تاریخ : پنجشنبه 18 مرداد 1397
کد 303

حضور سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در گرجستان

دکتر سید جواد قوام شهیدی سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در تفلیس به منظور گسترش روابط اقتصادی دو کشور ایران و گرجستان و حضور مستمر و گسترده فعالان اقتصادی استان در این کشور در محل اتاق تبریز با فعالان اقتصادی استان گفتگو نمود.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع ، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده در این دیدار با اشاره به ظرفیت های اقتصادی استان گفت: استان آذربایجان شرقی می تواند مرکزی برای تامین نیازهای گرجستان باشد. وی ارتقاء سطح تجارت متقابل و انجام پروژه های مشترک بین فعالان اقتصادی دو کشور را با توجه به ظرفیت اقتصادی دو کشور در تامین نیازهای دو جانبه افزود: با توجه به این نکته که تجار موفقی از استان در گرجستان حضور دارند آذربایجان می تواند در گسترش همکاری اقتصادی و تجاری دو جانبه نقش بیشتری ایفاء نماید.
رئیس اتاق تبریز با یاد آوری اینکه آذربایجان شرقی یکی از قطبهای صنعتی کشور محسوب می شود خاطر نشان کرد: استان در بخش های مختلف اقتصادی همچون فرش، نساجی، قطعه سازی، داروسازی معادن، مشتقات نفتی، کاشی و سرامیک، محصولات کشاورزی و خشکبار، صنایع فولاد و... می تواند با گرجستان همکاری بلندی مدتی داشته باشد.
حسن زاده محدودیت بازار مصرف در داخل و دسترسی به بازارهای صادراتی که در این خصوص در بازار مصرف گرجستان وجود دارد افزود: می توانیم با محصولات تولیدی ایران همچون شیشه، کاشی و سرامیک، صنایع معدنی و ... حضور مستمری در بازار گرجستان داشته باشیم. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: استان در بیشتر زمینه ها می تواند شریک اقتصادی خوبی برای تجار گرجستان باشد چرا که با وجود تخصص های ویژه که در حوزه های مختلف از فعالان اقتصادی این استان سراغ داریم، می توانیم قسمتی از نیازهای این کشور را تامین نمائیم و در این خصوص اطمینان می دهیم بهترین کالاها را با بالاترین کیفیت ارائه نمائیم .
رئیس اتاق تبریز اظهار امید واری نمود با حمایت دولت با توجه به تحریم ها و مشکلات اقتصادی موجود کشور بتوانیم در بازارهای منطقه ای حضور مستمر و موثری داشته باشیم.
دکتر سید جواد قوام شهیدی سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در تفلیس با اشاره به ظرفیت های اقتصادی و فنی استان و تولید محصولات با کیفیت در بیشتر بخش های اقتصادی در استان یادآور شد : استان آذربایجان شرقی با کشور گرجستان می توان تعاملات اقتصادی گسترده ای داشته باشد.
قوام شهیدی با اشاره به اهمیت استراتژیک دو کشور ایران و گرجستان یاد آور شد: کشور گرجستان در سال های اخیر با اصلاحات اساسی که صورت داده حرف برای گفتن دارد. وی در خصوص تحولات صورت گرفته در این کشور گفت: گرجستان توانسته در کسب شاخص هایی همچون آزادی و بهبود فضای کسب که از جمله شاخص های مهم برای رشد و توسعه اقتصادی یک کشور محسوب می شود رتبه های بسیاری بالای در بین سایر کشور ها کسب نماید که نشان از روند رو به رشد این کشور را نوید می دهد که ما را در همکاری دو جانبه با این کشور علاقمند نموده است.
وی با اشاره به این نکته که  آینده کشور در گرو مناسبات خارجی رقم خواهد خورد افزود: به نظر می رسد گره اساسی اقتصاد کشور ما در خارج از کشور باز خواهد شد و کشور گرجستان می تواند به عنوان سر پل، نقش موثری در این خصوص ایفاء نماید و در تعاملات اقتصادی ما با سایر کشورها و بازارها همچون بازار چین که با کشور گرجستان تعرفه صفر دارد موثر واقع گردد.
سفیر فوق العاده و تام الاختیار ایران در تفلیس یاد آور شد: آذربایجانیان مقیم گرجستان بایستی به صورت تشکل ها و انجمن های اقتصادی در این کشور حضور داشته باشند تا بتواند با هم افزایی و همکاری نیاز های اقتصادی و تجاری گرجستان را با بالاترین کیفیت ممکن در کوتاه ترین زمان تامین نمایند.
وی سازماندهی ایرانیانی  که در کشور گرجستان حضور دارند را جدی ترین مسئله برای حضور مستمر در بازار های این کشور خواند و یاد آور شد: ما در این کشور به انجمن های اقتصادی فعال نیاز داریم تا دلسوزانه و با نگاه بلند مدت در این کشور حضور داشته باشند.
سفیر کشورمان در گرجستان پیشنهاد داد در شرایط موجود تولید کنندگان کشورمان با تکمیل حلقه آخر تولیدات خود در گرجستان می توانند محصولات خود را به سایر نقاط جهان صادر نمایند.
دکتر سید جواد قوام شهیدی با خاطر نشان کردن این نکته که دولت جدید گرجستان آمادگی گسترش همکاری های اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی کشور ما را دارد یاد آور شد: برای گسترش همکاری های اقتصادی با گرجستان مشارکت در چند پروژه بزرگ می تواند سبب شنیدن صدای ما در این کشور شود و در کنار آن اقتصادی های کوچک نیز به سهم خود از این مشارکت خواهند رسید.
اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز و رئیس اتحادیه بافندگان قالی ایران با تاکید بر این نکته که کشورهایی در اقتصاد موفق هستند که بتواند صادارت داشته باشند. وی مدیریت واحد صادرات و واردات را برای کشور ضروری دانست. وی پیشنهاد داد با توجه به ظرفیت های بی نظیر کشور و مخصوصا استان در تولید قالی های دستبافت بتوانیم از طریق گرجستان به سایر نقاط جهان صادرات داشته باشیم.
وی با اشاره به بزرگ شدن حجم دولت علیرغم وعده هایی که دولتها برای کوچک نمودن حجم آن داده بود یاد آور شد : باید قوانینی که در راستای حمایت از تولید و صادرات تدوین و تصویب شده به درستی اجرا گردد.
در ادامه جلسه فعالان اقتصادی و مسئولان انجمن های اقتصادی حاضر در جلسه در خصوص گسترش همکاری های دو جانبه در حوزه های همچون گسترش صادرات خدمات فنی و مهندسی ، ایجاد نمایشگاه برای صنایع کوچک کشورمان در گرجستان و حمایت دولت از شرکت کنندگان در این نمایشگاه، ایجاد کنسرسیوم های صادراتی به منظور حضور مستمر در سایر بازارهای منطقه ای و جهانی اظهار نظر نمودند.