تاریخ : دوشنبه 22 مرداد 1397
کد 304

حضور معاون استاندار از استان وان ترکیه در اتاق تبریز

هیاتی از استان وان ترکیه به سرپرستی ایشیک چینار معاون استاندار به منظور گسترش همکاری های اقتصادی و فرهنگی دو کشور ایران و ترکیه در محل اتاق تبریز حضور یافته و با فعالان اقتصادی و گردشگری استان دیدار و در خصوص نحوه گسترش همکاری های دو جانبه گفتگو نمودند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با اشاره به مشترکات فرهنگی، دو کشور خاطر نشان کرد: مشترکات فرهنگی موجود دو کشور ایران و ترکیه و خواست دو ملت بزرگ و مسئولان دو کشور گسترش بیش از پیش این روابط است و اتاق های بازرگانی نیز وظیفه خود می داند که در راستای تحقق بخشی به خواست و نظر  ملت  و مسئولان در این راستا اقدامات موثری انجام دهند.
رئیس اتاق تبریز با تاکید بر قدمت تاریخی روابط دو کشور و ملت خاطر نشان کرد: از قرون گذشته یکی از درب های ورود به شهر تاریخی تبریز به نام استانبول است که نشان دهنده قدمت و عمق روابط دو ملت و کشور است.
حسن زاده با یاد آوری این نکته که طبق تفاهم نامه ای که توسط روسای جمهور دو کشور منعقد شده است، مقرر شده که سقف تبادلات دو کشور تا 30 میلیارد دلار در سال افزایش یابد، افزود: با توجه به توان و ظرفیت اقتصادی دو کشور رقم پیش بینی شده یک رقم واقعی است که فعالان اقتصادی به خصوص اتاق های بازرگانی دو کشور می بایست برای رسیدن به سقف تعیین شده اقدامات مستمر و موثری را انجام دهند. وی با اشاره به وجود مزیت های موجود دو کشور در بخش های همچون؛ منابـع زیر زمینی، فرهنگی، انسانی، صنعتی و... عاملی برای تحقق چشم انداز ترسیم شده از طرف مسئولان بلند پایه دو کشور خواند و افزود: معتقد هستیم با توجه به مزیت های بی نظیر دو کشور ایران و ترکیه از یک طرف و خواست و علاقه مردم و مسولان دو کشور می تواند گسترش ارتباطات دو جانبه را تسریع نماید.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به نوسانات ارزی در دو کشور ایران و ترکیه  و تحولات اجتماعی صورت گرفته در داخل دو کشور ایران و ترکیه که پولهای ملی دو کشور ایران و ترکیه توسط مردم و تجار در معاملات دو جانبه مورد قبول قرار می گیرد، اظهار امیدواری کرد: با استفاده از الگوهای موفقی همچون الگوی پول واحد اتحادیه اروپا که به عنوان یک پول قدرتمند در مقابل دلار آمریکا ایفاء نقش می نماید در حوزه های ارتباطی مشترک، کشورهای همچون ایران، ترکیه، روسیه ، چین و... بتوانند با پذیرش پولهای ملی همدیگر برای جلوگیری از نوسانات سایر ارزهای خارجی که ثبات اقتصادی کشورها را تحت شعاع خود قرار می دهد را در راستای توسعه روابط اقتصادی دو جانبه و چند جانبه به کار گیرند.
حسن زاده با توجه به مشوق های در نظر گرفته شده از طرف دولت ایران برای سرمایه گذاران خارجی بخصوص سرمایه گذران کشورهای همسایه همچون ترکیه یاد آور شد: دولت ایران به منظور ایجاد واحد های تولیدی و صنعتی توسط سرمایه گذاران خارجی مشوق های و حمایت های قانونی خوبی در نظر گرفته است که ایجاد اولین شهرک خارجی برای حمایت از سرمایه گذران کشورهای همسایه در استان را می توان از نمونه های بی نظیر در کشور خواند که برای اولین بار در این استان تحقق یافته است.
وی در این خصوص خاطر نشان کرد: هم اکنون بیش از 54 شرکت ترک در این شهرک یا در منطقه آزاد ارس به صورت مستقل با شریک ایران اقدام به ایجاد واحد تولیدی و صنعتی برای تامین نیازهای داخلی دو کشور و صادرات محصولات تولیدی شده به کشورهای ثالث ایجاد شده اند . فعالان صنعتی در این مورد اظهار امیدواری نمود: دیدارهای مستمر و موثر فعالان اقتصادی و مسئولان بلند پایه دو کشور در گسترش روابط اقتصادی دو جانبه بیش از پیش موثر واقع گردد.
رئیس اتاق تبریز با تاکید بر این نکته که مشارکت های اقتصادی دو جانبه علاوه بر بازارهای داخلی دو کشور می تواند به بازار سیصد میلیونی کشورهای CIS راه یابد افزود: ظرفیت های دانشگاهی، معدنی و صنعتی ، از یک طرف و موجود مزیت هایی اقتصادی در استان همچون؛ صنایع غذایی، چرم و کفش، قطعه سازی، پتروشیمی و... با توجه به منابع انسانی موجود می تواند بستر های لازم برای رسیدن به سقف تعیین شده توسط روسای جمهور دو کشور در کوتاه ترین زمان ممکن را محقق سازد.
حسن زاده با اشاره به ظرفیت های معدنی استان در خاک صنعتی، مس ، آلومینیم  و... اظهار امیدواری نمود سرمایه گذاریهای مشترک سه جانبه ایران، ترکیه و برخی از کشورهای اورپایی همچون ایتالیا امکان گسترش روابط اقتصادی و حضور در بازار های جهانی را بیش از پیش مهیا سازد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که اتاق های بازرگانی خارج از مباحث سیاسی، گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی بین ملتها را تکلیف خود می دانند خاطر نشان کرد: تلاش خواهیم نمود از سراسر ایران برای شرکت در این نمایشگاه حضور داشته باشند و متقابلا علاقمند در صورت ایجاد نمایشگاهای در خصوص گردشگری در استان و سایر استانهای ایران آژانس های گردشگری از ترکیه در آن حضور یابند.
ایشیک چینار معاون استاندار وان با اشاره به ظرفیت های بی نظیر کشور ایران و شهر تبریز و با توجه به مشترکات فرهنگی بین دو ملت ایران و ترکیه، گفت: حضور بیش از پانصد هزار نفر گردشگر از استانهای مختلف ایران در وان نشان از علاقمندی دو جانبه برای گسترش روابط است.
ایشیک چینار در خصوص گسترش روابط گردشگری دو کشور خاطر نشان کرد:  به منظور گسترش روابط دو جانبه در روزهای 27 تا30سپتامبر نمایشگاهی در راستای معرفی جاذبه های گردشگری مناطق مختلف ترکیه در شهر وان برگزار خواهد شد که علاقمندیم از طرف اتاق تبریز، شهرداری و سایر ارگانهای این استان به منظور گسترش روابط دو جانبه در این نمایشگاه حضور یابند. وی با تاکید بر این نکته که فرهنگ و صنعت  چرخه های یک زنجیر هستند گسترش روابط فرهنگی دو کشور و ملت را در گسترش روابط اقتصادی و صنعتی دو جانبه موثر خواند و در خصوص نمایشگاه  گردشگری وان خاطر نشان کرد: از 81 استان ترکیه بالای 60 استان در این نمایشگاه حضور خواهند یافت که می تواند فرصت بسیار مناسبی برای معرفی ظرفیت های دو جانبه ایران و ترکیه برای گسترش و روابط گردشگری دو کشورگردد.
معاون استاندار وان با اشاره به این نکته که برای گسترش صنعت گردشگری در ایران شما هم باید به ایجاد چنین نمایشگاههای برای معرفی جاذبه های گردشگری اقدام نماید، علاقمندی خود و هیات همراه برای حضور در چنین نمایشگاهایی در ایران را مطرح و خاطر نشان کرد: ما هم علاقمند هستیم در شهر تاریخی و جهانی ایران به خصوص تبریز حضور یافته با جاذبه های آن بیش از پیش آشنا شویم .
مظفر آکتوغ مدیر فرهنگ و گردشگری وان با اشاره به فرمایش امام جعفر صادق (ع): که دشمن ذاتا دشمن است ولی دوستان ما را نشناخت، گسترش روابط دو جانبه به منظور شناخت بیشتر دو کشور و توسعه هم جانبه ایران و ترکیه را خواستار شد.
سلیمان گولر رئیس انجمن مدیران صنایع و مدیر نمایشگاه وان با اشاره به ظرفیت های صنعتی و فرهنگی شهر تبریز این شهر را یک شهر جهانی خواند که تا کنون به طور شایسته ظرفیت های آن به جهانیان معرفی نشده است. وی با توجه به ظرفیت های دانشگاهی و صنعتی تبریز پیشنهاد گسترش همکاری های دوجانبه با استفاده از ظرفیت های موجود را خواستار شد و افزود:  ظرفیت های موجود دو کشور به صورت مکمل می تواند توسعه همه جانبه دو کشور را سبب شوند. وی مشارکت دو جانبه و تولید مشترک و صادرات به بازار های ثالث را از اقدامات اساسی دو کشور برای مقابل با تحریم های آمریکا خواند و اظهار امیدواری نمود دیدار و گفتگوی های دو جانبه در رسیدن به اهداف در نظر گرفته شده موثر واقع گردد.
عباس زاده مدیر کل امور اقتصادی و دارایی و رئیس ستاد سرمایه گذاری استان با تاکید بر این نکته که حدود 54 شرکت از کشور ترکیه در ایران سرمایه گذاری نموده اند، افزود: با توجه به علاقه و خواست دو ملت برای گسترش روابط دو جانبه و ظرفیت های معدنی، نیروی انسانی و ... علاقمند گسترش روابط دو جانبه به منظور توسعه دو جابنه با در نظر گرفتن تفاهم نامه روسای جمهور در کشور هستیم.
مدیر کل امور اقتصادی و دارایی استان با اشاره به این نکته که از یک میلیارد و پانصد میلیون دلار مصوبه دولت برای جذب سرمایه گذاری خارجی در استان فقط 270 میلیون دلار جذب شده افزود: مدیران ارشد استان و فعالان اقتصادی استان برای گسترش همکاری های دو جانبه با طرف ترک از هیچ کوششی فر گذاری نخواهند کرد.
وی حمایت قانونی از سرمایه گذاران خارجی، از جمله معافیت های مالیاتی برای ورود ماشین آلات و مواد اولیه و صادرات به سایر کشور را مطرح و اظهار امیدواری کرد: دو ملت و دولت از فرصت های ایجاد شده برای توسعه همه جانبه بهره مند مناسبی نمایند.
رضا کامی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتاق ایران و ترکیه در خصوص ایجاد منطقه صنعتی مشترک بین ایران و ترکیه و مباحث سخت افزاری و نرم افزاری این موضوع خاطر نشان کرد: در طول چند سالی که این موضوع مطرح شده مباحث مختلفی مطرح شده که مسئولان امر و فعالان اقتصادی دو کشور به منظور گسترش همکاری دو جانبه در صد حل این مسائل هستند.
 وی با اشاره به فرصت های قانونی در نظر گرفته شده دو کشور برای تجارت پایاپا اظهار امیدواری نمود که فعالان اقتصادی دو کشور بتواند از ظرفیت ها ی موجود دو کشور که در تکمیل توانمندیهای اقتصادی بسیار تاثر گذار است بهره برداری مناسبی به عمل آورند.
رئیس اتاق ایران وترکیه با یاد آوری این نکته که دو کشور ایران و ترکیه در دوران تحریم ها بالاترین سطح از تجارت دو جانبه یعنی 22 میلیارد دلار را تجربه کرده اند یاد آور شد:  طرح های خوبی برای گسترش روابط دو جانبه مطرح می شود که در اجرا با مشکل مواج می شوند که دیدارها و گفتگوهای رو در رو می تواند بسیاری از این مسائل را با در نظر گرفته توسعه دو جانبه مرتفع نماید.