تاریخ : پنجشنبه 25 مرداد 1397
کد 308

افتتاح مدارس ایران من در استان آذربایجان شرقی

مراسم افتتاحیه مدارس روستاهای؛ نمنق، اروج، نظرکندی، میانه کرد احمد و پهناور از مجموعه مدارس «ایران من » که توسط فعالان اقتصادی و اعضای اتاق های بازرگانی سراسر کشور و موسسات خیریه ساخته شده با حضور سلطانی نایب رئیس اتاق ایران، خانم گیتی نژاد از موسسه خیریه مهر گیتی، کسایی مدیر عامل خیرین مدرسه ساز استان و مقامات محلی شهرستان جلفا در مناطق کمتر برخوردار و مرزی کشور برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، پدرام سلطانی نایب رئیس اتاق ایران در افتتاح این مدارس گفت: مجموعه مدارس «ایران من» که در روزهای 24 و 25 مرداد ماه سال 1397در بخش سیه رود شهرستان جلفا در استان آذربایجان شرقی افتتاح خواهد شد. از مجموعه 100 مدرسه ای است که توسط فعالان اقتصادی کشور و موسسات خیرین مدرسه ساز در اقصی نقاط کشور ساخت شده است.
نایب رئیس اتاق ایران با اشاره به این نکته که مقرر شده که 100 مدرسه در اقصی نقاط ایران و مناطق کمتر برخوردار و مرزی با نام «ایران من» در مقطع ابتدایی ساخته شود افزود: بیش از 50 درصد این مدارس در 18 استان کشور ساخته و تحویل آموزش پرورش در استانها شده تا فرزندان عزیز ایران در نقاطی از کشور که امکان تحصیل نداشتند بتواند تحصیلات خود را شروع نمایند.
سلطانی در افتتاح مدارس «ایران من» در روستای نمنق گفت: به همت جمعی از کار آفرینان اتاق بازرگانی ایران و با همکاری موسسه مهر گیتی و مجمع خیرین مدرسه ساز استان آذربایجان شرقی این مدرسه افتتاح می شود.  وی در این خصوص خاطر نشان کرد: ساخت مجموعه مدارس ایران من توسط فعالان اقتصادی کشور از سال 93 شروع شده است و مقرر شده 100 مدرسه در اقصی نقاط کشور در مقطع ابتدایی ساخته شود که تاکنون بیش از 50 درصد این مدارس ساخته شده است. وی اظهار امیدواری نمود مابقی مدارس تا پایان سال جاری ساخته و به مسئولان آموزش و پرورش در سراسر کشور تحویل گردد.
وی با اشاره به فلسفه وجودی مدارس ایران من افزود: این مدارس فارغ از زبان، دین، فرهنگ و آداب ورسوم و با در نظر گرفتن تفاوتها، سلیقه ها ساخته و در اختیار دانش آموزان سراسر کشور گذاشته می شود تا هرروز دانش آموزان این مدارس با دیدن سر در مدرسه خود یادشان باشد با تمام اختلافات و تفاوت های موجود همه در یک نقطه اشتراک داریم و آن نقطه اشتراک نام عزیز ایران است. و همه بدانند تنوع فرهنگی، زبانی، قومی آداب و رسوم و... همه سرمایه های ملی ما ایرانیان هستند که می بایستی از آن برای آبادانی ایران از آن بهره مند گردیم.
وی با اشاره به این نکته که تکرار هر روزه نام ایران توسط دانش آموزان و بزرگ شدن هر روزه آنها با تکرار این نام سبب خواهد شد تا این نام عزیز ملکه ذهن بچه های این مدراس گردد و بدانند آنها یادشان باشد که فارغ از تفاوت ها فرهنگی موجود در جامعه، ایران برای همه ایرانیان است و این دانش آموزان بعد از فارغ تحصیلی دست به دست هم دهند برای آبادانی کشور عزیزمان ایران
وی در خصوص چرایی ورود فعالان بخش خصوصی به ساخت مجموعه مدارس «ایران من» گفت: اصولا فعالان اقتصادی در جایی سرمایه گذاری می کنند تا برایشان برگشت سرمایه و سود در پی داشته باشد و این بزرگوران خیلی خوب می فهمند و به این نتیجه رسیده اند که هیچ سرمایه گذاری به اندازه آموزش برای کشور ارزشمند نیست و توسعه به بار نمی آورد و نهایتا در این حوزه ورود پیدا کرده اند تا بیشترین ارزش افزوده و خلق ثروت را در آینده از طریق فرزندان سراسر کشور نصیب ایران عزیز نمایند، چرا که یک انسان تربیت داده شده و مهارت دیده می تواند بی نهایت برای جامعه خود ثروت آفرین باشد و بخش خصوصی آینده نگر و وطن دوست برای توسعه ایران در تمام ابعاد آن به چنین سرمایه گذاری روی آورده است.
نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر این نکته که درس فقط، ریاضی، فارسی، علوم و... نیست خاطر نشان کرد: درس عشق به وطن، عشق به همنوع، کار گروهی، همکاری، دوری از کینه و... درسهای است که انتظار داریم معلمان عزیزمان در این مدارس به دانش آموزان یاد دهند تا شهروندانی موثر برای روستا، استان و کشور خود ایران باشند. وی از دانش آموزان حاضر در افتتاحیه مدرسه «ایران من» خواست تا با آموختن دانش، فردی فهیم و دلسوز برای کشور خود باشند و از توسعه روستای خود تا کشور که در آن زندگی می کنند تلاش نمایند، افزود: شما فردا می توانید شغل معلم، دکتر، یا کشاورز ، دامدار، زنبور دار و... را برای خود انتخاب کنید ولی هر شغلی که انتخاب کنید باید با سواد شوید و در این خصوص از هیچ کوششی دریغ ننماید تا برای شغل آتی خود سواد و مهارت لازم را اخذ نماید.
وی با یاد آوری این نکته که متاسفانه نظام آموزش و پرورش کشور فعلا چنین شرایطی را ندارد، گفت: تحول در نظام آموزش و پرورش کشور را یک ضرورت اساسی برای اصلاح وضع موجود و بهبود شرایط آتی کشور می دانیم تا هزینه های که در نظام صرف می شود خروجی مورد انتظار که همانا توسعه کشور در همه ابعاد آن است محقق شود.
نایب رئیس اتاق ایران با یاد آوری این نکته که مسیر توسعه همچون جاده های روستایی صعب العبور است ولی برای رسیدن به آن باید از آن نهراسید تا از آن به سلامت عبور کرد، افزود: برای توسعه یک جامعه، همت شهروندی نیاز است تا مردم در کنار هم بتواند بر مشکلات موجود فایق گشته و آینده بهتری را برای کشور خود ترسیم کنند. وی از اهالی منطقه خواست تا به اندازه یک شهروند در راستای رفع محرومیت منطقه و کشور تلاش نمایند .
سلطانی با ابراز نگرانی از عدم ادامه تحصیل بچه ها بعد از اتمام دوره ابتدایی افزود: قطع نمودن تحصیل بعد از دوران ابتدایی به مانند این است که درختی را که چند سال رسیدگی نموده اید تا میوه بدهد به حال خود رها کنید که نتیجه آن هدر رفتن زحمات چندین ساله است که باید از آن جلوگیری به عمل آید. وی در این خصوص به حاضرین در مراسم افتتاحیه گفت: اگر علاقمند هستید  که روستا ها  متحول شوند باید در خصوص تربیت نسل آتی سرمایه گذاری کنید.
ایشان توانمندی روستاها از نظر فکری را سرآغاز توسعه جامعه خواند و ابزار امیدواری نمود روستاهایی که در آن مدارس «ایران من»افتتاح می شود به عنوان روستاهای الگو، مسبب حرکت سایر روستا ها در مسیر توسعه باشند.
نایب رئیس اتاق ایران با تاکید بر این نکته که از طرف سایر فعالان اقتصادی این مدرسه را در نزد مردم روستا و معلمان به ودیعه می گذاریم تا در این کارخانه کوچک، کار بزرگ انسان سازی را انجام دهند، افزود:  ما به تک تک کودکان ایران زمین امیدوار هستیم و آروز داریم آنها جزء چهره های ممتاز و مشاهیر ایران فردا باشند.
خانم گیتی نژاد از موسسه مهر گیتی با اشاره به حضور موسسه در اقصی نقاط ایران خاطر نشان کرد: در مناطقی از استان آذربایجان شرقی، غربی، سیستان و بلوچستان، خوزستان و... که در صفر مرزی قرار دارند با ساخت مدارس در سدد آن هستیم تا انسانهای بزرگی در این مدرس تربیت یابند تا درس عشق صلح و دوستی را یاد گیرند و جز دوستی و عشق، صفا و انسانیت برای دیگر انسان چیز دیگری نخواهند.
مدیر موسسه مهر گیتی با اشاره به این نکته که مدرسه ساختن انسان ساختن است، افزود: بچه هایی که در این مدرسه تربیت می شوند در آینده خود خیرین بزرگی خواهند شد و در راه توسعه جامعه خود از هیچ کوششی فروگذار نخواهند بود. وی در مراسم افتتاح مدارس «ایران من» از والدین و مسئولان خواست تا در ادامه تحصیل دانش آموزان  در مقاطع بالاتر آنها را یاری کنند و در تربیت با ارزش ترین ثروت خود که کودکان هستند از هیچ کوششی دریغ ننمایند.
 لازم به ذکر است در احداث مدارس ایران من خیرینی همچون پدرام سلطانی، صمد حسن زاده، محمد عطاردیان، امید ملک، ناصر ریاحی، غلامحسین مطهری، بهروز مختاری، سید حامد واحدی، محمد حسین مغراض سازی  و بنیاد فرهنگی و خیریه محمد نقی ترکمانی مشارکت داشته اند.