تاریخ : پنجشنبه 7 تير 1397
کد 285

نشست خبری هئیت رئیسه اتاق تبریز با اصحاب رسانه

به منظور پاسخ دهی به سئوالات اصحاب رسانه به عنوان نمایندگان افکار عمومی جامعه، هئیت رئیسه اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز در نشستی به سوالات اصحاب رسانه در خصوص وضعیت اقتصادی کشور پاسخ دادند. در این نشست شفافیت در اقدامات مالی دولت به منظور جلوگیری ایجاد رانت های اقتصادی وگسترش فساد در جامعه از یک طرف و انسجام و همدلی، ملت و دولت برای عبور از مسائل و مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه از طرف دیگر توسط پارلمان بخش خصوصی و اصحاب رسانه استان آذربایجان شرقی به عنوان راهکار اساسی، اصلاح وضعیت اقتصادی کشور مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با قدردانی از زحمات و تلاش های خبرنگاران در امر اطلاع رسانی و آگاه سازی مردم با هدف توسعه همه جانبه کشور، در خصوص وضعیت اقتصادی کشور گفت: دولت برنامه های خوبی برای تامین کالاهای اساسی مردم با دلار 42 هزار ریالی تدوین کرده است، اما با توجه به اینکه این برنامه ها به صورت علمی مدیریت نمی شود، مشکلاتی در اجرای آن ها به وجود آمده است.
حسن زاده با اشاره به کنترل بازار و جلوگیری از نوسانات قیمت ارز خاطر نشان کرد: بخشی از نارسایی ها موجود در این حوزه ناشی از فشارهای خارجی و بخشی از داخل است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که قیمت سکه ارائه شده در مقایسه با نرخ دلار از تعارض فاحشی خبر می دهد خاطر نشان کرد: این موضوع می تواند تبعاتی بر روی قیمت سایر کالاهای مورد نیز مردم ایجاد نماید.
حسن زاده عمده علت تبدیل دارای از طرف برخی از هموطنان به دلار و سکه را جلوگیری از کاهش ارزش دارایی آنها خواند و یاد آور شد: این نوع رفتارهای اقتصادی از طرف مردم مشکلاتی را در سطح جامعه و به خصوص در حوزه اقتصادی در کشور به وجود می آورد که امیدواریم با اقدامات اساسی و با ثبات اقتصادی حاکم بر جامعه بتوانیم از این گونه رفتار های واکنشی که منشاء آن عمدتا از عدم امنیت روانی در جامعه است جلوگیری به عمل آوریم.
رئیس اتاق تبریز در ادامه خاطر نشان کرد: در شرایط موجود، برخی افراد و شرکت ها با سواستفاده از وضعیت به وجود آمده برای استفاده از دلار 42 هزار ریالی اقدام به واردات کالاهایی می کنند که نیازی به این گونه کالاها در کشور وجود ندارد و صرفا می خواهند آن ها را بعدا به قیمت خیلی بالایی به فروش برسانند. وی با تاکید بر این نکته که جامعه صنعت و اقتصاد استان و کشور این گونه حرکت های ناپسند عده ای برای سواستفاده از این شرایط را محکوم و از مسوولان انتظار دارند تا برای حفظ ارزش های عمومی کشور با این افراد برخورد کنند.
حسن زاده با اشاره به این نکته که  29 میلیارد یورو ارز از اول فروردین تا پایان خرداد امسال برای تامین کالاهای اساسی از سوی دولت اختصاص یافته ولی بر اساس آنچه که از سوی بانک ها اعلام شده، فقط 9 میلیارد یورو از این میزان تخصیص یافته است، خاطر نشان کرد: ادامه این روند نگرانی هایی را در بین تولیدکنندگان و صنعتگران به وجود می آورد. وی در این خصوص افزود:  دولت باید نسبت به تامین ارز مورد نیاز واحدهای صنعتی، تولیدی  و بخش صادرات تلاش بیشتری کند و ارز مورد نیاز آنها را تخصیص دهد.
رئیس اتاق تبریز با بیان اینکه دولتمردان به صورت ۲۴ ساعته در تلاشند که وضعیت به وجود آمده در حوزه اقتصادی را به بهترین شکل ممکن مدیریت بکنند ، افزود:  علی رغم تمامی تلاش ها، برخی مشکلات به خاطر فشار های خارجی و کم لطفی های داخلی مرتفع نشده است که باعث نابسامانی و آشفتگی اقتصادی در کشور شده است. وی در ادامه افزود: دولتمردان می بایست هر چه سریع تر با اتخاذ تدابیری مناسب و عملیاتی، به نوسانات حوزه اقتصاد در کشور خاتمه دهند.
عضو هئیت رئیسه در ادامه با انتقاد از ناتوانی بانک مرکزی در یکسان سازی و سامان دهی نوسانات نرخ ارز ادامه داد: متاسفانه در حال حاضر، قیمت کالاهای اساسی مردم در بازار داخلی، بر اساس دلار شش هزار تومانی تعیین می شود و عدم نظارت قوی در این زمینه باعث بی نظمی و هرج و مرج اقتصادی شده است.
رئیس اتاق بازرگانی تبریز در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به اعتراضات اخیر در برخی از شهرهای کشور به دلیل مشکلات اقتصادی گفت: متاسفانه در اعتراضات اخیر، شاهد برخی حرکت های ناپسند بودیم در حالی که همه باید بدانند، انسجام و وحدت ملی، تنها راهکار حل مسائل و مشکلات اقتصادی کشور می باشد. وی با بیان اینکه نباید به دشمن بهانه داد تصریح کرد: جامعه تولیدی، صنعتی، اصناف و بازاریان تبریز، سواستفاده برخی ها در جریان اعتراضات مردمی اخیر را به شدت محکوم کرده و از مسئولان می خواهند که با اخلال کنندگان در نظام اقتصادی کشور برخورد کرده و برای ارتقاء رفاه عمومی و عدالت اجتماعی بیش از پیش تلاش کنند.
حسن زاده با بیان اینکه دولتمردان باید بدانند نان، برنج، روغن و … تنها نیاز مردم نیست، افزود: منصفانه نیست که  در شرایط کنونی، در آمد ماهانه کارمند آموزش پرورش دویست یورو و دستمز ماهانه یک کار  دویست دلار در ماه باشد چرا که هزینه های زندگی بر اساس دلار هفت هزار ریالی تامین می شود و نیاز است دولتمردان به این مسئله دقت بیشتری داشته باشند تا مردم با آرامش خاطر در شان یک جامعه اسلامی بتواند زندگی نمایند.
رئیس اتاق تبریز  نحوه تخصیص ارز به واحدهای تولیدی را یکی از اساسی ترین مشکلاتی حوزه اقتصاد در کشور خواند و افزود: دولت می بایست برای حل ارز مورد نیاز واحد های تولیدی اهتمام جدی داشته باشد و در حوزه صادرات نیز با در نظر گرفتن مشوق های لازم  شرایطی را فراهم آورد تا ارز حاصل از صادرات در بورس به صورت شفاف عرضه گردد تا از هر گونه بروز رانت و فساد مالی پیشگیری به عمل آید.
جمشید برزگر نایب رئیس اتاق تبریز و رئیس انبوه سازان کشور با اشاره به این نکته که مردم و دولت در کنار هم می توانند مشکلات کشور را مرتفع نمایند. خاطر نشان کرد: شفاف سازی و ارائه آمار و اطلاعات صحیح از وضع موجود جامعه می تواند مردم و مسئولان را به شرایط مطلوب و دلخواه آنها برساند. وی با تاکید بر این موضوع که رسانه ها در این خصوص وظیفه شفاف سازی را دارند، افزود:  ارائه آماره های غیر واقع از علل عمده عدم حل مشکلات اقتصادی کشور است که می بایست با اصلاح این رویه  و ارائه گزارش های صحیح و شفاف به مردم و مسئولان امکان اصلاح امور را در تمام حوزه ها فراهم آوریم .
نائب رئیس اتاق تبریز در خصوص ارائه آمارهای غیر واقع که به عدم توسعه استان منجر شده افزود: در حالی که جوانان آذربایجانی به علت بیکاری به استان های دیگر کشور مهاجرت می کنند، نرخ بیکاری در استان  بسیار پایین اعلام می شود که سبب شده استان از نظر اقتصادی و صنعتی جایگاه گذشته خود در کشور را نداشته باشد.
برزگر  در ادامه با اشاره به این نکته که  دولت اعلام کرده 9 میلیارد دلار ارز به منظور تامین نیاز های مردم تخصیص داده شده است، ولی واحدهای بزرگ تولیدی به خاطر چند هزار دلار معطل مانده اند، خاطر نشان کرد: باید عملکرد دولت در این حوزه کاملاً شفاف باشد تا فرصت های ایجاد فساد و رانت در این حوزه به وجود نیاید. وی در این خصوص یادآور شد: تا زمانی که شفافیت مالی در سیستم اقتصادی کشور به وجود نیاید، مشکلات به صورت ریشه ای حل نخواهند شد و نخواهیم توانست در بازارهای خارجی به صورت مستمر و موثر حضور داشته باشیم.
سونیا اندیش عضو هئیت رئیسه اتاق تبریز در نشست خبری با اصحاب رسانه به اشاره به اهمیت رسانه ها در ایجاد فضای امید و شفافیت در کشور خاطر نشان کرد: رسانه ها کشور در مقاطع حساس تاریخی با شکستن فضای ناامید توانسته اند در پیروزی های بزرگ ملت ایرانی سهم مهمی را به خود اختصاص دهند که پیروزی در جنگ تحمیلی و شکست تحریم های ظالمانه از جمله آنهاست.
وی با انتقاد از گروهی که در سدد گسترش فضای ناامید در کشور هستند، افزود : متاسفانه برخی ها در تلاش برای گسترش فضای ناامیدی و نارضایتی در کشور هستند که با منافع ملی در تضاد است و مطمئنا با انسجام و همدلی مردم و دولت موفق نخواهند شد.
اندیش در خصوص نامه نمایندگان مجلس برای تغییر در تیم اقتصادی دولت تصریح کرد: این حق قانونی مجلس شورای اسلامی است که به منظور بهبود وضعیت اقتصادی کشور پیشنهاد اصلاحات لازم در تیم اقتصادی دولت را ارائه دهد.
عضو هئیت رئیسه اتاق تبریز  با اشاره به نامه اتاق ایران به دولت در خصوص شفاف سازی در تخصیص ارز یاد آور شد : شفاف سازی و معرفی موسساتی که از ارز 4200 تومانی استفاده بهره مند شده اند در کاهش رانت  بسیار موثر خواهد شد.وی ایجاد سیستم شفاف اقتصادی در کشو را به مثابه ایجاد اتاق شیشه ای خواند که باعث از بین رفتن رانت های اقتصادی و شکوفایی هرچه بیشتر اقتصاد خواهد شد.
دبیر هیئت رئیسه اتاق تبریز  در خصوص اختصاص ارز به واحد های تولیدی و صنعتی استان گفت:  استان و شهر تبریز از صنعتی ترین مناطق کشور است و عدم تامین ارز مورد نیاز واحدهای تولیدی، صدمه جبران ناپدیزی به اقتصاد و صنعت منطقه وارد خواهد کرد. وی در این خصوص تاکید کرد واحدهای تولیدی باید در اولویت تخصیص ارز دولتی قرار داشته باشند.
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز در خاتمه با بیان اینکه اتاق بازرگانی به خصوص اتاق تبریز از تاثیرگذارترین اتاق های کشور محسوب می شود، افزود: در کمیسیون های و کمیته های تخصصی اتاق بازرگانی تبریز موضوع ارز و سایر مسائل و مشکلات واحد های تولیدی و صنعتی  به صورت موردی به منظور ارائه راهکار مورد  بررسی می گردد که امیدواریم با هماهنگی بیشتر دولت و فعالان اقتصادی بر مشکلات پیش رو فایق آیم.