تاریخ : شنبه 27 آذر 1400
کد 2846

رییس اتاق تبریز:

بهره برداری مناسبی از معافیت های قانونی مالیاتی در آذربایجان شرقی نشده است

رییس اتاق بازرگانی تبریز گفت: در استان آذربایجان شرقی کمترین بهره برداری از معافیت های قانونی مالیاتی را داشته ایم.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه بررسی مسائل و مشکلات اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی با حضور معاون قضائی رئیس کل دادگستری، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری و مدیر کل امور مالیاتی آذربایجان شرقی و جمعی از نمایندگان اتاق در هیات های حل اختلاف مالیاتی برگزار شد.

یونس ژائله در این جلسه با اشاره به نتایج پایش محیط کسب و کار استان گفت: واحدهای صنعتی که در این پایش شرکت کرده اند، شکایت بالایی از فشار مالیاتی داشته اند که باید به این دغدغه رسیدگی شود. با توجه به کاهش درآمدهای کشور، فشار مالیاتی جهت تامین درآمدها افزایش داشته است. 

رییس اتاق تبریز ادامه داد: در سال 1400 در استان آذربایجان شرقی 110 درصد آنچه در بودجه پیش بینی شده بود، وصول شده که این میزان نشان از وصول 10 درصد بیشتر از رقم پیش بینی شده در بودجه است که در این بین واحدهای تولیدی فشار زیادی تحمل کرده و شکایت بالایی دارند. 

وی، مشکلات ایجاد شده برای واحدهای تولیدی را موجب فرار سرمایه از استان دانسته و گفت: مشکلات مالیاتی را می توان یکی از این موضوعات دانست که متاسفانه در استان ما از لحاظ استفاده از معافیت های قانونی مالیاتی، کمترین بهره برداری صورت گرفته و به عنوان مثال از ماده 132 در این موضوع به درستی استفاده نشده است. 

ژائله پرداخت مالیات بر ارزش افزوده را از دیگر دغدغه های صاحبان واحدهای تولیدی دانسته و گفت: وضعیت نقدینگی واحدهای تولیدی مناسب نبوده و بانک ها نیز منابع لازم را ندارند که در اختیار این واحدها قرار دهند به خصوص اینکه بانک مرکزی نیز استفاده از منابع داخلی خود را برای آن ها ممنوع کرده است و به این ترتیب مشکل نقدینگی واحدها پابرجا خواهد بود.

رییس اتاق تبریز ادامه داد: در رابطه با مشکلات نمایندگان اتاق در هیات های حل اختلاف مالیاتی استان، پرونده باید 72 ساعت قبل در اختیار نمایندگان قرار گیرد. می توان در این زمینه یک سایت تعریف کرده و مدارک مربوط به پرونده ها در آنجا بارگذاری شود تا اعضای هیات های حل اختلاف که قادر به بررسی مدارک فیزیکی نیستند از طریق این سایت، به مطالعه پرونده قبل از برگزاری جلسه هیات حل اختلاف بپردازند. 

عزیز امن الهی، معاون قضائی رئیس کل دادگستری استان نیز در این جلسه گفت: پرونده های مالیاتی طرح شده در هیات های حل اختلاف مالیاتی باید حداقل دو الی سه روز قبل از جلسه به نمایندگان این هیات ها ارسال شود که عدم اشرافیت کامل به پرونده باعث تضییع حقوق خواهد شد. 

وی ادامه داد: همچنین در صورت امکان، قرارهای کارشناسی باید به کارشناسان رسمی دادگستری ارجاع شود. 

طاهر روحی، مدیرکل دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با قدردانی از تلاش اعضای هیات های حل اختلاف مالیاتی، بر لزوم ارائه راهنمایی و مشاوره لازم به واحدهای صنعتی و مؤدیان مالیاتی برای ترغیب به منظور ارائه دفاتر قانونی تاکید کرد.

وی ادامه داد: دستورالعمل های اجرایی معافیت های مالیاتی باید به نحو مناسبی اطلاع رسانی و تبیین شود.

غلامرضا شریفی مدیر کل امور مالیاتی استان آذربایجان شرقی نیز در این جلسه با بیان اینکه مالیاتی مگر به حکم قانون و دستورالعمل های اجرایی، وضع نمی شود، گفت: جلسات هیات های حل اختلاف مالیاتی با حضور هر سه نماینده رسمیت یافته و چنانچه  یکی از اعضا در جلسه حضور نداشته باشند، جلسه رسمیت خود را از دست می دهد.

وی با بیان اینکه استان آذربایجان شرقی رتبه 11 وصول مالیاتی را دارد، گفت: سهم استان آذربایجان شرقی، 2.4 درصد کل وصولی مالیاتی کشور است.

در این جلسه نمایندگان اتاق در هیات های حل اختلاف مالیاتی نیز مشکلات مربوط به حوزه کاری خود را مطرح و خواستار حل این مسائل شدند.