تاریخ : يکشنبه 22 خرداد 1401
کد 3153

رئیس اتاق تبریز تاکید کرد:

متضرر شدن همه ساله واحدهای صنعتی و تولیدی از قطعی برق

رئیس اتاق تبریز گفت: امسال نیز مانند سال‌های قبل بحث کمبود برق به‌دلیل گرمای بیش از اندازه‌ی هوا مطرح است که با قطعی برق، واحدهای صنعتی و تولیدی متضرر خواهند شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی تبریز، یونس ژائله یکشنبه در هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی که در اتاق تبریز برگزار شد، اظهار کرد: وزیر صنعت، معدن و تجارت نیز در جلسه‌ی قبل اشاره کرد که چرا تبصره‌ی ۱۵ قانون بودجه در آذربایجان شرقی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد در حالیکه سایر استان‌ها از این تبصره نهایت استفاده را می برند.
 
وی گفت: در تبصره‌ی ۱۵ قانون بودجه آمده است که تعرفه‌ی سوخت نیروگاه‌های خود تأمین که با تایید شرکت‌های تابع وزارت نفت دارای شمارشگر جداگانه باشند، یا بنا بر اعلام وزارت نیرو اقدام به تحویل تمام یا بخشی از برق تولیدی خود به شبکه‌ی سراسری می‌کنند، به‌میزان سوخت مصرفی برای برق تحویل شده به شبکه در ساعت اوج مصرف معادل تعرفه سوخت نیروگاهی بر‌اساس متوسط بازدهی نیروگاه‌های حرارتی سال ۱۳۹۹ تعیین می‌شود.
 
رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز تاکید کرد: این قانون، قانون بسیار خوبی است که اگر یک کارخانه بتواند نیروگاه ایجاد کند، علاوه بر تأمین برق مورد نیاز خود، مازاد برق تولید شده را نیز در اختیار شبکه‌ی سراسری قرار می دهد.
 
وی در ارتباط با مشکلات بحث مالیات بر ارزش افزوده نیز گفت: متاسفانه بازار ایران از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده خودداری می‌کند که ضربه‌ی نهایی این موضوع به تولید کننده وارد می‌شود و می‌بایست صندوق مکانیزه‌ای شکل گرفته و این روند اصلاح شود؛ چرا که اصلا منطقی نیست واحد‌های تولیدی بابت پولی که نمی‌گیرند، جریمه شوند.
 
ضرورت ایجاد نیروگا‌ه تولید برق توسط واحدهای صنعتی دارای توان مالی بالا
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: کارگروه‌ها و جلسات زیادی با حضور استاندار آذربایجان شرقی برگزار شده و تمام تلاش ما بر عدم قطعی واحد‌ها و رسیدن کمترین آسیب به آن ها است.
 
محمد کلامی ادامه داد: مدیریت برق تاکنون برعهده‌ی استان بود و نهایت سعی خود را انجام می دهیم تا مدیریت در استان باقی بماند.
 
وی افزود: گلایه‌ی ما از بعضی واحدها این است که علی‌رغم توانایی مالی و امکاناتی برای ایجاد نیروگاه و با اینکه بعد از استقرار تیم مدیریتی استان در دولت جدید چندین جلسه در این خصوص برگزار شده، تاکنون اقدامی نکرده‌اند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی تاکید کرد: تمام تلاش ما بر این است که واحد‌های با مصرف بالای هفت مگا، نسبت به ایجاد نیروگاه اقدام کنند و به‌هیچ عنوان نباید واحد‌های با توان پایین با واحد‌های با توان بالا را مقایسه کنیم.
 
وی خاطرنشان کرد: ما منافع خود را جدا از منافع فعالان بخش خصوصی نمی‌بینیم و موفقیت شما به منزله‌ی موفقیت ما است.
 
کلامی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به دستاورد‌های سفر رئیس جمهوری به استان گفت: اعتباری بالغ بر ۲۳ همت و ۱۸ همت نیز در قالب تسهیلات برای قسمت‌های مختلف عمرانی، گردشگری، دانش‌بنیان و ... اختصاص یافته است.
 
وی ادامه داد: اعتبارات فوق دو ساله بوده و تاثیرات زیادی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت و ما همواره پشتیبان و تسهیل‌گر اقدامات بخش خصوصی هستیم.
 
گفتنی است؛ در این نشست «محدودیت های تامین برق صنایع استان در فصل تابستان ۱۴۰۱» به‌عنوان موضوع پیش از دستور و بررسی «جرایم مربوط به تقسیط بدهی‌های مالیات بر ارزش افزوده‌ی فعالین اقتصادی استان»، «عدم ضرورت استفاده از موسسات حسابرسی در ارائه صورت‌های مالی» و «عدم اجرای بند (ک) تبصره (۵) قانون بودجه سال ۱۴۰۰ با موضوع "مدیریت تبعات احتمالی انتشار اوراق مالی اسلامی در بازارهای پول و سرمایه کشور"» به‌عنوان دستور این جلسه مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت.
 
آلبوم تصاویر هشتاد و هفتمین نشست شورای گفت و گوی