تاریخ : چهارشنبه 6 تير 1397
کد 282

نشست ساماندهی بازار تبریز با حضور مسئولان و فعالان اقتصادی استان

این نشست به دعوت رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز به منظور هم افزایی سازمان ها و نهادهای مربوطه در حوزه مدیریت شهری و فرهنگی استان در خصوص ساماندهی منطقه تاریخی تبریز (بازار تبریز) برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع معادن و کشاورزی  تبریز  صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز به مناسب رویداد «تبریز 2018» از مسئولان ارشد استانی و مدیریت شهری و میراث فرهنگی به منظور هم افزایی در معرفی ظرفیت های فرهنگی و هنری این شهر دعوت به عمل آورده بود، خاطر نشان کرد: بعد از حضور رئیس جمهور کشورمان در اوایل سال جاری و افتتاح رسمی این رویداد بزرگ جهانی، این رویداد مهم وارد فاز جدیدی از روند خود در داخل و خارج از کشور شد که مسئولان کشوری و استانی می بایستی با هم افزایی از این فرصت بی نظیر در راستای معرفی جاذبه های فرهنگی و هنری کشورمان به خصوص استان آذربایجان شرقی و شهر تبریز اقدام  نمایند.
رئیس اتاق تبریز خاطر نشان کرد : در همین راستا هیات نمایندگان و هیات رئیسه اتاق تبریز و فعالان اقتصادی استان، نشست هایی از این دست را مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی می دانند و در راستای توسعه همه جانبه؛ شهر تبریز، استان و کشور از هیچ کوششی دریغ نخواهند نمود.
حسن زاده وجود مکانی های تاریخی و فرهنگی ، همچون بازار تبریز، دانشگاه ربع رشیدی با قدمتی بیش از هفت قرن که در آن زمان بیش از چهار صد استاد از اقصی نقاط دنیا برای پرورش دانشجویان در رشته های مختلف علمی به خصوص طب در تبریز حضور یافته بودند، افزود: همه تلاش مسئولان و مردم می بایست حفاظت از جایگاه فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و... تبریز باشد، جایگاهی که از هزان سال پیش تبریز به خاطر موقعیت استراتژیک خود در مسیر جاده ابریشم آن را کسب نموده و به عنوان دروازه ورود تمدن به ایران محسوب کشته که بسیاری از مظاهر تمدن مدرن؛ اولین شهرداری، مدارس به شیوه جدید، روزنامه، صنعت چاپ و..از این شهر به سایر نقاط ایران انتقال یافته است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته بایستی نارسایی ها و نواقص موجود در سر راه جذب توریسم در سال پایتخت گردشگری تبریز برای جهان اسلام را مرتفع نمایم، افزود: بررسی بازار سر پوشیده تبریز به عنوان بزرگترین بازار سرپوشیده جهان که از طرف سازمان یونسکو ثبت جهانی شده نشان از یک الگوی صحیح اقتصاد جهانی می نماید. وی در این خصوص خاطر نشان کرد: وجود عناصر فرهنگی و دینی در کنار این بازار بزرگ نشان و مدلی واقعی از یک شهر اسلامی است که همچون یک دانشگاه بزرگ اقتصادی و انسانی می تواند شخصیت های جهانی در حوزه اقتصادی و صنعتی همچون ؛ صدقیانی ها، برق لامعی ها، عالی نسب ها جوان ها و بعدها خامچی ها، دمشقی ها و... را به عنوان مدیران موفق اقتصادی برای مدیریت اقتصادی کشور معرفی و مطرح نماید و با بررسی دقیق تر مشخص می شود همین بازار با تیمچه های مختلف خود؛ همچون مظفریه ، امیر، حاج سید حسین، حاج شیخ و... به مثابه دانشکده های یک دانشگاه شخصیتهای مطرح شده و سایر شخصیت های اقتصادی را پروش می دهد که عمده اقتصاد و تجارت در حوزه اقتصاد خصوصی در سطح ملی در دست همان انسانهای بزرگی است که در این دانشگاه و دانشکده های آن پرورش یافته اند.
وی با تاکید بر این مورد که می بایست قدر ذخایر معنوی و فر هنگی خود را بیش از پیش بدانیم خاطر نشان کرد : سال 2018 به عنوان شروع یک سری از اقدامات اساسی برای پاسداشت، و انتقال  این ذخایر معنوی و فرهنگی به نسل های بعدی جامعه به عنوان یک الگوی موفق در کشور و جهان باشد.
حجه السلام دینوری از مسجد جامع تبریز دغدغه خدمت به جامعه را یک دغدغه اساسی و انسانی خواند و با اشاره به فرمایش پیامبر اکرم(ص) که ابن عباس آن را روایت نموده است خاطر نشان کرد : از نظر پیامبر اسلام اقداماتی همچون: کاشت درخت میوه دار، احداث تاسیسات برای انتقال آب، بنا مسجد که در آن زمان تمامی خدمات اجتماعی در آن تحقق می یافت، ایجاد مکانهای به منظور گسترش دانش و تحقیق ، کتاب نویسی برای پاسخ دهی به نیازهای انسان و... را از جمله اقدامات اساسی انسان در جامعه ای که در آن زندگی می کند، خواند و افزود: ما وارث داشته های جامعه خود هستیم و بایستی در پرورش نسل بعدی طوری عمل نمایم که آنها نیز قدر این میراث فرهنگی را بدانند و در معرفی آن به سایر انسانها در اقصی نقاط جهان از هیچ کوششی فروگذاری ننمایند.
دینوری شناخت و حفظ داشته های معنوی شهر تبریز به عنوان یک الگوی موفق شهر اسلامی را از مسئولانی استانی و شهری خواست و در این خصوص در نظر گرفتن مشوق برای مشارکت بیشتر شهروندان در آبادانی و عمران شهر تبریز را پیشنهاد داد و افزود: برای افزایش مشارکت شهروندان یکی از راهکار اساسی برای بهبود وضعیت مدیریت شهری این شهر کهن در نظر گرفتن مشوق های لازم از طرف مدیریت شهری است. وی با اشاره به فرمایش حضرت علی (ع) در خصوص بهترین شهر، یاد آور شد : از نظر امام بهترین شهر ، شهری است که به نیازهای اساسی انسان پاسخ دهد.
وی حرکت درست برای درک درست از رویداد 2018 را سر آغاز اقدامات اساسی برای توسعه شهری به بهانه این رویداد جهانی «تبریز 2018» خواند و از مسئولان استانی و شهری خواست تا در خصوص حفظ و پاسداشت و انتقال داشته های فرهنگی از هیچ کوششی دریغ ننمایند.
در ادامه جلسه رنجبر از سازمان ایران شناسی با اشاره به تدوین دانشنامه بازار تبریز یاد آور شد : این کتاب در زمینه تاریخ و جغرافیا در سال 1396 به عنوان کتاب سال در کشور معرفی شده است. وی با اشاره به اهمیت بازار تبریز در اقتصاد منطقه و جهان خاطر نشان کرد وسعت و نحوه قار گیری  بازار و دروازه های ورودی تبریز قدیم حاکی از آن است که این بازار، نقش منطقه ای و جهانی ایفاء می نمود و بسیاری از کمپانی های خارجی در سراهای این بازار برای خود دفتر کار داشته اند که در دهه های های اخیر چنین نقشی را شهر استانبول در منطقه ایفاء  می نماید.
عضو سازمان ایران شناسی در استان عواملی همچون جنگ های جهانی را از جمله ریشه های اساسی تغیبیرات اساسی در ایفاء نقش بازار بزرگ تبریز در منطقه و جهان خواند و اظهار امیدواری نمود با هم افزایی نهادها و سازمانها استانی و شهر  حافظ و معرف داشته های معنوی در اولیت کاری همه باشد.
مرتضی آبدار مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زیبا سازی تمام مناطق تبریز به خصوص مکانهای تاریخی و فرهنگی آن همچون بازار تبریز را از جمله اهداف سازمانها و نهادی استانی و شهری ، شهر تبریز در سال 2018 خواند و خاطر نشان کرد: بر اساس مطالعات به عمل آمده اکثر گردشگران خارجی چهار مکان را در اولویت های بازدید های خود قرا می دهند که عبارتند از : بازار تبریز ، مسجد کبود، کلیسایی سنت استپانوس،کندوان. وی در این خصوص یادآور شد با توجه به این نکته که بازار تبریز در اولویت اول بازدید کنندگان از شهر تبریز است طرح آرام سازی مرکز شهر از اولویت های این سازمان و مدیریت شهری به حساب می آید.
مدیر کل سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان اظهار امیدواری کرد که با هم افزایی همه سازمانها و نهادهای مربوطه طرح آرام  سازی مرکز شهر تبریز را عملیاتی نمایند.
موسایی قائم مقام شهردار تبریز با اشاره به اهمیت بازار تبریز در اقتصادی شهری سال 2018 را  نقطه شروع برای ساماندهی وضعیت شهر تبریز از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی، عمرانی و... خواند و اظهار امیدواری کرد که با همکاری و پشتیبانی مدیریت کلان استان و سازمان ها و نهادهای مربوطه بتوانند به اهداف مورد نظر نایل آیند .
استفاده از اندیشه های بازاریان در مرمت و نگهداری این مجمع تاریخی ، به روز نمودن و در معرض عـموم قرار  دادن برنامه های مدیریت شهـری به منظور بهره مندی از نظرات شهروندان در حفظ و نگهداری آثار فرهنگی و اقتصادی این شهر ، در نظر گرفتن زمان در اجرا ی پروژه های فرهنگی و عمرانی، پیاده سازی طرح های عمرانی شهر تبریز از دیگر مباحث مطرح شده در این جلسه بود .
در خاتمه مقرر شده جلسه های مستمر ای به منظور بهبود وضعیت مکانهای تاریخی شهر تبریز تشکیل گردد.