تاریخ : يکشنبه 4 شهريور 1397
کد 310

حضور اعضای هیئت مدیره آژانس توسعه شمال شرق آناتولی شرقی ترکیه در اتاق تبریز

اعضای هیات مدیره آژانس توسعه شمال شرق آناتولی شرقی به ریاست استاندار ارزروم در محل اتاق تبریز با هیئت رئیسه، اعضاء هئیت نمایندگان اتاق تبریز و فعالان اقتصادی استان دیدار و در خصوص گسترش روابط دوجانبه گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با ابراز خرسندی از حضور اعضای هیات مدیره آژانس توسعه آناتولی شرقی از کشور ترکیه در اتاق تبریز یادآور شد: با توجه به ظرفیت ها و پتانسیل های دو کشور و ملت ترکیه و ایران انتظار می رود روابط دو جانبه در حوزه های اجتماعی فرهنگی، اقتصادی و ... بیش از پیش توسعه یابد.
رئیس اتاق تبریز با یادآوری حمایت های همه جانبه دولت و ملت ترکیه در دوران تحریم های ظالمانه غرب علیه کشورمان خاطر نشان کرد : در سالهایی که کشورهای غربی از قبل با تحریم های اقتصادی مشکلات عدیده ای را علیه کشورمان ایجاد نموده بودند دولت و ملت ترکیه در تمام لحظات سخت و حساس کنار ملت و دولت ایران بودند و در تمام حوزه ها ما را حمایت نموده اند که به همین خاطر برای همیشه تاریخ در قلب ملت ایران جا خواهند داشت و ملت و دولت ایران نیز از اقتدار ملت و دولت ترکیه حمایت و پشتیبانی خواهد نمود.
حسن زاده با تاکید بر این نکته که شرایط حاکم جهان بدین نحو است که بسیاری از کشور ها به خاطر منافع خود مشکلاتی را برای سایر ملتها و دولت ها فراهم می آورند یاد آور شد: دو کشور ایران و ترکیه به خاطر نزدیکی فرهنگی، اجتماعی و... در طول تاریخ همیشه یار و مددکار هم بودند که سنبل هایی همچون درب استانبول در تبریز و متقابلا درب تبریز در ارزروم نشان از قدمت و اهمیت روابط دو جانبه است.
وی با اشاره به عبور جاده ابریشم از دو کشور ایران و ترکیه یادآور شد : عبور جاده ابریشم از کشور ایران و ترکیه و شهرهایی همچون تبریز و ارزروم نشان از اهمیت منطقه ای و جهانی این دو کشور در تبادلات بین المللی در طول تاریخ است که می تواند عظمت و اهمیت دو کشور در معادلات جهان در اعصار مختلف تاریخ و آینده پیش رو نشان دهد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به وجود بزرگترین بازار مسقف خاورمیانه در تبریز که از طرف سازمان یونسکو ثبت گردیده یادآور شد: این بازار نقش و اهمیت شهر تبریز در اقتصاد و تجارت جهانی و منطقه ای را  نشان می دهد، که انتخاب تبریز به عنوان پایتخت جهانی بافت فرش دستباف از طرف سازمانهای بین المللی و انتخاب این شهر به عنوان پایتخت نگارگری و پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی که توسط 54 کشور اسلامی انتخاب شده و... را می توان در راستای اهمیت جهانی این شهر درحیات انسان به شمار آورد.
حسن زاده با اشاره به وجود صنایعی همچون ماشین سازی، تراکتور سازی، بلبرینگ سازی و سایر صنایع موجود استان در خصوص ظرفیت های صنعتی و تولیدی استان یاد آور شد: استان در صنایع غذایی، دارویی، قطعه سازی، ماشین سازی، پتروشیمی و صنایع پایین دستی آن، صنایع مس با توجه به وجود بزرگترین معادن مس کشور که یک درصد مس جهان در استان آذربایجان شرقی قرار دارد ، صنایع دستی  بخصوص فرش دستبافت تبریز و ظرفیت های گردشگری موجود در استان و ... زمینه های مناسب برای گسترش بیش از پیش روابط دو جانبه خواند و افزود: علاقمندیم در همه زمینه ها با سایر کشور ها به خصوص کشورهای همسایه که قربت های فرهنگی داریم را مهیا نمایم.
رئیس اتاق تبریز در خصوص ظرفیت تولید سرامیک در کشور گفت: ایران سومین ظرفیت تولید سرامیک در جهان را به خود اختصاص داده است. وی در خصوص همکاری و مشارکت با شرکت های ترک در تولید سرامیک خاطر نشان کرد: در این زمینه با شرکت های ترکیه همکاری و مشارکت گسترده ای داریم که امیدواریم در آینده نزدیک گسترش بیشتری یابد.
وی با یاد آوری این نکته که شهر تبریز در صنعت چرم، کیف و کفش دارای برند جهانی است که با صاحبان صنایع ترکیه در این حوزه ارتباط مستمر دارد اظهار امیداوری نمود: برای حضور موثر و مستمر در بازارهای جهانی فعالان اقتصادی دو کشور در این حوزه بیشتر همکاری و مشارکت نمایند.
حسن زاده با اشاره به وجود یکی از بزرگترین نمایشگاههای کشور در تبریز خاطر نشان کرد: نمایشگاه بین المللی تبریز با برگزاری بیش از 60 نمایشگاه در سال جز مهمترین نمایشگاههای کشور می باشد و حضور مستمر شرکتهای ترک در این نمایشگاه سبب آشنایی و مشارکت اقتصادی فعالان دو کشور را در پی داشته است.
رئیس اتاق تبریز با یادآوری این نکته که تبریز و استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های علمی ایران است، خاطر نشان کرد: دانشگاه ربع رشیدیه با قدمتی بیش از هفتصد سال که در دوران ایلخانی در تبریز به روی علاقمندان دانش گشوده شده و با بیش از چهارصد استاد از اقصی نقاط جهان به پرورش دانشجویان مشغول بوده گواه کوچکی از این ادعا است. وی در خصوص وضعیت فعلی دانشگاههای استان و تبریز گفت: در دوران معاصر دانشگاه تبریز به عنوان دومین دانشگاه کشور در دهه بیست تاسیس شده که امسال به همین مناسبت مراسمی از طرف دانشگاه تبریز تاسیس خواهد شد که مطمئنا از اساتید دانشگاههای ترکیه نیز برای حضور در این مراسم دعوت به عمل خواهد آمد.
وی وجود شهرک های صنعتی  و منطقه آزاد ارس و معافیت های در نظر گرفته شده از طرف دولت برای سرمایه گذران خارجی را فرصت مغتنمی برای گسترش همکاری های دو جانبه خواند.
رئیس اتاق تبریز از سر کنسول ترکیه در تبریز به خاطر همکاری های مستمر با فعالان اقتصادی تقدیر نمود. وی در خصوص علاقمندی طرف ترک برای مشارکت و سرمایه گذاری در صنایع پتروشیمی در ارزروم با شاره به این نکته که دانش فنی لازم در صنایع پتروشیمی در استان وجود دارد خاطر نشان کرد کارشناسان حوزه پتروشیمی در استان در اقصی نکات دنیا ارائه خدمت می دهند که در  خصوص ایجاد مجتمع های پتروشیمی در ارزروم می تواند نقش موثری ایفاء نمایند.
سیف الدین عزیز اوغلو استاندار ارزروم نیز با ابراز خرسندی از حضور اعضای هئیت مدیره آژانس توسعه شمالشرق آناتولی ترکیه در تبریز خاطر نشان کرد: چنان که رئیس اتاق تبریز گفتند، قرار گرفتن تبریز، ارزروم و ترابوزان در مسیر جاده ابریشم نشان از اهمیت استراتژیک این مناطق در اقتصادی جهانی است که سبب می شود در راستای استفاده از این ظرفیت استراتژیک بیش از پیش با همدیگر همکاری و مشارکت داشته باشیم.
استاندار ارزروم با تاکید بر مشترکات فرهنگی خاطر نشان کرد: خوشبختانه در روزهای سخت تاریخی دو کشور همیشه در کنار هم بوده اند که می تواند نکته مهمی برای گسترش روابط در جانبه در همه ابعاد اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و... باشیم.
وی با اشاره به ظرفیت های مشابه اقتصادی در زمینه هایی همچون صنایع دستی و معادن مس و... ابزار امیدواری نمود با بهره مندی از مزیت های مشترک موجود در راستای توسعه دو کشور های اقدامات موثری صورت گیرد.
سیف الدین عزیز اوغلو با اشاره به علاقمندی برای سرمایه گذاری مشترک در صنایع پتروشیمی در ارزروم اظهار امیدواری نمود دیدار دوجانبه در گسترش روابط دو جانبه موثر واقع گردد.
وی پیشنهاد داد با بهره مندی از  نمایشگاههای موجود در دو شهر تبریز و ارزروم از ظرفیت ها و توانمندیهای موجود استان آذربایجان شرقی و ارزروم و مناطق پیرامون آن بیشتر آشنا شویم.
استاندار ارزروم با ابراز خرسندی از این که تبریز به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی انتخاب شده است یاد آور شد : از کشور ایران گردشگران زیادی در ترکیه و ارزروم  حضور می یابند که می توان با معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف ایران شاهد حضور گسترده تر گردشگران در شهر مختلف ایران بود. وی با یاد آوری این نکته که ارزروم مرکز گردشگری زمستانی است افزود: در سدد هستیم که المپیاد زمستانی را در ارزروم برگزار نمایم.
رضا کامی عضو هئیت نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در سخنانی اظهار امیدواری نمود که دیدار های دو جانبه باعث گسترش روابط اقتصادی دو کشور گردد، وی با یاد آور این نکته که دو کشور ایران و ترکیه در شرایط سخت همیشه در کنار هم بوده اند خاطر نشان کرد: در اوج تحریم های سالهای اخیر به عینه شاهد بوده ایم که حجم تجارت دو کشور  تا 22 میلیارد دلار افزایش یافت.
عضو هئیت نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت های اقتصادی دو کشور ایران و ترکیه یاد آور شد که دو کشور به صورت مکمل، تکمیل کننده ظرفیت های اقتصادی هم هستند که این عامل می تواند نقش موثری در گسترش روابط اقتصادی و تجرای دو جانبه به منظور توسعه اقتصادی دو کشور ایفاء نماید.
رئیس اتاق مشترک ایران و ترکیه در این نشست پیشنهاد داد: تبریز و ارزروم به عنوان پل ارتباطی دو کشور ایران و ترکیه در راستای نسل به اهداف تعیین شده اقتصادی ایفاء و نقش نموده و در جهش اقتصادی مورد نظر همکاری های مضاعفی داشته باشند.
اسماعیل بابایی نماینده وزارت امور خارجه در استان آذربایجان شرقی با اشاره به اراده رهبران دو کشور ایران و ترکیه در گسترش روابط استراتژیک که هیچ کس نمی توان در آن خللی وارد آورد، اعلام آمادگی نمایندگی وزرات امور خارجه در استان آذربایجان شرقی به منظور گسترش روابط دو جانبه با کشور ترکیه را اظهار داشت.
دعوت برای شرکت در ششمین نمایشگاه فن آوری تبریز در آبان ماه سالجاری، پیشنهاد واگذاری بخشی از شهرک صنعتی بعثت برای سرمایه گذران ترک، پیشنهاد سرمایه گذاری مشترک در حوزه معدن با توجه به ظرفیت های موجود در استان و مشوق ها و معافیت های که دولت در این خصوص به صورت مصوبات قانونی در نظر گرفته با یاد آوری این نکته که چهل شرکت ترک در استان فعال هستند.
مشکل حمل و نقل به علت نبود حمل نقل هوایی و ریلی و مشکلاتی که در حمل نقل زمینی به خاطر گرانی سوخت موجود است. نبود برنامه جامع برای توسعه روابط اقتصادی دو. کشور ، مشکلات موجود در حوزه بانکی و بهره مندی از پول ملی در روابط تجاری دو جانبه با توجه به تفاهم نامه های منعقد شده است. بهره مندی از ظرفیت های استراتژیک استان و تبریز در زمینه ترانزیت کالا و خدمات با در نظر گرفتن بازار سیصد میلیونی آسیایی مرکزی و شرقی