تاریخ : پنجشنبه 21 تير 1397
کد 289

نشست اتاق های شمالغرب در زنجان

سومین نشست اعضاء هیات نمایندگان اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی استان های شمالغرب کشور در زنجان برگزار شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز این نشست که با حضور روساء و اعضاء هیات نمایندگان اتاق های اورمیه، اردبیل، تبریز، سنندج و زنجان و درویش امیری استاندارزنجان صورت پذیرفت، انتظارات بخش خصوصی در قبال تصمیمات اخیر اقتصادی دولت وبررسی مشکلات ثبت سفارش و تخصیص ارز و ارائه راهکارهای لازم جهت تخصیص سهمیه ارز استانی، ارائه راهکارهای ترخیص کالا و... توسط نمایندگان بخش خصوصی مطرح گردید.
در ابتدا جلسه رییس اتاق بازرگانی زنجان در سخنانی اظهار داشت : بخش خصوصی و اتاق های بازرگانی این منطقه شتاب دهنده توسعه منطقه شمالغرب هستند.
جمیلی بر شرایط حساس اقتصادی کشور تاکید کرد وافزود: اقتصاد کشورامروز در مرحله ای است که می توان تغییرات اساسی درآن انجام داد و باخصوصی سازی وخارج شدن دولت ازتصدی گری اقتصادی می توان آن را متحول کرد.
وی افزود: افت نقدینگی واحدهای تولیدی و سرمایه در گردش دو مشکل اصلی کارخانه های کشور است و با همکاری دولت میتوان این مشکل را حل کرد.
استاندار زنجان نیز در این نشست با اشاره به قرار گرفتن جامعه در شرایط خاص و غیرعادی بیان کرد: بدون شک مشکلاتی پیش‌روی مردم و دولت خواهد بود.
درویش امیری با اشاره به گره خوردن سرنوشت همه مردم به هم عنوان کرد: همه بخش‌ها به هم مرتبط هستند.
وی با اشاره به اینکه همه باید به درستی در شرایط دقت کرده و هوشمندانه عمل کنیم؛ عنوان کرد: نوسانات ارزی به همه بخش‌ها سایه سنگینی انداخته است.
استاندار زنجان با تاکید بر لزوم جلوگیری از سودجویی و مال‌اندوزی برخی‌ها با ارز خزانه بانک مرکزی بیان کرد: نباید اجازه داد نتیجه این اقدامات موجب ورود فشار بر مردم شود.
 وی با تاکید بر اینکه باید برنامه ضد تحریمی توسط دولت و ملت ارائه شود؛ گفت: دولت و ملت باید کنار هم باشند چرا که هیچکدام به تنهایی نمی‌توانند موفق بوده و کاری از پیش ببرند.
درویش امیری با اشاره به اینکه هنوز تحریم‌ها آغاز نشده است؛ تصریح کرد: فقط به نوسانات قیمت ارز دچار شده‌ایم.
استاندار زنجان با اشاره به خروج ایران از بن بست پس از برجام عنوان کرد: در استان زنجان شاهد حضور سرمایه‌گذاران از کشورهای مختلف بودیم.
همچنین در این نشست جمعی ازاعضای اتاقهای بازرگانی استان های شمالغرب به بیان دیدگاهها، راه حل ها وپیشنهادات برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی این منطقه ارائه کردند.
در خاتمه بیانه ای در هفت بند صادر گردید.
بیانیه پایانی نشست شوراي هیات نمایندگان اتاقهاي
منطقه شمال غرب کشور تیرماه 1397 زنجان
 با استعانت از الطاف بیکران خداوند سبحان، در راستاي سیاست هاي پارلمان بخش خصوصی و اتاق ایران و به منظور هم اندیشی، هم گرائی، هم افزایی و تبادل نظرات و اطلاعات و بهره گیري از خرد جمعی در خصوص مسایل و مشکلات مرتبط با صنعت، تولید، تجارت و کشاورزي و شناسائی ظرفیت ها ، پتانسیل ها و توانمندیها و مزیت ها و منابع و امکانات استانها براي رسیدن به توسعه متوازن، سومین نشست شوراي هیات نمایندگان اتاقهاي منطقه شمالغرب کشور در تاریخ 1397/4/21 در اتاق بازرگانی زنجان تشکیل و بیانیه پایانی نشست به شرح زیر انتشار یافت.
  1. لازمه توسعه مستمر اقتصادي، شناسایی و به کار گیري و بسیج همه امکانات و منابع کشور و هدایت به سمت تحقق اهداف و سیاست هاي کلی اقتصاد مقاومتی است. براي این منظور بازنگري و اصلاح قوانین و مقررات کشور و حذف قوانین ناکارآمد و مخل توسعه و تولید و استفاده از فکر و اندیشه و خرد علماي علم اقتصادي و تجارب کشورهاي توسعه یافته در تدوین قوانین پولی و مالی و بانکی کشور جهت برون رفت از شرایط بحران اقتصادي و اصلاح ساختار مالی و پولی کشور مورد تاکید قرار گرفت-
  2. با توجه به ساختار ناکارآمد پولی و بانکی و نظام ارزي کشور که از عوامل موثر در بازارهاي عمده اقتصادي شامل بازار کالا و خدمات بازار و کار و تولید و از ارکان مهم بر همه جنبه هاي اقتصادي است و از آنجائی که نوسـانات نـرخ ارز و طـلا در مقاطعی از زمان موجـب خسارت در سـرمایـه ها و منـابع آحـاد جامعـه می گـردد و این خسارت موجب کاهش توان مالی و سرمایه در گردش و در نهایت از هم گسیختگی رشته هاي اقتصادي و مانع توسعه می شود. لذا نشست براي مدیریت منسجم نوسانات ارز و پوشش ریسک آن به لحاظ افزایش توان رقابتی و قدرت پول ملی براي رسیدن به اقتصاد پایدار تاکید گردید. وضعیت
  3.  با توجه به اینکه یکی از عواملی که موجب آشفتگی در اقتصاد می گردد، عدم هدایت نقدینگی بالاي موجود در جامعه به سمت فعالیت هاي مولد و ارزش افزا می باشد و اینکه رشد و توسعه صنعت، اشتغال و اقتصاد کلان در گرو به کارگیري نقدینگی هاي موجود در جامعه در این بخش می باشد، ضرورت برنامه ریزي لازم جهت ایجاد انگیزه در جامعه براي هدایت نقدینگی در توسعه صنعت، اشتغال و تولید با برقراري مشوق هاي سرمایه گذاري و پرداخت یارانه هاي مناسب به سپرده ها حائز اهمیت است. با توجه به اینکه التهاب موجود در بازارارز و طلا از زمانی که سیستم پولی و بانکی کشور اقدام به کاهش بهره سپرده هاي بانکی نمود آغاز گردید براي مقابله با این پدیده التهاب آور افزایش نرخ سپرده هاي بانکی براي جمع آوري نقدینگی موجود در جامعه و هدایت آن در یک مسیر منطقی فعالیت هاي مولد ضرورت دارد. نشست مدیران نظام بانکی و پولی کشور را جهت تدوین نظام نامه پرداخت مشوق به سپرده گذاران در فعایت هاي صنعتی و تولید و اشتغال زا و تخصیص و هدایت یارانه براي بهر ه هاي بانکی تسهیلات تولید، توصیه می نمایند.
  4. به منظور تمرکز زدائی و توسعه متوازن در بخش هاي اقتصادي کشور و استفاده از ظرفیت ها و توانمندیها و مزیت هاي بالقوه استانها، تخصیص منابع ارزي متناسب در قالب سهمیه استانها حائز اهمیت است. نشست در جهت تخصیص سهمیه ارز به واحدهاي تولیدي استانها در جهت تامین به موقع مواد و تجهیزات و ماشین آلات با رفع نگرانیهاي ریسک نوسانات نرخ ارز تاکید نمودند.
  5.   با توجه به اینکه نوسانات اقتصادي کشور متاثر از سیاست هاي کلان دولت و دیپلماسی سیاسی می باشد و تصمیمات دولت در دیپلماسی سیاسی غالباً موجب خسارت به بخش خصوصی می گردد. به منظور جلوگیري از ایجاد بحران و مشکل در فعالیت بنگاههاي اقتصادي بخش خصوصی ، شرکت کنندگان در نشست خواستار ایجاد بستر و راهکارهاي مناسب و سازنده در ارتباط با کشورهاي خارجی به نحوي که دیپلماسی و رفتارهاي سیاسی نتواند کمترین تاثیر و آسیبی در بخش هاي اقتصادي خصوصی ایجاد نماید.
  6. قانون صفت مشاغل سخت و زیان آور که باید گوشه اي از مشکلات حوزه کار و کارگري را حل کند با ضعف هایی که در اجراي این قانون وجود دارد خود به عاملی مشکل زا تبدیل شده است. و علاوه از افزایش هزینه هاي تامین اجتماعی براي واحدهاي تولیدي مشکل به وجود آورده است. با توجه به اینکه اصلاح ساختار در اغلب صنایع و واحدهاي تولیدي امکان پذیر بوده و می توان محیط کار را بر اساس شرایط اعلام شده در قانون اصلاح نمود، شرکت کنندگان در نشست در جهت اصلاح این قانون و رفع موانع و مشکلات تاکید نمودند.
  7. با عنایت به جایگاه وزارت امور خارجه در مناسبات اقتصاد بین المللی و نقش رایزنان بازرگانی در ارتقاء سطح مبادلات اقتصادي و تجاري ، همکاري سفارتخانه ها و کنسولگریهاي جمهوري اسلامی ایران و رایزنان بازرگانی در راستاي برقراري پلی موثر بین فعالان اقتصادي داخلی با فضاي اقتصادي بین المللی در جهت گسترش حجم تجارت کشور و ایجاد تعامل سازنده و موثر با کشورهاي هدف و منطقه در قالب تفاهم نامه هاي تجاري دو جانبه و چند جانبه و موافقت نامه هاي منطقه اي با لحاظ تعرفه هاي ترجیحی با نقش آفرینی موثر و محوریت بخش خصوصی در اتاق بازرگانی کشور با تامین اقتدار و منافع ملی مورد تاکید قرار گرفت. در پایان شرکت کنندگان در نشست براي ایجاد و توسعه و نوسازي صنایع و ناوگان حمل ونقل فرسوده و افزایش اشتغال و تولید ، براي ایجاد ثبات در سیاست هاي اقتصادي و مشوق هاي سرمایه گذاري و بهبود فضاي کسب و کار تاکید نمودند.
 

                                                                                                                                                                دبیرخانه ادواری شورای هیات نمایندگان اتاق های شمالغرب