تاریخ : پنجشنبه 7 بهمن 1400
کد 2940

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان مطرح شد؛

بررسی درخواست حذف عوارض تابلوهای تبلیغاتی صنوف وابسته به گردشگری

درخواست حذف عوارض تابلوهای تبلیغاتی صنوف وابسته به گردشگری در جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان مورد بررسی قرار گرفت.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان به منظور بررسی درخواست حذف عوارض تابلوهای تبلیغاتی صنوف وابسته به گردشگری در اتاق تبریز برگزار شد.

دبیر اتاق تبریز در این جلسه به اهمیت موضوع رفع موانع کسب و کار در شورای گفتگو اشاره کرد و گفت: استاندار آذربایجان شرقی به عنوان رئیس شورا، شهردار و رئیس شورای استان، نمایندگان مجلس، رئیس دادگستری و دادستان، 8 نفر از مدیران اقتصادی دولت و 8 نفر از مدیران بخش خصوصی عضو رسمی شورای گفتگوی استان هستند.

مهدی قهرمانی با بیان این که مصوبات مورد نظر به دو بخش استانی و درخواست های ملی تقسیم می شود، افزود: در مورد موضوع های درخواستی، کارگروه های کارشناسی تشکیل شده که با نظرات نمایندگان تام الاختیار، حوزه های مربوطه جمع بندی شده و برای تبیین در صحن علنی شورا مطرح می شود.

مسئول دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز با بیان این که شیوع ویروس کرونا به صنعت گردشگری بیشترین آسیب را وارد کرده است، گفت: نیازمند تدوین برنامه هایی برای حمایت از این بخش در دوره پساکرونا هستیم.

نسرین درخشانی افزود: دبیرخانه شورای گفتگوی استان نیز به دلیل اهمیت صنعت گردشگری در اقتصاد استان اقدام به بررسی مشکلات این صنوف کرده که در این زمینه یکی از مواردی که به دبیرخانه ارجاع داده شده موضوع اخذ عوارض از تابلوهای تبلیغاتی صنوف گردشگری است.

مسئول انجمن مجتمع های رفاهی و تفریحی استان نیز گفت: یکی از مشکلاتی که برای صنعت گردشگری ایجاد شده، اخذ عوارض از تابلوهای تبلیغاتی است. در این خصوص حذف این عوارض از تمامی واحدهای تحت پوشش میراث فرهنگی و گردشگری که دارای پروانه هستند، درخواست شده ولی تاکنون نتیجه ای حاصل نشده است.

محمد علاقه بند با بیان این که 90 درصد رستوران ها بین راهی هستند، ادامه داد: تابلوی 4 متری در جاده ها دیده نمی شود. در این زمینه عوارض تعیین شده برای تابلوهای تبلیغاتی بسیار بالا بوده و فعالان این صنف قادر به پرداخت آن نیستند که این موارد اکثرا به کمیسیون ماده 77 سوق داده می شوند که باید راهکاری برای رفع این معضل ارائه شود.

مشاور حقوقی اتاق تبریز نیز در این جلسه گفت: در قانون توسعه ایرانگردی و جهانگردی مصوبه 1370 بیان شده که کلیه عوارض بخش صنعت گردشگری حتی قبوض مصرفی آب، برق، گاز و امثال آن همسان با حوزه صنعت کسب خواهد شد.

ناصر امامی فرد افزود: حوزه های زیادی زیر نظر بخش گردشگری فعالیت دارند ولی عوارض تجاری پرداخت می کنند. در صورتی که دستگاه های اجرائی طبق قانون مکلف هستند براساس نرخ تعرفه صنعت، دریافت کنند.

وی ادامه داد: در موضوع عوارض، سازمان سیما و منظر عوارض خود را براساس مصوبه شورای شهر اخذ می کنند ولی آراء متعدد دیوان عدالت اداری وجود دارد که مصوبات شورای شهر را در رابطه با عوارض نقض کرده است.

مسئول مشاغل اداره سیما و منظر شهرداری تبریز نیز گفت: تعرفه زیباسازی از سال 87 در شورا مصوب شده است و هر ساله برای تعیین تعرفه، ابعاد تابلو و ارزش منطقه ای که از سوی اداره دارایی برای شهرداری ارائه می شود و ضریبی که از طرف شورا مصوب می شود، مدنظر است.

مهدیه موسوی با بیان این که شهرداری به تنهایی عامل افزایش عوارض تابلو نیست، اظهار کرد: ارزش معاملاتی اعلام شده از سوی اداره دارائی عامل این موضوع است چرا که قبل از سال 95 تابلوی شناسائی تا 3 متر معاف از عوارض بود. بعد از آرای دیوان در سال 95 که در شورای شهر نیز مصوب شده است کلیه اصناف به طول دهنه و به ارتفاع 130 معاف از عوارض شدند.

وی گفت: در دو سال اخیر به علت شیوع کرونا آموزشگاه ها، آرایشگاه ها، کافی شاپ، هتل، رستوران و موسسات خدماتی طبق دستورالعمل کمیسیون ماده (77) شامل 30 درصد تخفیف بوده که در این زمینه شورای شهر نیز برای عوارض تخفیفاتی لحاظ کرده است.

مسئول مشاغل اداره سیما و منظر شهرداری تبریز افزود: هتل ها مجاز هستند حروف منصوب یا تابلوی چلنیوم در پشت بام های خود به عنوان راهنما نصب کنند که این موضوع را در مبحث 20 مقررات ملی ساختمان با مشخص کردن ابعاد بیان کرده ایم.

رئیس کمیسیون سرمایه گذاری گردشگری شورای شهر تبریز نیز با بیان این که برنامه هایی در خصوص توسعه گردشگری در شهر تدوین شده است، گفت: در مورد روشنائی مسیر فرودگاه تا میدان آذربایجان با شهردار صحبت کردیم.

سیدکاظم زعفرانچیلر افزود: موضوع بیلبوردهای معرفی تبریز در مسیر فرودگاه، خط کشی و آسفالت فرودگاه تا میدان آذربایجان، یونیفرم واحد تاکسی های فرودگاه، آپدیت کردن تاکسی های فرودگاه از برنامه های ما در این زمینه است.

وی تاکید کرد: مصوب شد هتل ها و محل های اقامتی در سال 1401 علاوه بر تابلوهای سر در، در ملک خود با رعایت قوانین سیما و منظر و رعایت اصول ایمنی بدون پرداخت عوارض تابلوی تبلیغاتی نصب کنند.

زعفرانچیلر گفت: در متن بند مربوط به تعرفه عوارض محلی، "اماکن اقامتی و هتل" درج شده بود که ما نیز به خاطر شرایط کرونائی موارد مطرح شده در این بند را معاف کردیم. تمامی این موارد در دستور کار شورا است که عملیاتی خواهند شد.

در پایان این نشست مقرر شد موضوع معافیت تمامی صنوف گردشگری از پرداخت عوارض تابلوهای تبلیغاتی ضمن طرح در شورای گفتگو از طریق رئیس کمیسیون گردشگری شورای اسلامی شهر تبریز نیز پیگیری شود.