تاریخ : شنبه 2 ارديبهشت 1396
کد 30

دیدار هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز با سرپرستی بانکهای استان در خصوص عملیاتی نمودن پیام رهبری

هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز با سرپرستی بانکهای استان در خصوص عملیاتی نمودن پیام رهبری «اقتصاد مقاومتی؛ تولید و اشتغال » در محل اتاق تبریز تشکیل جلسه داده و تعامل فی مابین بانکها و تشکلهای صنعتی و تولیدی را موثرترین عامل عملیاتی نمودن پیام معظم له خواند.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز برنامه ریزی مشترک اتاق با بانکها برای رونق تولید و اشتغال را از ضروریات های اجرایی نمودن پیام رهبر معظم انقلاب خواند و اظهار امیدواری کرد سال 96 برای ارتقاء جایگاه اقتصادی کشور سال خوبی باشد. وی هدف جلسه مشترک مقامات بانکی با فعالان تولیدی و صنعتی استان را  مرتفع کردن مشکلات موجود در بین فعالان اقتصادی خواند و خاطر نشان کرد: به اعتقاد بنده برای حل زیر بنایی مسائل و مشکلات واحد های تولیدی، صنعتی و بنگاههای اقتصادی می بایست در این خصوص در برنامه ششم توسعه تدابیر لازم اتخاذ شود تا موارد موجود به صورت بنیادین حل و فصل شود.
رئیس اتاق تبریز موفقیت دیپلماتیک کشور و علاقمندی فعالان اقتصادی اکثر کشورهای برای حضور در ایران برای توسعه همکاری های با صاحبان صنایع را مهم ارزیابی کرد و افزود: باید از فرصت به دست آمده به بهترین نحوه ممکن بهر برداری کرده و رونق اقتصادی کشور را فراهم نمایم
وی در خصوص حل مشکلات بانکی گفت: مدیران بنگاههای صنعتی و تولید اعتقاد دارند که مسائل بانکی به صورت دستوری حل نخواهد شد و برای حل مسائل می بایستی به صورت علمی و با استفاده از الگوهای علمی و بین المللی اقدام شود.
حسن زاده تشویق مردم برای ورود به کارهای تولیدی و صنعتی و جهت دهی دولت به ارائه اراق مشارکت برای تکمیل پروژه های صنعتی و زیربنایی را از جمله مواد توسعه اقتصادی کشور خواند.  
رئیس اتاق تبریز در خاتمه پیشنهاد کرد دولت نرخ  بهره بانکی برای واحد های تولیدی را تک رقمی در نظر گیرد و مابه تفاوت موجود از این اقدام را از یارانه صنعتی اخذ نماید. وی در خصوص اهمیت این موضوع گفت: مطمئنا این اقدام دولت سرمایه گذاری در توسعه اقتصادی کشور است نه هزینه.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز در ادامه اظهار امیدواری کرد: این نشست سر آغاز سلسله جلساتی بین بانکها و فعالان صنعتی و تجاری به منظور  رونق اقتصادی استان شود. وی با اشاره به این نکته که در استان بیش از 700 واحد قطعه سازی و شرکت های خدمات فنی مهندسی وجود دارد خاطر نشان کرد: حمایت از واحد های صنعتی و تولیدی می تواند پویایی واحد های قطعه سازی و شرکت های خدمات فنی و مهندسی موثر واقع شود.
نایب رئیس اتاق تبریز حمایت بانکها از واحدهای تولیدی را در اشتغال شهروندان ایرانی مهم ارزیابی کرد و افزود: هر محصول تولید ایران می تواند برای 10 جوان ایرانی اشتغال ایجاد کند و هر محصول وارداتی خارجی می تواند 10 شغل را به تعطیلی بکشاند.
باقرشریف زاده از اعضای هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به اهمیت همکاری مشترک بانکها و واحدهای تولید گفت: ایجاد تعامل بین واحد های تولیدی، صنعتی با بانک های عامل استان از جمله ضرورت های حل مسائل اقتصادی و اجتماعی جامعه است که بایست بیشتر مورد توجه مدیران قرار گیرد.
وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی بنگاه های اقتصادی خاطر نشان کرد: مسائل اجتماعی کشور همچون بیکاری هفت میلیون جوان جویای کار، مدیران بنگاه های اقتصادی را بر آن می دارد که حل این موضوعات را در اولویت اول توسعه همه جانبه کشور قرار دهند، لذا در این خصوص مشارکت و همکاری و همفکری با بانکها از جمله اقدامات لازم در این زمینه می تواند باشد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز تعامل با سایر کشورها و استفاده از فرصت ایجاد شده بعد از برجام را به منظور حضور در بازارهای منطقه و جهان مهم خواند و افزود: حضور در بازارهای سایر کشور های می تواند در رونق اقتصای کشور نقش بسزایی داشته باشد و مطمئنا می تواند در کیفیت، بهره وری و قیمت تمام شده کالاها موثر واقع شود . وی همفکری بانکها و واحد های تولیدی به منظور تدوین بخشنامه موثر در توسعه اقتصادی را مهم خواند و از مسئولان بانکها خواست تا فرصت لازم برای بازگرداندن تسهیلات اخذ شده از بانکها به واین واحد ها در نظر گیرند.  
بنابیان عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز رقم مطالبات بانکها و معوقات واحد های تولیدی را امیدوار کننده خواند و با اشاره به این نکته که واحد های کوچک و متوسط 95 درصد اشتغال استان را به خود اختصاص داده اند حمایت بیشتر بانها از این واحد ها را خواستار شد.
سعیدی مسئول هماهنگی امور بانکهای استان در ادامه جلسه با اشاره به اقدامات بانکها استان در خصوص فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: در سال گذشته در خصوص توانمند نمودن واحد های تولیدی و در  راستای منویات رهبری در چارچوب اقتصاد مقاومتی مقرر شده بود که به 550 واحد تولیدی و صنعتی استان حدود 700 میلیارد تومان تسهلات بانکی ارائه شود که به 720 واحد تولیدی حدود 510 میلیارد تومان تسهیلات ارائه شد که در این مورد در خصوص میزان واحدهای تولیدی که از تسهیلات استفاده نموده اند رتبه پنجم  و در خصوص میزان تسهیلات رتبه سوم کشور را کسب نموده ایم . وی مهمترین دغدغه بانکهای استان را اخذ مطالبات و معوقات بانکها خواند و در این مورد از اعضاء و فعالان اقتصادی خواست که تمهیداتی را با هم فکری مسئولان بانکی اتخاذ نمایند.
سرمایه گذاری در بخش کشاورزی و ماشین الات کشاورزی، خروج از اقتصاد بانک محور، فراهم آوردن شرایط لازم برای ترنول مالی واحد های صنعتی در استان، ایجاد تیم کاری برای آسیبی شناسی وضعیت موجود اقتصاد استان و ارائه راهکارهای لازم برای بهبود وضعیت موجود خروج از بخشی نگردی و... از جمله مسائل مطرح شده از طرف حاضرین در جلسه بود که مقرر شده در جلسات مشترک بعدی به صورت کارشناسی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.
 
آلبوم تصاویر دیدار هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز با سر