تاریخ : سه شنبه 23 مرداد 1397
کد 306

حضور سفیر ایران در جمهوری فدرال اتیوپی در اتاق تبریز

بهزاد خاکپور سفیر کشور ایران در جمهوری فدرال اتیوپی به منظور معرفی ظرفیت های اقتصادی این کشور در محل اتاق تبریز حضور یافت و با هئیت رئیسه و فعالان اقتصادی استان دیدار و در خصوص حضور موثر شرکتهای ایرانی در این کشور در راستای گسترش همکاری های اقتصادی دو جانبه گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از تلاشهای سفیر کشورمان در جمهوری اتیوپی، نقش سفرای کشورمان در سایر کشورهای دنیا به خصوص رایزنان اقتصادی مستقر در سفارتخانه های کشورمان در اقصی نقاط دنیا به منظور ایجاد بسترهای لازم برای گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری را بسیار ضروری خواند و خاطر نشان کرد: تلاش های که سفارتخانه های کشورمان در سایرکشورها در خصوص دیپلماسی اقتصادی انجام می دهند قابل تقدیر است. حسن زاده اظهار امیدواری کرد در شرایط سخت اقتصادی با تلاشها و پی گیریهای سفرای کشورمان بازارهای جدیدی برای محصولات تولیدی کشور و استان در سایر کشورهای ایجاد نمایم.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت های تولیدی و  صنعتی استان خاطر نشان کرد: استان در زمینه هایی همچون؛  نساجی، صنایع غذایی، دارویی، پتروشیمی، ذخایر و تنوع معدنی، قطعه سازی، ماشین سازی، صنایع دستی و... می تواند در جمهوری اتیوپی حضور داشته باشد.وی اظهار امیدواری نمود در سال جاری هئیتی از اعضای اتاق تبریز برای بررسی زمینه های همکاری دو جانبه عازم این کشور گردد.
سفیر کشورمان در اتیوپی با اشاره به این نکته که کشور اتیوپی در مقایسه با سایر کشورهای آفریقایی، پنجمین اقتصاد این قاره را به خود اختصاص داده افزود: این کشور در سالهای اخیر رشد اقتصادی دو رقمی داشته است.
وی در خصوص جمعیت این کشور گفت: اتیوپی با دارا بودن حدود 102 میلیون نفر جمعیت دومین کشور آفریقایی از این نظر محسوب می شود.
ایشان در خصوص وضعیت خدمات بیمه، بانک و مالی و... خاطر نشان کرد: در مباحث مطرح شده، این کشور  نسبت به کشور خودمان از وضعیت بهتری بر خوردار است.
خاکپور تاکید کرد: مصمم هستیم تا با دعوت از بخش خصوصی کشور به خصوص فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی، (صنایعی که در آنها دارای مزیت رقابتی هستیم) شهرک صنعتی کوچکی را در این کشور تجهیز و از آنها حمایت های لازم را به عمل آوریم تا بتوانند در این کشور رشد یافته و پایگاه محکم و موثری برای اقتصاد کشورمان در اتیوپی و سایر کشورهای همجوار ایجاد نمایم.
یعقوب زاده از کارشناسان اقتصادی استان در خصوص نیازهای و علایق این کشور آفریقای برای همکاری اقتصادی با استان یاد آور شد: در خواست ایجاد خط مونتاژ  تراکتور با 45 و 70 اسب بخار، خرید ماشین از ماشین سازی تبریز برای تامین قطعات یدکی مورد نیاز در صنایع سیمان این کشور، تامین سیمان سفید مورد نیاز این کشور که مجوز واردات این محصول از طرف دولت اتیوپی صادر می شود، ایجاد خط انتقال نیرو به منظور توزیع برق مورد نیاز مردم و صنایع این کشور، دعوت به مشارکت برای تاسیس واحدهای تولید داور و..  را ازجمله محورهای مورد علاقه مسئولان و فعالان اقتصادی این کشور برای همکاری با کشور و استان خواند و اظهار امیدواری نمود هئیتی از استان به منظور شناخت هر چه بیشتر توانمندیها و نیازهای این کشور به آنجا سفر نمایند.
جمشید برزگر عضو هئیت رئیسه اتاق تبریز و رئیس انجمن انبوه سازان کشور ارتباط مستمر با سایر کشورهای دنیا و تامین سرمایه مورد نیاز شرکت های علاقمند به حضور در اتیوپی را از جمله عوامل موثر در ورود و حضور مستمر شرکتهای ایرانی در این کشور خواند. وی با اشاره به این نکته که بالای شش صد هزار نفر مهندس رتبه بندی شده در کشور وجود دارد که به خاطر رکود اقتصادی حاکم بر کشور، بخصوص بخش مسکن، نمی توانیم از ظرفیت ها و توانمندیهای این گروه عظیم انسانی بهره برداری مناسبی برای خلق ثروت در کشور انجام دهیم، افزود: یکی از راهکارهای اساسی برای بهره مندی بهینه از این ظرفیت عظیم انسانی فراهم آوردن شرایط صدور خدمات فنی مهندسی به سایر کشورها است.
نایب رئیس اتاق تبریز در رابطه با توانمندیهای استان در خصوص خدمات فنی و مهندسی گفت: آذربایجان شرقی دارای یکی از قوی ترین انجمن های خدمات فنی و مهندسی در کشور است که در صورت ایجاد شرایط همکاری با سایر کشورها جهان می تواند ارزش افزوده فراوانی نصیب کشورمان نماید. وی اظهار امیدواری نمود: با فراهم آوردن امکان انتقال ارز بتوانیم با بهره مندی از ظرفیت های شرکت های صادر کننده خدمات فنی و مهندسی در اتیوپی و سایر کشورها جهان، در توسعه اقتصادی کشور نقش موثری داشته باشیم.