تاریخ : پنجشنبه 2 تير 1401
کد 3177

رئیس اتاق تبریز:

ارتباطات تجاری ایران و سوریه، ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال خواهد داشت

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز گفت: افزایش ارتباطات تجاری میان ایران و سوریه، می تواند ارزآوری خوبی برای کشور به دنبال داشته باشد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، یونس ژائله در دیدار با مدیر عامل انجمن دوستی ایران و سوریه که در اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد، ضمن تاکید بر علاقه‌مندی تجّار و سرمایه‌گذاران آذربایجان شرقی برای افزایش میزان تبادل تجاری با صاحبان صنایع در سوریه اظهار کرد: مهم‌ترین دغدغه‌ی ما بحث تامین امنیت در سوریه است و اگر این‌موضوع حل شود، بازرگانان ما آماده‌ی هرگونه همکاری و تبادل تجاری با این کشور هستند.
 
وی ادامه داد: تبریز و آذربایجان شرقی، ظرفیت‌ها و توان‌مندی‌های بسیار زیادی در صنایع مختلف ازجمله صنایع غذایی، نساجی، سیمان، مصالح ساختمانی و ... دارد که با وجود سوابق درخشان در صادرات و تجارت، کاملاً بی‌ادعا در حال فعالیت هستند.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز تاکید کرد: افزایش میزان تبادل تجاری بین این دو کشور برای آذربایجان شرقی و ایران ارزآوری بسیار مناسبی خواهد داشت و ما پیشنهاد می‌کنیم جلسه‌ای برای تبادل اطلاعات در خصوص نحوه و میزان همکاری و بررسی نیازمندی‌های سوریه تشکیل شود و معتقد هستیم ما باید خودمان وارد عمل شده و منتظر دستورالعمل و کمک‌های دولت نباشیم و می‌بایست برای باز شدن مسیر تجاری بین ایران و سوریه اقدام کنیم.
 
سوریه در بسیاری از زمینه ها آماده همکاری با سرمایه‌گذاران ایرانی است
 
مدیرعامل انجمن دوستی ایران و سوریه نیز در این جلسه گفت: ما به‌دنبال برقراری پیوند ناگسستنی با سوریه هستیم؛ چراکه ما در طول دوران بعد از انقلاب نتوانسته‌ایم مراودات دائمی و همیشگی با همسایگان داشته باشیم اما اکنون به‌دنبال برقراری روابطی متداوم و مستمر با سوریه هستیم و به‌همین‌جهت تصمیم گرفتیم با احیاء انجمن دوستی ایران و سوریه بتوانیم مراودات مالی و اقتصادی سوریه و ایران را عملیاتی کنیم.

حسن شاخصی ادامه داد: ما تصمیم گرفتیم علاوه‌بر تهران در استان‌هایی که وضعیت تجاری و صادراتی خوبی داشته و می‌توانند نقش‌آفرینی کنند، جلساتی را برگزار کرده و در این خصوص تبادل نظر داشته باشیم که آذربایجان شرقی نیز سابقه‌ای درخشان در حوزه تجارت داشته و همواره از جایگاه ویژه‌ای در بین دولتمردان و تصمیم‌گیران کشور برخوردار است.

وی تاکید کرد: ما به‌دنبال عملیاتی‌سازی تبادل تجاری بین دو کشور هستیم و تاکید ما بر روی در اختیار گرفتن بازار سوریه توسط تجّار و بازرگانان ایرانی است چرا که اگر غفلت کنیم دیگران این کار را انجام خواهند داد.
 
شاخصی افزود: اکنون حدود ۸۵ درصد از زیرساخت‌های سوریه از بین رفته‌است و دولت سوریه دستورالعملی را ابلاغ کرده که براساس آن کلیه‌ی پروژه‌های این کشور باید با مشارکت ایران یا روسیه انجام شود و چین نیز تاکنون ورود پیدا نکرده و به‌همین‌جهت ما باید از این فرصت نهایت استفاده را بکنیم مخصوصاً اینکه یکی از امتیازات ویژه رایگان بودن تعرفه‌های گمرکی در سوریه است.
 
وی با بیان اینکه ایرانی‌ها هیچ مشکلی در کشور سوریه نداشته و همواره مورد احترام مردم سوریه قرار می‌گیرند، گفت: سوریه اکنون در حال زیباسازی شهرها و معابر و از بین بردن آثار جنگ است و به‌شدت به‌دنبال برقراری ارتباط با کشورهای مختلف بوده و در بسیاری از صنایع ازجمله صنایع غذایی، چوب، مصالح ساختمانی، بسته‌بندی و... نیازمند بازار سایر کشورها هستند.
 
مدیرعامل انجمن دوستی ایران و سوریه در خاتمه متذکر شد: متأسفانه تاکنون آن‌طورکه باید نتوانستیم در بازار کشوری که نیازمند بسیاری از صنایع ما است، نقش ویژه‌ای ایفا کنیم. بسیاری از صاحبان صنایع و مشاغل این کشور نیز متقاضی همکاری با ایران هستند و این ضعف ما است که نتوانیم در این کشور سرمایه‌گذاری و تجارت کنیم.

همچنین در این جلسه سیدیوسف حسینی، رییس کمیسیون صادرات و مدیریت واردات اتاق تبریز در خصوص نحوه افزایش مبادلات بین دو کشور، به ذکر نکاتی پرداخت.