تاریخ : پنجشنبه 27 آبان 1400
کد 2891

بررسی راهکارهای مدیریت مصرف گاز صنایع انرژی بر در آذربایجان شرقی

جلسه کمیسیون صنعت و معدن اتاق بازرگانی تبریز با دستور کار بررسی راهکارهای مدیریت مصرف گاز صنایع انرژی بر در استان برگزار شد.
در ابتدای جلسه، ابوالفتح ابراهیمی، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز در خصوص مشکلات انرژی صنایع گفت: به دلیل غفلت هایی که در گذشته در توسعه نیروگاه های برق در استان داشتیم، امروز با مشکل توسعه صنایع مواجه هستیم و علاوه بر مشکل برق، مشکل قطعی گاز را در مقطع فعلی در صنایع انرژی بر شاهد هستیم. در شش ماهه اول مشکل برق و در شش ماهه دوم مشکل گاز، صنایع علی الخصوص صنایع انرژی بر را درگیر کرده است و با وجود اینکه صنعت گران، در صورت تعطیلی یا اختلال در فعالیت، ناگزیر به پرداخت حقوق پرسنل و ایفای تعهدات متعدد هستند، حداقل انتظارشان این است که در اعطای تسهیلات بانکی و سایر تسهیلات قانونی، امتیازاتی برایشان در نظر گرفته شود.

ابراهیمی با اشاره به اینکه به واحدهای فولادی و سیمانی ابلاغ شده که تا حد معینی می توانند گاز مصرف کنند و به فکر سوخت جایگزین باشند، هدف از تشکیل جلسه را بررسی آمار مصرف گاز در بخش های مختلف خانگی و صنعتی و احراز راهکار کوتاه مدت جهت رفع مشکل گاز صنایع انرژی بر عنوان کرد.

بحث فرهنگ سازی مصرف صحیح انرژی هم مورد تاکید نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز بود. وی گفت: روزانه حدود ۷۵۰ میلیون متر مکعب در کشور مصرف گاز داریم در حالی که آمار مصرف کشور ترکیه که جمعیتش با جمعیت کشور ما برابر است، ۱۵۰ میلیون متر مکعب می باشد.

سید امیر رضوی، جانشین و مشاور مدیرعامل شرکت گاز استان با اشاره به به فعالیت های این شرکت در خدمت رسانی اظهارکرد: از سال ۶۸، در استان گازرسانی انجام شده و از ابتدای خدمات گازرسانی به صنایع در هنگام دادن انشعاب گاز به واحدهای تولیدی از آنها تعهد گرفته ایم که ۴ ماهه آخر سال را سوخت جایگزین داشته باشند .

جانشین شرکت گاز استان در خصوص اعمال محدودیت های گاز بر صنایع استان اظهار کرد: دیسپچینگ شرکت ملی گاز در تهران انجام شده و وزارت صمت و نفت هماهنگ می شوند و اعمال محدودیت و کنترل بر استان ها و صنایع منتخب از کانال تهران انجام می گیرد.

رضوی با اشاره به اینکه به دلایل فنی، به هیچ عنوان قطع کردن جریان گاز در خطوط انجام نمی شود، افزود: در مسیرهای انتقال گاز، ایستگاه های تقویت فشار وجود دارد تا فشار انتقال گاز را به ۷۵۰ تا ۱۰۰۰ پی اس آی افزایش دهند. در ورودی شهرها ایستگاه تقلیل فشار، فشار را به ۲۵۰  پی اس آی تقلیل می دهند و ایستگاهای شهری ۶۰ پی اس آی فشار دارند. در صورت قطعی گاز و تخلیه خط، یک ماه زمان لازم است تا لوله ها پر شوند.

وی افزود: همچنین رگلاتورهای منازل در  فشار کم  به صورت خودکار، متوقف می شوند و در این صورت ۱۰ الی ۲۰ درصد رگلاتورها به سرویس نیاز خواهند داشت و در استان، یک میلیون و 600 هزار مشترک خانگی داریم که قطع کردن گاز دارای عواقب خطرناکی است. یک کارخانه معادل پنج هزار خانه گاز مصرف می کند و در کمبود گاز، قطع گاز کارخانجات در اولویت هستند، وزارت نفت سوخت مایع به کارخانجات جهت جایگزینی مصرف و عدم تعطیلی می دهد و مصرف گاز خانگی ۳۲ الی ۳۴ میلیون متر مکعب است. صنعت می تواند قطعی را با سوخت جایگزین تامین کند.

جانشین شرکت گاز استان افزود: تولید گاز در ۲۴ فاز در عسلویه انجام می شود که روزانه ۵۰ هزار متر مکعب گاز تولید می کنند و به غیر از یک فاز که گاز مایع تولید می کند بقیه فازها، گاز شهری تولید می کنند و خوشبختانه امکان ذخیره سازی گاز هم در مخازن نمک سراجه قم ممکن شده است به نحوی که ذخیره سازی گاز در اعماق زمین انجام می گیرد در تابستان به چاه ها تزریق و در زمستان استفاده می شود. در بحث تخصیص گاز به نیروگاه ها، به نیروگاه هایی گاز داده می شود که تکنولوژی و راندمان بالایی داشته باشد، سهمیه ۵۰۰ هزار متر مکعبی به استان جهت تقسیم مابین نیروگاه ها داده می شود.

ابراهیمی، نائب رئیس اتاق بازرگانی تبریز، ارائه جدول مدون پیش بینی محدودیت گاز را ضروری برشمرد تا صنایع پلیمری، شیمیایی، ریخته گری، فولادی  و سیمان با برنامه ریزی لازم  مانع اختلال در تولیدشان شوند.

ابراهیمی افزود: با توجه به موارد مذکور لازم است زمانی که به پیک مصرف می رسیم با واحدهای تولیدی هماهنگ‌ شویم و با دیسپچینگ تهران مکاتبه و مذاکره کنیم تا واحدهای صنعتی با قطع گاز مواجه نشوند.

رحمت نژاد، نماینده شرکت منطقه ۸ عملیات انتقال گاز با تشریح فعالیت ها و و ظایف این شرکت که منطقه شمال و شمالغرب کشور را پوشش می دهد و دارای 4000 کیلومتر خط انتقال فشار قوی در 6 استان آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، کردستان، زنجان و گیلان است و وظیفه صادرات به ترکیه و ارمنستان و سوآپ گاز از جمهوری آذربایجان به منطقه نخجوان را نیز این شرکت انجام می دهد مطالبی عنوان و اظهار کرد: مصرف گاز در استان آذربایجان شرقی در طول یک سال گذشته به دلیل توسعه مشترکین و افزایش مصرف صنایع، افزایش یافته اما خوشبختانه ظرفیت های تولید گاز در مجتمع های پارس جنوبی هم افزایش یافته است.

نماینده شرکت منطقه 8 عملیات انتقال گاز عنوان کرد: ایران سومین تولیدکننده گاز در جهان است اما مصرف آن برابر با مصرف روسیه، آمریکا و 12 کشور ثروتمند اروپایی بوده و کشور ترکیه که با ایران جمعیت برابر دارد میزان مصرف گاز آن، یک چهارم ما است.

رحمت نژاد، راه حل کاهش مصرف گاز را فرهنگ سازی از طریق رسانه ها و پیگیری اجرای پروژه های انرژی های تجدید پذیر عنوان و مطالبی در خصوص پروژه ممیزی انرژی این شرکت از طریق تجهیزات مانیتورینگ و شناسایی مصرف کنندگان عمده و بهینه سازی مصرف ایراد کرد.

نیک نفس، نماینده یکی از شرکت های فولادی استان ضمن اشاره به کاهش 70 درصدی مصرف گاز این شرکت از زمان اعمال محدودیت های گاز و محدودیت فعالیت شرکت در قطعی های برق تابستان امسال با 10 درصد دیماند، عدم وجود زیرساخت در بعضی شرکت ها را مانع جایگزینی سوخت دوم برشمرد.

وی با اشاره به وجود پرسنل زیاد در واحدهای فولادی و صادرات محور بودن این واحدها و تعهدات شرکت ها  اعم از تعهدات ارزی صادرات و حقوق پرسنل که با اختلال در روند تولید، ایفای این تعهدات هم با مشکل مواجه می شود مطالبی عنوان و  با ذکر نمونه ای از یک شرکت فولاد دولتی در استان که محدودیت مصرف گاز به این شرکت اعمال نشده است، خواستار رفتار یکسان شرکت گاز با واحدهای دولتی و خصوصی در اعمال محدودیت ها شد.  

کاوه خداپرست، نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به احداث شهرک های صنعتی متعدد از جمله شهرک صنعتی بعثت که عنوان بزرگترین شهرک صنعتی خاورمیانه را با خود یدک می کشد، احداث این شهرک ها را بدون توجه به زیرساخت های گاز و برق امری ناصحیح برشمرد.

خداپرست افزود: عدم حمایت از سرمایه گذاران داخل استان موجب مهاجرت آن ها به استان های دیگر می شود.

نائب رئیس کمیسیون صنعت و معدن عنوان کرد: کاهش 30 درصدی گاز مجتمع فولاد مبارکه اصفهان می تواند مشکل تامین گاز صنایع چند استان را حل بکند.
اباذر، فعال صنعت فولاد و نیروگاه و عضو کمیسیون صنعت و معدن در خصوص اقدام مسئولین استان های مرکزی کشور در جذب سرمایه گذاران با تضمین تامین انرژی گاز و برق در تمام فصول سال مطالبی ایراد کرد.

بشیری، مشاور کمیسیون صنعت و معدن، در خصوص موضوع کمبود تولید برق استان با حجم 8/2 درصد برق کشور که در مقایسه با استان یزد که  8 درصد برق کشور را تولید می کند مطالبی ایراد و عنوان کرد که این امر کم کاری متولیان امر در گذشته را آشکار می کند. برق منطقه ای آذربایجان با جمعیت 8 میلیونی 5400 مگاوات تولید دارد و برق اصفهان و چهارمحال و بختیاری با جمعیت 4 میلیونی 17000 مگاوات تولید دارد و میزان تولید انرژی به ازای هر نفر یکی از شاخص های توسعه یافتگی می باشد که در این شاخص، استان ما عقب مانده است.

حسین زاده، عضو کمیسیون صنعت و معدن با اشاره به وجود 31 واحد فورج ،74 واحد ریخته گری و 30 واحد عملیات حرارتی در بخش قطعه سازی خودروی استان، گاز را به عنوان شاهرگ حیاتی صنعت قطعه سازی استان برشمرد و واحدهای فوق را به دلیل تامین قطعات، سکان تولید برای شرکت های بزرگی همچون تراکتورسازی عنوان و تاکید نمود با توجه به اینکه این واحدها، اکثراَ کوچک و متوسط هستند کمبود گاز با نبود گاز برایشان یکی است.

سخاوت خیرخواه، مشاور کمیسیون صنعت و معدن در خصوص متضرر شدن شرکت مس سونگون از کمبود برق در سالجاری مطالبی ایراد و گفت: هر ساعت قطعی برق حدود 5 میلیارد تومان به این شرکت خسارت وارد میکرد. مضافاَ بر اینکه شرکت 35 الی 40 روزخاموشی خط را تجربه کرده است.

خیرخواه، محدودیت گاز را عاملی بازدارنده در طرح های توسعه صنایع و معادن استان عنوان کرده و گفت که در صنعت کاهش مصرف معنی ندارد و کاهش مصرف اختلال و توقف تولید را در پی دارد. وی پیشنهاد کرد حداقل صنایعی که به صورت زنجیره به هم وابسته هستند، شناسایی شوند و محدودیت مصرف بر آنها اعمال نشود.

یونس پایدار، رئیس انجمن سازندگان ماشین، قطعات، مجموعه های صنعتی و خودروی تبریز گفت: استان ما در انتهای خطوط انتقال گاز قرار دارد و نسبت به استان های جنوبی و مرکزی مشکلات بیشتری هم دارد و تامین سوخت دوم یا جایگزین گاز، دارای مشکلات فراوان است. پس از 6 ماه دوندگی، تنها 3000 لیتر مازوت توانستیم دریافت کنیم که استفاده از آن مشکل زیست محیطی دارد و برخورد ادارات مربوطه را باعث می شود.

در این جلسه مقرر شد موضوع محدودیت مصرف گاز صنایع فولادی و متالوژی از طریق شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان پیگیری شود و کارگروهی در کمیسیون صنعت و معدن جهت بررسی راه حل های میان مدت تامین انرژی صنایع ( ارائه برنامه های سرمایه گذاری احداث نیروگاه های برق و ....)تشکیل شود.