تاریخ : شنبه 2 بهمن 1400
کد 2935

کارگروه صنایع لبنی و تبدیلی کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز برگزار شد

جلسه کارگروه صنایع لبنی و تبدیلی کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، کارگروه صنایع لبنی و تبدیلی کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و محیط زیست اتاق بازرگانی تبریز با حضور اعضای این کارگروه برگزار شد.
 
ارسلانی، معاون علمی و فناوری سپاه عاشورا در خصوص کشاورزی ، امنیت و ایمنی غذایی و همایشی که در این راستا برگزار خواهد شد مطالبی ارائه و همچنین پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با کمیسیون کشاورزی جهت بررسی و رفع مشکلات صنایع کشاورزی و تبدیلی را مطرح کرد.
 
برنو، سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان نیز با تشریح برنامه خرید تضمینی شیر و محصولات نهایی لبنی خواستار ارائه پیشنهادات بخش خصوصی جهت انعکاس به وزارت خانه متبوع شد.
بابایی ، مسئول امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان به تشریح نحوه بهره مندی تولیدکنندگان صنایع لبنی از تسهیلات بانکی جدید با معرفی این سازمان پرداخت.
 
دهقانی زاد، دبیرِ کمیسیون کشاورزی اتاق، پیشنهادهای صاحبان صنایع لبنی در رابطه با حذف ارز ترجیحی و جبران آثار آن از صنایع لبنی را در سه مورد بیان و درخواست بررسی آن ها در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را مطرح کرد.
 
رمضانی ، مدیر اداره نظارت و ارزیابی بر مواد غذایی معاونت غذا و داروی استان در مورد  آزمایش های ضروری که توسط 3 اداره : استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی در صادرات مواد غذایی انجام میگیرد و تعامل این ادارات در عدم تکرار هزینه ها به واحدهای تولیدی و مساعدت این اداره برای واحدهای فاقد کد IR  مطالبی ایراد نمود.
همچنین در خصوص هزینه های مالی و زمانی ناشی از موازی کاری ادارات ( استاندارد، غذا و دارو و دامپزشکی) مرتبط با آزمایشات مربوط به صادرات محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی مقرر شد، هر سه اداره در جلسات تعاملی فی ما بین نسبت به حل موضوع اقدام کنند.
 
ابراهیمی، معاون اداره کل دامپزشکی استان نیز در خصوص مساعدت اتاق بازرگانی برای توسعه صادرات محصولات لبنی به اوراسیا گفت: با توجه به اینکه روسیه به عنوان سرتیم کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا، واحدهایی را که کد IR گرفته اند، مورد بازدید قرار می دهد و در استان ما تا به حال چهار کارخانه مورد بازدید قرار گرفته است، لذا اتاق بازرگانی می تواند با دیپلماسی اقتصادی، زمینه بازدید مسئولان این کشور از کارخانجات لبنی استان که در لیست ممیزی آن ها قرار دارند را فراهم کند تا در جهت تسهیل و تسریع صادرات این واحدها موثر واقع شود.
 
گزارش تفصیلی
 
در ابتدای جلسه ، دکتر ارسلانی، معاون علمی و پژوهشی سپاه عاشورای استان ضمن ابراز امتنان از کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز که بستر همفکری و هم افزایی جهت حل مشکلات این بخش را در استان فراهم نموده است به تشریح اقدامات معاونت علمی، پژوهشی و فناوری سپاه عاشورا که از سال ۱۳۷۸ تشکیل و دارای ۹ مرکز رشد، ۴۴ پایگاه علمی،۷ کارگروه هدایتی و حمایتی، ۳ مرکز هدایتی و حمایتی، ۲۳ خانه نخبگان و ۱۰ کارگروه تخصصی می باشد پرداخت و اظهار نمود سیاست اصلی و برگزیده ای که به عنوان اهداف عملیاتی در این معاونت مد نظر هست مساله محوری و مسئول محوری می باشد.
معاون علمی و پژوهشی سپاه عاشورا پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با اعضای کمیسیون  جهت حل مشکلات صنایع کشاورزی و تبدیلی را مطرح و آمادگی این معاونت را مبنی بر حل مشکلات واحدهای تولیدی از جمله مهندسی معکوس و بومی سازی قطعات وارداتی ، پایین آوردن هزینه های تولید اعلام و اظهار نمود  این معاونت طرح های نوآورانه ای در بخش کشاورزی در دستور کار دارد که از جمله آنها می توان به تولید خوراک دام از پسماندهای کشاورزی در راستای رفع مشکلات تامین نهاده های دام ، تولید قارچ کش های طبیعی ، بهینه سازی الگوی کشت، روش های کاهش ضایعات در چرخه تولید و توزیع محصولات کشاورزی و بهره وری و استفاده بهینه از زمینهای کشاورزی را نام برد.
معاون علمی و پژوهشی سپاه عاشورای استان  در مورد اهمیت بخش کشاورزی و امنیت غذایی گفت:
  •  یکی از مولفه های اساسی که می تواند به عنوان پیشران توسعه در بحث اقتصاد عمل کند ،کشاورزی می باشد و کشاورزی محور و زیر بنای جامعه در راستای توسعه یافتگی می باشد.
  •  اهمیت کشاورزی به دلیل ارتباط مستقیم آن با مولفه های امنیتی می باشد امنیت غذایی و کشاورزی یک مملکت مساوی با امنیت ملی آن مملکت می باشد در این خصوص ترکیه  را می توان مثال زد که وقتی که هواپیمای جنگی روسیه را منهدم نمود با یک عذرخواهی موضوع حل شد چرا که امنیت غذایی روسیه وابسته به امنیت غدایی ترکیه بود و  این کشور به عنوان تامین کننده امنیت غذایی روسیه عمل میکرد و امنیت غذایی از محورهاي کلیدی هر جامعه می باشد و ایمنی غذایی هم یک بخش دیگری از امنیت غذایی می باشد .
  • بر اساس آمار سازمان خوارو بار جهانی(فائو) تا سال ۲۰۵۰  در جهان، محصولات کشاورزی و غذایی باید تا دو برابر میزان فعلی تولید شود که بتواند جوابگوی نیازهای ۹ میلیارد نفر جمعیت جهان باشد و با توجه به تغییرات آب و هوایی و ناپایداری قیمت مواد غذایی تا سال ۲۰۳۰ حداقل قیمت مواد غذایی در آسیا ، دو برابر خواهد شد.
  •  محدودیت ها در زمین های کشاورزی و منابع آب ، رشد پایدار در بخش کشاورزی را تحت الشعاع قرار داده است.
  •  امنیت غذایی در کشور دستخوش برخی تغییر و تحولات شده است چرا که ما امروزه در بخش کشاورزی آنچنانکه باید عوامل سازماندهی مکان ، ساختار و جانمایی یا توسعه‌  کشاورزی را نسبت به جغرافیای هر استان مد نظر قرار دهیم نداده ایم مثلاَ در حوزه آبریز دریاچه ارومیه که ۱۲ شهرستان دخیل هستند محصولاتی کشت و زرع می شوند که بالاترین میزان آب بری را دارند و ما با صادرات محصولات آب بر در حقیقت منابع آبی خود را صادر میکنیم آبی که در افق سال های آینده یکی از بحران های جهانی خواهد بود.
دکتر ارسلانی ادامه داد اگر کشوری دارای منابع محدود باشد و شرایط اقتصادی اقتضاء کند که از میان برها برای پیشرفت استفاده بکند مسلما باید روشی را انتخاب کند که از کمترین منابع در صنعت ، کشاورزی و سایر بخش ها بیشترین بهره وری را بدست آورد و جامعه زمانی می تواند توسعه یابد که حرکت متوازن در رشد و توسعه شاخص های مختلف اعم از اقتصادی فرهنگی و سیاسی داشته باشد که اگر این شاخص ها متوازن با هم حرکت کنند می توانند موجب توسعه جامعه شوند اما بعضی از این شاخص ها بر بعضی دیگر اولویت دارند چرا که زیر ساخت های اساسی را برای توسعه و پیشرفت جامعه فراهم می کنند.
  • توجه به دیپلماسی اقتصادی ، عدم غفلت از بازار کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا و  c.i.s، توجه به کشت فرا سرزمینی ، لزوم توجه به بحث R&I(تحقیق و اختراع) جهت داشتن قدرت رقابت با ورژن های جهانی محصولات از دیگر موضوعات مورد تاکید معاون علمی پژوهشی سپاه عاشورای استان بود.
در ادامه ، بشیر جعفری، رئیس صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان با اظهار تاسف از عدم استفاده بهینه از منابع در کشور و غفلت از امنیت غذایی، در خصوص از دست رفتن بازارهای صادراتی فرش ایران در ۳۰ سال گذشته و عدم جا افتادن معیشت های جایگزین کشاورزی اعم از مشاغل خانگی، دامداری و... در حاشیه دریاچه ارومیه جهت جلوگیری از مهاجرت روستائیان، حجم قابل توجه ۳۰ درصدی ضایعات از ۵ میلیون تن تولیدات بخش کشاورزی استان ، لزوم تقویت سرمایه صندوق حمایت از بخش کشاورزی استان، پایین بودن ترنووِر مالی بانک های استان و عدم تامین خط اعتباری برای این صندوق جهت حمایت از دامداران و کشاورزان استان از طریق واردات نهاده های مورد نیاز آنها مطالبی ایراد نمود.
جابر سلیمانی، نماینده مرکز آموزش و تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی استان با تاکید بر اهمیت مدیریت مبتنی بر دیتا و داده جهت برنامه ریزی و تعیین استراتژی و راهبرد؛ به تشریح برنامه آمایش صنایع تبدیلی و غذایی این مرکز که در ۵ استان به عنوان پایلوت انجام یافته است پرداخت و از عدم همکاری بعضی سازمان ها در دادن دیتاهای مرتبط با ماده خام و ظرفیت تولید صنایع تبدیلی و غذایی انتقاد نمود و مطالبی در خصوص عدم تناسب بین ماده خام و ظرفیت بهره برداری بعضی محصولات کشاورزی در استان بیان نمود و در این خصوص دو نمونه: شیرخام که ظرفیت تولید آن در استان ۵۵۷۰۰۰ تن و ظرفیت بهره برداری آن حدود ۱/۱ میلیون تن و همچنین ظرفیت تولید گوجه فرنگی ۱۵۳۰۰۰ تن و ظرفیت فرآوری ۷۳۰۰۰ تن می باشد را ذکر کرد.
سلیمانی همچنین ضمن تاکید بر اهمیت در دسترس بودن داده ها برای احراز وضعیت فعلی و برنامه ریزی برای بهبود و ارتقای کشاورزی و صنایع تبدیلی و غذایی از جزیره ای عمل کردن ادارات و مراکز علمی انتقاد نمود.
توسلی، معاون پژوهشی مرکز آموزش و تحقیقات جهاد کشاورزی استان آمادگی این مرکز و استفاده از امکانات این مرکز  را در جهت برگزاری همایش امنیت غذایی سازمان  بسیج علمی ، پژوهشی و فناوری استان اعلام نمود.
اسکندری، نائب رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز با اشاره به اینکه توقف واردات محصول فلفل توسط روسیه که ظاهراَ به دلیل آلودگی ترکیبات شیمیایی اعمال شده است این فرصت را ایجاد کرد که مسئولان رده بالای ارگان های ذی ربط حساسیت و هماهنگی لازم را با هم داشته باشند و در این راستا از اول اسفند ماه سالجاری به محصولات صادراتی گواهی سلامت بدهند.
اسکندری ادامه داد:
  •  در سیستم E.P.L (دوراظهاری گمرک) در هماهنگی بین اداره استاندارد و گمرک هنوز خلاء وجود دارد با اظهار محصولات کشاورزی در این سامانه، اگر ظرف ۵ روز گواهی سلامت بارگذاری نشود پرونده از سیستم خارج می شود.
  •  با توجه به اینکه استانداردِ محصولات مختلف مشخص نیست و سلیقه ها در آزمایش ها متفاوت هست و ۸۷ مورد آلاینده میکروبی و بیولوژیکی و 8 مورد فلزات سنگین و نیرات و نیتریت و... در آزمایش ها لازم هست اندازه گیری شود لذا ضروری هست که اداره استاندارد و ارگانهای ذیربط به موضوع ورود کنند و استانداردهای بازار هدف را ارائه کنند تا صادرکننده، بتواند محصول را به راحتی به بازار هدف صادر کند به عنوان نمونه ، ۴ مورد سم به عنوان مجاز در اتحادیه اروپا ثبت شده است که در روسیه ثبت نشده است و عدم اطلاع صادرکننده با مرجوعی شدن کالا و تحمیل خسارت منجر می شود. پیشنهاد می شود دستورالعمل یکنواخت اجرایی و اعلام روش مشخص و تعیین آزمایشگاه های معین در آزمایش های مربوط به محصولات کشاورزی صادراتی صادر شود تا در ورود به بازارهای هدف صادراتی اختلالی به وجود نیاید.
یوسف رمضانی، مدیر اداره نظارت و ارزیابی معاونت غدا و داروی استان در جواب این اظهارات گفت: کشاورز ملزم به رعایت مقادیر مجاز سموم ، آفت کش و کودهای شیمیایی می باشد و کشاورزان شناسنامه تولید که حاوی اطلاعات تولید اعم از نام سم استفاده شده ، مقدار ، تاریخ ومکان مورد استفاده باشد ارائه نمی دهند و این معاونت مدت ۸ سال هست که نمونه برداری محصول برای آزمایش و احراز باقی مانده سموم و کودهای شیمیایی را بر اساس لیست سموم اعلامی از طرف سازمان جهاد کشاورزی انجام می دهد و سازمان مذکور باید لیست کامل سموم را به ما ارائه دهد تا مشکلات بعدی به وجود نیاید.
رضا موقر ، مدیر شرکت دانش بنیان کشاورزی با معرفی محصول قارچ کش طبیعی و مزایای استفاده از آن در نتیجه آزمایش ها ؛ از عدم رعایت دوره کارِنسی توسط کشاورزان یعنی دوره 20-32 روزه ای که لازم هست کود و مواد شیمیایی از بوته و تنه محصول کشاورزی زائل شود انتقاد و اظهار نمود عدم رعایت این دوره و انجام آزمایش در این دوره در نتایج آزمایش ها  و پذیرش محصول در بازار هدف صادراتی ، تاثیر منفی بر جا می گذارد.
حسین نوید، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، با تاکید بر اینکه محصول کشاورزی باید شناسنامه تولید داشته باشد؛ انجام نظارت ها بر استفاده صحیح از سموم و کودهای شیمیایی در مقطع تولید را جهت تولید محصول کیفی و سالم و پذیرش در بازارهای هدف ضروری برشمرد و در این خصوص ، تجربه کشور ترکیه را بیان نمود که با سیستم مدیریت یکپارچه محصولات کشاورزی، وظیفه تمام حلقه های خصوص و دولتی از ابتدا مشخص هست و در ابتدای شروع تولید محصول، مقصد صادراتی آن و برنامه ریزی اجرای استانداردها برای محصول انجام میگیرد.
نوید همچنین به مساله عدم بهره وری در استفاده از زمینهای زیر کشت اظهار نمود 8 الی 7 درصد زمینهای کشاورزی نکاشت باقی می ماند که در حدود یک میلیون تن محصول با ارزش 200000 دلار می باشد که در این خصوص باید تدابیری جهت بهره وری اندیشیده شود.
عادل دباغ، عضو هیئت علمی دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز و مدرس امنیت غذایی و الگوی کشت در خصوص امنیت غذایی اظهار نمود مشکل احیای دریاچه ارومیه با اجرای طرح موزائیک فائو که مبتنی بر الگوی کشت بر اساس تغییرات اقلیمی می باشد قابل حل می باشد و لازم است تغییر الگوی کشت در حوزه دریاچه ارومیه با در نظر گرفتن کشت 8 گیاه اصلی که کشت آنها در دنیا در جهت تامین امنیت غذایی توصیه شده است انجام گیرد و ترویج کشت گیاهان دارویی در حوزه دریاچه ارومیه نقشی در  تامین امنیت غذایی نخواهد داشت و ما کشت این 8 گیاه اصلی را فراموش و به دنبال محصولات آب بر رفته ایم مضافاَ بر اینکه زیرساخت های اراضی کشاورزی کشور را با تغییر کاربری ها از بین می بریم که لازم هست در جهت امنیت غذایی این موضوعات مد توجه قرار گیرد.
 غلامرضا بابایی، مسئول امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان در خصوص تسهیلات صنایع کشاورزی اظهار نمود اگر بانک های عامل اختصاص سهم  ۲۵ درصدی تسهیلات به بخش کشاورزی را رعایت کنند این سازمان آمادگی دارد که نسبت به معرفی متقاضیان جهت تسهیلات سرمایه در گردش، سرمایه ثابت و احداث و تکمیل واحد اقدام کند.
مسئول امور سرمایه گذاری سازمان جهاد کشاورزی استان افزود اعتبارات بخش کشاورزی، امسال دیر ابلاغ شده و در مدت باقی مانده سال اجرایی نیست و دبیرخانه تسهیلات در اداره کل امور اقتصادی و دارایی تشکیل  و اولین جلسه هم برگزار شده ، لیکن مبلغ  تخصیص یافته برای کل بخش، ناچیز می باشد(حدود ۱۵۰۰ میلیارد ریال) و در این تسهیلات ، سرمایه در گردش هم دیده نشده بلکه این اعتبارات صرفا شامل طرح های واحدهای نیمه تمام ، نیمه فعال، بروز رسانی خطوط تولید یا طرح های فناوری نوين و تکمیل کننده زنجیره ارزش خواهد شد و این تسهیلات با نرخ ۱۲ درصد برای مناطق کمتر توسعه یافته و ۱۴ درصد برای سایر مناطق می باشد و متقاضیان باید در سامانه سیتا ثبت نام کنند و این دستورالعمل مختص واحدهایی هست که از سازمان جهاد کشاورزی مجوز گرفته اند و واحدهایی که مجوز از وزارت صمت دارند ظرف یک روز امورات اداری مربوط به انتقال پرونده آنها به جهاد کشاورزی انجام می شود تا از تسهیلات مذکور بهره مند شوند.
ایاز برنو،سرپرست معاونت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی نهاده های دام و طیور (جو، سویا، ذرت ) موجب تاثیر پذیری سایر بخش ها از جمله صنایع لبنی خواهد شد و افزایش قیمت محصولات لبنی توام با کاهش مصرف را شاهد خواهیم بود اظهار نمود از حالا تدابیر لازم اندیشیده می شود و وزیر جهاد کشاورزی و هیئت دولت با بانک ها در حال رایزنی برای تامین منابع جهت خرید تضمینی مانده تولیدات کارخانجات لبنی هستند تا شرکت پشتیبانی امور دام و سازمان تعاونی روستایی با عنایت به افزایش قیمت شیر و محصولات نهایی و کم شدن مصرف آن بر اساس میزان تولیدات و فعالیت واحدها در دو سال گذشته نسبت به خرید تضمینی مانده تولیدات آنها ( هم مازاد شیر و هم مازاد محصول نهایی) ، اقدام کنند.
سرپرست معاونت صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی استان با اشاره به اینکه حذف ارز ترجیحی را پیش رو داریم خواستار ارائه نظرات و پیشنهادهای تولیدکنندگان صنایع لبنی و سایر صنایع اثرپذیر در خصوص تدوین برنامه مقابله با اثرات حذف ارز ترجیحی شد.
دهقانی زاد، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز با تاکید بر اینکه حذف ارز ترجیحی گرچه در ابتدای امر موجب گرانی اقلام لبنی و پروتئینی و فشار به دهک های ضعیف خواهد شد اما در نهایت به نفع تولیدکننده خواهد بود و  پیشنهاد می شود  در زمان حذف ارز ترجیحی به جای خرید تضمینی شیر و محصولات نهایی لبنی موارد زیر مد نظر قرار گیرد:
  • بحث شیر مدارس احیاء و بودجه شیر مدارس در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد
  • با توجه به اینکه 30 درصد قیمت فرآورده های غذایی و  محصولات لبنی مربوط به توزیع کننده ها و فروشگاه ها می باشد لذا ایجاد بازارچه های محلی لبنیات و پروتئین و قرار دادن آن در اختیار تولیدکنندگان در جهت حمایت از مصرف کننده و کاهش 30 درصدی قیمت مصرف کننده مفید خواهد بود.
  • در جهت حمایت از دهک های محروم ، در قانون بودجه 1401 کارت های الکترونیکی مخصوص خرید پروتئین، محصولات لبنی و روغن که صرفاَ جهت خرید این محصولات صادر شود و قابلیت برداشت نقدی نداشته باشد پیش بینی شود.
دستور آخر جلسه مرتبط با بررسی هزینه های مالی و زمانی ناشی از موازی کاری ادارات ( استاندارد ، غذا و دارو و دامپزشکی ) در خصوص الزامات آزمایش های محصولات صادراتی صنایع لبنی برای واحدهای که کد IR ندارندبود. (کد IR یکی از ممیزی های صادراتی هست که بر اساس آن ادارات کل دامپزشکی به فرایند تولید شیرخام از دامداری تا کارخانه و محصول نهایی نظارت و ارزیابی‌های مورد نیاز مقصد صادراتی را انجام می‌دهند)
دهقانی زاد ، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق در خصوص الزام دریافت کد IR اظهار نمود: مطابق اعلام معاون اداره کل دامپزشکی، واحدهای لبنی که کد IR گرفته بودند جهت صادرات محصولات خود به اوراسیا علاوه بر مجوز معاونت غذا و دارو باید تاییدیه دامپزشکی را نیز داشته باشند و پیشنهاد تولیدکنندگان لبنی این است که با توجه به هزینه هایی که واحدهای تولیدی به طور مضاعف هم به اداره استاندارد و هم به اداره دامپزشکی پرداخت  و متحمل می شوند ؛  نتایج آزمایش های هر کدام از ادارات استاندارد و دامپزشکی برای همدیگر مورد پذیرش قرار بگیرد.
یوسف رمضانی، رئیس اداره نظارت و ارزیابی معاونت غذا و دارو در این خصوص اظهار نمود : روندی که قبلاَ ایجاد شده بود (قابل قبول بودن نتایج آزمایش های هر یک از ادارات دامپزشکی و معاونت غذا و دارو نسبت به همدیگر)  کماکان برقرار هست اما تعدادی ازکشورها در اسناد صادراتی مربوط به فرآورده های لبنی، گواهی IR دامپزشکی را می خواهند و کارخانجاتی که کد  IR گرفته اند مشکلی ندارند اما واحدهایی که کد IR  ندارند  اداره دامپزشکی تعامل می کند و از ما درخواست می کنند و ما گواهی صادر می کنیم و  علاوه بر گواهی، نامه ای هم میخواهند که علیرغم منع سازمان غذا و دارو و نداشتن لحاظ قانونی، اما  در جهت عدم اختلال در تولید و صادرات ، این نامه را می نویسیم .
 اگر تولید کننده ما میخواهد که استمرار صادراتی برای کشورهای : c.i.s ، عربی و اروپایی داشته باشد باید نسبت به دریافت کد IR از دامپزشکی اقدام کند .
 هر دو اداره استاندارد و غذا و دارو در اکثر موارد، نتایج آزمایش های همدیگر را قبول دارند تا هزینه های مضاعفی بر تولید کننده تحمیل نشود اما تعدادی آزمایش ها داریم که انجام آنها در خارج از ادارات مذکور و طی قراردادی با شرکت های آزمایشگاهی و بصورت 2 ماه یکبار و با ارسال نمونه توسط کارخانجات انجام می پذیرد و با نتایج این آزمایشگاه ها ، تمدید پروانه یا تمدید استاندارد انجام می شود که در این موارد ناگزیر به تحمیل هزینه به واحدها هستیم.
یوسف دهقانی ، دبیر کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی تبریز : به ما گفته اند که پروانه اداره نظارت مورد قبول نیست و باید از دامپزشکی گرفته شود.
ابراهیمی، معاون اداره کل دامپزشکی استان در خصوص اخذ نامه به همراه گواهی معاونت غذا و دارو در صادرات مواد لبنی که توسط اداره دامپزشکی برای واحدهای فاقد کد IR انجام میگیرد گفت نامه ای که از معاونت غذا و دارو میگیریم بر اساس قوانین کشوری می باشد و مطابق قانون، مرجع ذیصلاحی که شناسنامه تولید واحدها را گواهی و این واحدها را به لحاظ رعایت شرایط و پروسه های بهداشتی تایید می کند معاونت غذا و دارو می باشد.
  • علت الزام درخواست گواهی دامپزشکی (کد IR) توسط کشورهای عضو اتحادیه اقتصادی اوراسیا، این است که دیدگاه آنها در مورد محصولات لبنی، مبتنی بر لزوم سلامت تامین کننده مواد اولیه یعنی دامداری ها و آزمایش های مربوط به دامداری ها می باشد که ناگزیر باید اداره دامپزشکی در این خصوص گواهی بدهد ما در آزمایشات شیر، کمِپیل باکتری را نداریم اما در اوراسیا این مورد لحاظ می شود.
  •  استاندارد کشورهای مختلف با هم تفاوت دارد به عنوان نمونه باقی مانده دارویی در شیر، طبق استاندارد اتحادیه اروپا pp20 و  در استاندارد اوراسیا pp1 را قبول می کند و در خصوص باقی مانده سموم مواد شیمیایی، معیار را بر اساس  میزان مصرف مردم خود تعیین می کنند و در بحث موازی کاری ها و حذف بروکراسی و عدم  تحمیل هزینه آزمایش های مکرر به واحدهای صنایع لبنی ، این مشکلات در جلسات تعاملی ما بین معاونت غذا و دارو ، استاندارد و دامپزشکی قابل حل می باشد.

معاون اداره کل دامپزشکی استان در خصوص مساعدت اتاق بازرگانی به توسعه صادرات محصولات لبنی به اوراسیا اظهار نمود: روسیه به عنوان سرتیم کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا واحدهایی را که کد IRگرفته اند را مورد بازدید قرار می دهد و  در استان ما تا به حال 4 کارخانه مورد بازدید قرار گرفته است و اتاق بازرگانی می تواند با دیپلماسی اقتصادی ، زمینه بازدید مسئولان این کشور از کارخانجات لبنی استان که در لیست ممیزی آنها قرار دارند را فراهم نماید تا در جهت تسهیل و تسریع صادرات این واحدها موثر واقع شود.
 
پیشنهادهای جلسه :
 
1-معاون علمی و فناوری سپاه عاشورا ، پیشنهاد تشکیل کارگروه مشترک با کمیسیون کشاورزی جهت بررسی و رفع مشکلات صنایع کشاورزی و تبدیلی را مطرح نمود.
2-سرپرست معاونت بازرگانی و صنایع کشاورزی سازمان جهاد کشاورزی با تشریح برنامه خرید تضمینی شیر و محصولات نهایی لبنی خواستار ارائه پیشنهادات بخش خصوصی جهت ارائه به وزارت خانه متبوع شد.
3- دبیرِ کمیسیون کشاورزی ، پیشنهادهای صاحبان صنایع لبنی را مرتبط با حذف ارز ترجیحی و جبران آثار آن از صنایع  لبنی را در 3 مورد بیان و درخواست بررسی آنها در دبیرخانه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی را مطرح کرد این پیشنهادها به شرح زیر می باشد.
 
3-1 ) بحث شیر مدارس احیاء و بودجه شیر مدارس در اختیار واحدهای تولیدی قرار گیرد.
3-2 ) با توجه به اینکه 30 درصد قیمت فرآورده های غذایی و  محصولات لبنی مربوط به توزیع کننده ها و فروشگاه ها می باشد لذا ایجاد بازارچه های محلی لبنیات و پروتئین و قرار دادن آن در اختیار تولیدکنندگان در جهت حمایت از مصرف کننده و کاهش 30 درصدی قیمت مصرف کننده مفید خواهد بود.
3-3 ) در جهت حمایت از دهک های محروم ، در قانون بودجه 1401 کارت های الکترونیکی مخصوص خرید پروتئین، محصولات لبنی و روغن که صرفاَ جهت خرید این محصولات صادر شود و قابلیت برداشت نقدی نداشته باشد پیش بینی شود.
4-در خصوص هزینه های مالی و زمانی ناشی از موازی کاری ادارات ( استاندارد ، غذا و دارو و دامپزشکی ) مرتبط با آزمایشات مربوط به صادرات محصولات صنایع تبدیلی کشاورزی و غذایی مقرر شد هر 3 اداره در جلسات تعاملی فی ما بین نسبت به حل موضوع اقدام کنند.
5-معاون اداره کل دامپزشکی استان در خصوص مساعدت اتاق بازرگانی به توسعه صادرات محصولات لبنی به اوراسیا پیشنهاد نمود  با توجه به اینکه روسیه به عنوان سرتیم کشورهای اتحادیه اقتصادی اوراسیا واحدهایی را که کد IRگرفته اند را مورد بازدید قرار می دهد و  در استان ما تا به حال 4 کارخانه مورد بازدید قرار گرفته است لذا اتاق بازرگانی می تواند با دیپلماسی اقتصادی ، زمینه بازدید مسئولان این کشور از کارخانجات لبنی استان که در لیست ممیزی آنها قرار دارند را فراهم نماید تا در جهت تسهیل و تسریع صادرات این واحدها موثر واقع شود.