه به اهمیت گسترش روابط اقتصادی دوجانبه خاطر نشان کرد: «برنامه ای تحت عنوان «دروازه ایران» تدوین کرده‌ایم تا روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه نسبت به دوره‌های قبل گسترش یابد». وی با توجه به همکاری‌های دو جانبه صنعتی، کشاورزی، فنی و مهندسی اظهار امیدواری نمود دیدار‌های دوجانبه در تسریع و گسترش روابط موثر واقع شود.
جوکار سفیر ایران در چک با اشاره به گسترش روابط تجاری در طول 4 سال گذشته، خاطر نشان کرد: «ظرفیت مناسبی برای گسترش روابط دو جانبه وجود دارد که بخش عمده آن مربوط به ریسک پذیری تجار دو کشور است که امیدواریم حضور هیات‌های اقتصادی از دو کشور سبب گسترش روابط دو جانبه گردد».
در ادامه نشست چنک آبسولون مدیر اتاق بازرگانی برنو با معرفی اجمالی از استان موراویای جنوبی و شهر برنو خاطر نشان کرد: «شهر برنو یک شهر دانشگاهی است که بیشترین تعداد دانشجویان این کشور در این شهر حضور دارد».
 چوداک رئیس اتاق بازرگانی برنو با اشاره به دانشگاهی بودن دو شهر تبریز و برنو همکاری‌های دانشگاهی دو جانبه را گام اول همکاری‌های دو کشور خواند.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با توجه به مشترکات دو شهر برنو و تبریز، شهر برنو را نقطه کانونی برای گسترش همکاری‌های دوجانبه با جمهوری چک و اروپا خواند.
در ادامه مسئول نمایشگاه بین‌المللی برنو در مورد توانمندی‌های نمایشگاه بین‌المللی برنو توضیح داد و افزود: «نمایشگاه بین‌المللی برنو بزرگترین نمایشگاه شرق و مرکز اروپاست که سالانه 40 نمایشگاه در آن مرکز برگزار می‌شود که نمایشگاه مهندسی آن به صورت سالانه و در سطح جهانی و نمایشگاه تجهیرات و ماشین‌آلات کشاورزی آن به صورت دوسالانه و در سطح جهانی برگزار می‌گردد».
در خاتمه این نشست شرکت‌های حاضر به صورت رودررو به منظور گسترش روابط دو جانبه گفتگو نمودند.
بازدید از کارخانه تراکتورسازی زتور شهر برنو، کارخانه صنایع غذایی امکو، هولدینگ سی دی تی ای در زمینه معدن و صنایع وابسته، بازدید از کارخانه تراکتورسازی ویسکانسین ، و کارخانه کریستال‌سازی اگرمن و بازدید از مرکز نمایشگاهی برنو از دیگر برنامه‌های هیات اقتصادی و تجاری اتاق تبریز بود.