تاریخ : چهارشنبه 3 مرداد 1397
کد 294

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه تشریح کرد: پیش بینی مثبت آینده تجاری ترکیه با ایران

رضا کامی: ترکیه فعالیت های اقتصادی خود را تا سال ۲۰۲۳ برنامه ریزی کرده و بر اساس برنامه های پنج ساله ای که طراحی کرده یکی از اهداف مهمی که این کشور دنبال می کند توسعه تجاری با همسایگان خود به خصوص ایران است

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در گفتگو با پایگاه خبری اگزیم نیوز به بررسی تعاملات اقتصادی این کشور با ایران در طول تحریم های گذشته و پیشبینی رفتار تجاری ترکیه در فضای تحریمی پیش روی ایران پرداخت و گفت: ترکیه فعالیت های اقتصادی خود را تا سال 2023برنامه ریزی کرده و بر اساس برنامه های پنج ساله ای که طراحی کرده یکی از اهداف مهمی که این کشور دنبال می کند توسعه تجاری با همسایگان خود به خصوص ایران است.

رضا کامی افزود: بر اساس سوابق تعاملات اقتصادی ترکیه با ایران طی ده سال اخیر روابط اقتصادی علی رغم نوساناتی که داشته، روندی رو به رشد را تجربه کرده است و با توجه به اظهارنظرهای قاطع از سوی مقامات بلندپایه سیاسی و اقتصادی ترک این روند صعودی ادامه خواهد داشت.

رضا کامی به موضع وزیر امور خارجه و وزیر اقتصاد و تجارت ترکیه در خصوص تعامل با ایران در آینده اشاره کرد و گفت: مقامات سیاسی و اقتصادی ارشد به صورت رسمی اعلام کرده اند تجارت ترکیه با ایران ادامه خواهد داشت و نقطه نظرات کشورهای ثالث از جمله آمریکا تاثیری بر این موضوع نخواهد داشت.

رئیس اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه اذعان داشت: ترکیه تنها در صورتی سیاست های خود را تغییر خواهد داد که پای دستورالعمل های سازمان ملل  در میان باشد و در غیر اینصورت تهدیدهای امریکا تغییری در سیاست های ترکیه در قبال تجارت با ایران نخواهد داد.

کامی به مذاکرات متعددی که درسالهای اخیر بین دو کشور انجام شده، اشاره کرد و گفت: پیشنهاد برای افزایش تعداد تعرفه های ترجیحی کماکان دنبال می شود و حدود 15 توافقنامه در حوزه تجارتی در حوزه بانکی، ترانزیتی، بسته های اقتصادی و تجاری طی ده سال اخیر منعقد شده که بیانگر این واقعیت است که ایران و ترکیه از نظر اقتصادی در آینده به مشکل بر نخواهند خورد.

وی عمده مشکل بر سر راه توسعه تبادلات تجاری ایران و ترکیه را موضوع مقررات و قوانین تجاری دو کشور دانست و بیان داشت: این مانع نیز از طریق گفتگو و مذاکره قابل حل است و شواهد نشان می دهد اراده قاطع برای رشد روابط اقتصادی دو کشور دارد و مشکلات موجود از طریق گفتگو و مذاکره قابل رفع و رجوع است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران و ترکیه با اشاره به آمار حجم مبادلات تجاری دو کشور گفت: جالب است که نقطه اوج مبادلات تجاری دو کشور در بدترین حالت و زمان تحریم ها بوده است؛ در سال 2012، حجم تجارت ما با ترکیه رقمی  معادل بیست و دو میلیارد دلار بود که بیانگر بی تاثیر بودن تحریم ها بر این حوزه است و به احتمال زیاد این رویه در تحریم های پیش رو نیز ادامه خواهد داشت.

کامی با اظهار خوش بینی از آینده روابط دو کشور گفت: طبق سوابق طرف ترک در شرایط بحرانی، هرگز بداخلاقی از سوی این کشور دیده نشده و همین شواهد ما را تا حد زیادی مجاب می کند که نسبت به آینده تعاملات تجاری دو کشور خوشبین باشیم.

سیدجلال ابراهیمی سخنگوی اتاق مشترک ایران و ترکیه نیز در گفتگو با اگزیم نیوز اعلام کرد تعاملات تجاری دو کشور به شکل مناسبی در جریان است و به نظر نمی رسد تهدیدهای آمریکا تاثیر منفی بر انگیزه ترکیه برای تعامل با ایران داشته باشد.

وی اعلام کرد: اتاق بازرگانی مشترک ایران و ترکیه در جهت توسعه همکاری های بازرگانی و آگاه سازی گروه های متعدد کاری و بازرگانی صنعتی ایران با کشور ترکیه در سه ماه گذشته، اقدام به شرکت در شش نمایشگاه در حوزه های طب سنتی، طب جایگزین و داروی گیاهی، نوشیدنی های گرم، صنایع و تجهیزات وابسته پرواز و هوانوردی ، تفریحی ورزشی تیروکمان، هتل داری ،سرمایه گذاری ، طراحی و ساخت ، هتل داری مدیریت و آموزش تجهیزات و اقلام مصرفی و پارک های آبی ، وسرمایه گذاری طراحی و ساخت و تجهیزات آن در شهر آفتاب نموده است.

 ابراهیمی برگزاری این نمایشگاهها را عامل آشنایی بازرگانان و آگاهی از روش های بازرگانی و مراودات تجاری صنعتی با کشور دوست و همجوار ترکیه و بالعکس دانست و گفت: حدود ده هزار نفر از این نمایشگاهها بازدید کردند و اطلاعات مفیدی در حوزه روش های تجاری ، تعرفه های ترجیحی ، گمرکات، کالاهای قابل صدور ، نحوه معامله با پول ملی ایران و ترکیه ، سوآپ ارزی بانک های عامل ترکیه توضیحات لازم به مراجعین داده شد.