تاریخ : سه شنبه 3 خرداد 1401
کد 3118

گزارشی از حضور تجار عراقی در اتاق تبریز؛

بستر مناسب همکاری های تجاری مابین آذربایجان شرقی و اقلیم کردستان عراق

تجار و صاحبان صنایع اقلیم کردستان عراق با حضور در اتاق تبریز بر وجود بستر مناسب همکاری های تجاری مابین آذربایجان شرقی و این اقلیم تاکید کردند.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، عباس کمالی روز سه شنبه در دیدار هیاتی ۴۰ نفره متشکل از تجّار و صاحبان صنایع اقلیم کردستان عراق در اتاق بازرگانی تبریز، با بیان اینکه آذربایجان شرقی با حدود چهار میلیون و شهر تبریز با بیش‌از دو میلیون نفر جمعیت به‌عنوان قطب صنعتی و تجاری منطقه‌ی شمالغرب کشور محسوب می‌شود، اظهار کرد: تبریز از روزگاران قدیم تا به امروز به‌دلیل نزدیکی به روسیه و ارتباط با سایر کشورهای منطقه همواره مورد توجه قرار گرفته‌است و هم‌اکنون نیز آذربایجان شرقی در زمینه‌ی تجارت خارجی با بیش‌از ۱۰۰ کشور جهان مراودات تجاری و اقتصادی دارد.
 
وی ادامه داد: توسعه‌ی صنایع در این استان از سال ۱۳۴۵ و با احداث کارخانجاتی چون ماشین‌سازی و تراکتورسازی رونق پیدا کرده‌است و هم‌اکنون نیز تولیدات استان شامل مواد غذایی، شیرینی، شکلات، مواد شیمیایی، پتروشیمی، مصالح ساختمانی ازجمله کاشی و سرامیک، فولاد، لاستیک، پلاستیک، شیشه، قطعه‌سازی، خودروسازی، نساجی، چرم و کفش است.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در خصوص افتخارات صنعت استان نیز گفت: کسب رتبه‌ی نخست سرمایه‌گذاری بخش خصوصی در خودروسازی سنگین و تجاری، مقاطع فولادی و تولیدی ساختمان، تولید و صادرات لوازم‌خانگی، تولید شیرینی و شکلات و پیشرو بودن در صنعت چرم و کفش و شیشه‌‌ی کشور از جمله مهم‌ترین افتخارات بخش صنعت استان به‌شمار می‌رود.
 
کمالی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به ظرفیت‌های معدنی آذربایجان شرقی خاطرنشان کرد: استان ما دارای رتبه‌ی نخست در بخش ذخایر معدنی کشور است؛ به‌طوریکه ذخایر قطعی مواد معدنی شناسایی شده در استان حدود ۸۷ میلیارد تن است و از حدود ۷۰ نوع مواد معدنی شناسایی‌شده در کشور ۵۲ نوع از جمله مس، طلا، منگنز، مولیبدن، آهن، خاک غیرصنعتی، سیلیس و ... در آذربایجان شرقی استحصال می‌شود.
 
وی همچنین گفت: تولیدات کشاورزی استان نیز شامل انواع محصولات زراعی، باغی و گلخانه‌ای است که در این راستا خشکبار استان آوازه‌ی جهانی دارد و تبریز مرکز هنر و صنایع دستی از جمله سرامیک، سفال، جواهرات نقره‌کاری و فرش نیز است به‌طوری‌که این شهر به‌عنوان پایتخت فرش دست‌باف جهان در شورای جهانی فرش مطرح ‌شده است.
 
نائب رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در خاتمه یادآور شد: بازار جهانی تبریز که در یونسکو ثبت‌شده است و سایر مراکز تجاری مدرن در تبریز، نمایشگاه بین‌المللی تبریز و امکانات ریلی، جاده‌ای و هوایی مناسب در این استان زمینه‌های مناسبی برای مبادلات تجاری با سایر کشورها فراهم آورده است.
 
امتیازات ویژه‌ اقلیم کردستان عراق برای تجار ایرانی
 
رئیس اتحادیه‌ی صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق نیز در این‌ دیدار گفت: اتحادیه‌ی صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان با بیش‌از ۱۰ ‌هزار عضو جزو فعال‌ترین اتحادیه‌های این اقلیم محسوب می‌شود که تاکنون بیش‌از ۳۰ پروتکل بین‌المللی بین اقلیم و سایر کشورها امضاء شده‌است.
 
مصطفی عبدالرحمن ادامه داد: رابطه‌ی بین جمهوری اسلامی ایران و اقلیم کردستان عراق یک ارتباط دیرینه و دوستانه است و ما تلاش می‌کنیم این رابطه را تنگاتنگ و بیشتر کنیم.
 
وی با بیان اینکه ارتباط تجاری اقلیم کردستان عراق با جمهوری اسلامی ایران حدود شش میلیارد دلار است، افزود: اقلیم کردستان دارای زمین‌های مرغوب و مناسب برای کشاورزی است و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی آذربایجان شرقی می‌توانند از این امکانات استفاده کرده و کارخانجات خود را در آن‌جا راه‌اندازی کنند و ما به‌عنوان اتحادیه‌ی صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان آمادگی خود را برای هر نوع همکاری با تجار و بازرگانان ایرانی و تبریزی که قصد آمدن به اقلیم کردستان را دارند، اعلام می‌کنیم.
 
عبدالرحمن تاکید کرد: اقلیم کردستان عراق امتیازات ویژه‌ای برای تجار، بازرگانان و سرمایه‌گذاران جمهوری اسلامی ایران و آذربایجان شرقی که قصد سرمایه‌گذاری در این اقلیم را دارند در نظر گرفته‌است که ازجمله این امتیازات می‌توان به معافیت ۱۰ ساله از دادن مالیات، بیمه کارخانه‌ها و اعطای زمین برای سرمایه‌گذاران اشاره کرد.

رویکرد اصلی دولت افزایش حجم مبادلات اقتصادی با کشورهای منطقه است
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی نیز طی سخنانی گفت: رویکرد اصلی دولت آیت‌الله رئیسی افزایش حجم مبادلات اقتصادی کشور با کشورهای منطقه به‌خصوص کشورهای اسلامی است و دراین‌راستا برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای استان‌ها جهت بالا بردن سطح سرمایه‌گذاری و صادرات از سوی دولت تعریف‌شده است.
 
محمد کلامی ادامه داد: آذربایجان شرقی در طول شش ماه اخیر به‌طور متوسط هر ماه میزبان سفرای کشورهای خارجی بوده و هدف اصلی ما از برگزاری این جلسات گسترش حجم تجاری استان و تسهیل‌گری صادرات، واردات و سرمایه‌گذاری‌های خارجی است.
 
وی تاکید کرد: جمهوری آذربایجان، ارمنستان، عراق و ترکیه و مخصصا اقلیم کردستان جایگاه ویژه‌ای در این مبادلات اقتصادی استان دارند و دولت نیز در جهت حمایت از سرمایه‌گذاری خارجی در کشور قوانینی را وضع کرده‌است.
 
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی دارای دو ویژگی ممتاز در کشور است، یادآور شد: آذربایجان شرقی به‌عنوان تنها مرز خاکی برای کشورهای همسایه از جمله عراق جهت راهیابی به آسیای میانه و همچنین دارای مناطق آزاد تجاری است و از طرفی نیز مردم آذربایجان دارای استعداد ویژه‌ای در امر تولید و تجارت هستند؛  به‌طوری‌که عمده‌ی فعالان تجاری و اقتصادی در بازار تهران اصالتی تبریزی دارند.
 
معاون هماهنگی امور اقتصادی استاندار آذربایجان شرقی خطاب به تجّار اقلیم کردستان گفت: شما با یک استانی مستعد به‌لحاظ مردمی و داشته‌های جغرافیایی و اقتصادی روبرو هستید که ارتباط فعالان اقتصادی آذربایجان شرقی با اقلیم کردستان ارتباطی دیرینه است و مطمئنا بسیاری از برندهای آذربایجان شرقی در اقلیم کردستان جزو برندهای شناخته‌شده هستند.
 
وی تاکید کرد: ما این سفر هیأت تجاری اقتصادی از اقلیم کردستان به آذربایجان شرقی را نقطه‌ی عطفی در گسترش ارتباطات آذربایجان شرقی و اقلیم کردستان می‌دانیم و به‌زودی نیز شاهد فعالیت پرواز مستقیم تبریز به اربیل نیز خواهیم بود و از شما نیز می‌خواهیم تا تلاش خود را برای راه‌اندازی پرواز سلیمانیه - تبریز انجام دهید تا تجّار و بازرگانان دو طرف بتوانند به‌راحتی و با سرعت بیشتر نسبت‌به انجام فعالیت‌های تجاری خود اقدام کنند.
 
کلامی در خاتمه پیشنهاد تشکیل کارگروهی مشترک بین اتاق بازرگانی تبریز و اتحادیه واردکنندگان و صادرکنندگان اقلیم کردستان را جهت برنامه‌ریزی کردن روابط آذربایجان شرقی و اقلیم کردستان را مطرح کرد.
 
مانعی سر راه سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود ندارد
 
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی نیز با بیان اینکه قانون سرمایه‌گذاری خارجی در ایران جزو قوانین مترقی و خوب در بین کشورهای جهان محسوب می‌شود، گفت: براساس این قانون هیچ محدودیتی در خصوص درصد، میزان و مقدار سود سرمایه‌گذاری سرمایه‌گذاران خارجی وجود ندارد و به‌عنوان مثال اگر یک سرمایه‌گذار ۲۰۰ درصد نیز سود کسب کرده باشد، می‌تواند در راستای فرآیندهای قانونی سود خود را از کشور خارج کند.
 
واقف بهروزی ادامه داد: همچنین هیچ مانع و محدودیتی برای سرمایه‌گذاران خارجی در کشور وجود ندارد و سرمایه‌گذاران خارجی می‌توانند  در هر بخش و حوزه‌ای که بخش خصوصی داخلی در آن‌جا سرمایه‌گذاری می‌کند، فعالیت کنند.
 
وی با اشاره به ماده‌ی هشت قانون سرمایه‌گذاری خارجی گفت: براساس این ماده، برخورد و رفتاری یکسان با سرمایه‌گذاران بخش داخلی و سرمایه‌گذاران خارجی پیش‌بینی شده و همچنین سرمایه‌گذاران خارجی هیچ محدودیتی در روش‌های سرمایه‌گذاری نداشته و می‌توانند از طریق شرکت  ایرانی که برای سرمایه‌گذاری ثبت می‌شود، امکان مالکیت زمین را نیز داشته باشند.
 
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی آذربایجان شرقی یادآور شد: قانون سرمایه‌گذاری کشور ما تمامی ریسک‌های تجاری ازجمله نقل‌وانتقال ارز را نیز پوشش می دهد و سرمایه‌گذار خارجی در صورت بروز هرگونه اختلاف با شرکا و سرمایه‌گذار داخلی می‌تواند مرجع رسیدگی به این اختلاف را در هر کشوری که تمایل داشته باشد، انتخاب کند.
 
گفتنی است؛ در این دیدار هیاتی ۴۰ نفره متشکل از تجّار و صاحبان صنایع اقلیم کردستان عراق فعال در زمینه‌های تجارت عمومی، صنایع غذایی، گردشگری، ساخت و ساز، پلاستیک و آلومینیوم، پارچه، برق، گوشت و دام و طیور زنده، زنبورداری و عسل، چرم و کشاورزی حضور داشتند.
 
همچنین در این دیدار تفاهم نامه همکاری ما بین اتحادیه‌ی صادرکنندگان و واردکنندگان اقلیم کردستان عراق و اتاق تبریز منعقد شد.
 
آلبوم تصاویر هیئت عراقی در اتاق تبریز