تاریخ : يکشنبه 21 فروردين 1401
کد 3125

در نشست کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق مطرح شد؛

بررسی تسهیل و بهبود محیط کسب و کار شرکت‌های بازرسی کالا

تسهیل و بهبود محیط کسب و کار شرکت‌های بازرسی کالا در دستور کار کمیسیون بهبود محیط کسب و کار اتاق بازرگانی تبریز قرار گرفت.
نشست کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث اتاق بازرگانی تبریز  با دستور کار « تجمیع پیشنهادهای شرکت های بازرسی کالای استان مرتبط با بازنگری دستورالعمل چگونگی ارزیابی، تایید صلاحیت و نظارت بر شرکت های بازرسی کالا» با حضور مدیران عامل تعدادی از شرکت های بازرسی کالا و رئیس انجمن کالیراسیون و آزمایشگاه های همکار  برگزار شد.

اتاق بازرگانی ایران عضو هیئت ارزیاب شرکت های بازرسی کالا در سازمان ملی استاندارد بوده و با توجه به سیاست های جدید این سازمان در خصوص بهبود و روزآمدی روش های اجرایی و دستورالعمل ها با رویکرد کارآمدی، شفاف سازی ، سلامت اداری، دقت و صحت عملکرد؛  موضوع بازنگری « دستورالعمل چگونگی ارزیابی، تایید صلاحیت و نظارت بر شرکت های بازرسی کالا» در دستور کار معاونت ارزیابی کیفیت این موسسه قرار دارد و در این راستا از اتاق های بازرگانی استان ها ، ارائه نظرات تخصصی ذینفعان بخش خصوصی جهت اعمال در اصلاح بخشنامه مذکور درخواست شده بود که با ارجاع موضوع به دبیرخانه کمیسیون های مشورتی اتاق بازرگانی تبریز، جلسه کارشناسی مربوطه در کمیسیون بهبود محیط کسب و کار و صنعت احداث برگزار و با احصاء پیشنهادات ذینفعان بخش خصوصی استان، این پیشنهادات در 14 بند به اتاق بازرگانی ایران جهت طرح در هیئت ارزیابی سازمان ملی استاندارد ارجاع شد.

سازمان استاندارد مرجع رسمی حاکمیتی در کشور است که عهده‌دار سیاستگذاری، حسن نظارت و هدایت نظام استاندارد و اطمینان‌بخشی به کیفیت کالاها و خدماتی است که در داخل کشور تولید یا به کشور وارد و یا از کشور صادر می‌شود و شرکت‌های بازرسی نیز  بازوان اجرایی سازمان ملی استاندارد ایران در بخش‌های نظارتی هستند که برای ارائه خدمات بهتر باید تقویت و حمایت شوند.

تشکل ملی سراسری صنعت بازرسی در کشور ، « جامعه ممیزی و بازرسی ایران» می باشد که در سال ۱۳۸۱ تأسیس شده است. این جامعه در حال حاضر بیش از ۲۰۰ عضو حقوقی از میان شرکت‌های بازرسی سورویانس، ملی و استانی از سراسر کشور را در خود جای داده است.

جامعه ممیزی و بازرسی ایران با تأسیس و راه‌اندازی ۱۰ کمیته تخصصی و عمومی تحت عناوین کمیته احراز صادرات خدمات، کمیته آسانسور، کمیته بیمه و مالیات، کمیته برنامه و بودجه، کمیته خودرو و موتور سیکلت، کمیته آموزش‌های تخصصی، کمیته روابط‌ بین‌الملل، کمیته روابط‌عمومی، کمیته عضویت و کمیته انضباطی، بخش اعظمی از فعالیت‌های جامعه را با رویکردی تخصصی پیگیری می کند.

بنا به اظهار مدیران شرکت های بازرسی کالای حاضر در این جلسه، به دلیل بروز شرایط مختلف و موانع توسعه‌ای، شرکت‌های بازرسی دستکم در ۴ محور با مشکلات عمده‌ای روبه‌رو هستند. این محورها را می‌توان در قالب اثرات تحریم‌ها بر شرکت‌های بازرسی و کاهش تاب‌آوری آن‌ها؛ کاهش شدید اندازه بازار شرکت‌های بازرسی به دلیل وقوع تحریم‌ها و ممنوعیت واردات کالا، تقسیم کار و انتخاب انحصاری توسط کارفرمایان بزرگ در بستری غیرشفاف و وقوع پاندمی کرونا و اعمال محدودیت‌های ناشی از آن، دسته‌بندی کرد.

بنا به اذعان مدیران شرکت های بازرسی کالای حاضر در این جلسه ، اهم مطالبات این شرکت ها که توسط تشکل ملی آن ها (جامعه ممیزی و بازرسی ایران) از دولت و سایر مراجع پیگیری می شود شامل: تصویب ویرایش اصلاحی دستورالعمل تأیید صلاحیت شرکت‌های بازرسی در شورای عالی استاندارد و هیات محترم وزیران، راه‌اندازی نظام تقسیم کار سامانه‌ای IC در راستای جلوگیری از فساد و تقویت شفافیت محیط کسب و کار، رفع مشکل عدم تخصیص ارز به شرکت‌های بازرسی و تشکیل کمیته متناظر جهت بررسی مجدد نسبت به واگذاری امور تصدی‌گری به شرکت‌های بازرسی با همکاری جامعه ممیزی و بازرسی ایران است.