تاریخ : چهارشنبه 3 آذر 1400
کد 2811

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی استان مطرح شد؛

امکان سنجی ایجاد خوشه تولید و صادرات پوشاک در آذربایجان شرقی

در جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی آذربایجان شرقی، موضوع امکان سنجی ایجاد خوشه تولید و صادرات پوشاک در استان مطرح شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، جلسه کارگروه شورای گفتگوی دولت و بخش خصوصی استان با حضور نمایندگانی از کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز، انجمن نساجی و پوشاک استان، اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک تبریز، اتحادیه فروشندگان پوشاک، اتحادیه البسه و پوشاک تبریز، دانشگاه هنر اسلامی تبریز، دانشگاه بناب، جهاد دانشگاهی تبریز، شرکت ایلکار و خوشه حوله تبریز برگزار شد.

سونیا اندیش، رئیس کمیسیون کارآفرینی، گردشگری و اقتصاد دانش بنیان اتاق تبریز، هدف از تشکیل جلسه را بررسی پتانسیل های تولید پوشاک استان دانسته و گفت: با توجه به پتانسیل های استان و به خصوص تبریز و با توجه به نوع سلیقه آذربایجانی ها، به نظر می رسد حرفی برای گفتن در این حوزه داشته باشیم. متاسفانه یکی از حوزه هایی که مورد غفلت قرار گرفته، صنعت نساجی و تولید پوشاک و البسه است.

وی ادامه داد: این موضوع به دلیل واردات بی رویه پوشاک و قاچاق آن و عدم برندسازی در این حوزه اتفاق افتاده که از فرهنگ سازی اشتباه جامعه از قدیم الایام رواج پیدا کرده است. در مرحله اول می توان بحث برندسازی را در نظر گرفت. وظیفه اتاق بازرگانی در بحث بازاریابی و مارکتینگ بوده و وظیفه اتحادیه ها در بحث فروش و ارتباط سلایق با تولیدکننده ها است.

اندیش گفت: تصمیم بر این بود که در جلسات اولیه به بررسی مشکلات و شناخت خود پرداخته و سپس در این خصوص با بخش دولتی در ارتباط باشیم. حضور در هیات های تجاری و نمایشگاه ها ضروری است. در این خصوص استارت آپ ها و مارکتینگ ها نیز از اهمیت بسزایی برخوردار هستند. 

رتبه 6 آذربایجان شرقی در حوزه نساجی

سیدحسن پروینی اسکوئی، رئیس انجمن نساجی استان نیز در این جلسه گفت: از 850 واحد صنعتی، در حال حاضر 500 واحد صنعتی نساجی در حال فعالیت است. حذف این350 واحد نساجی به دلیل فرسودگی ماشین آلات، مسائل مدیریتی، موضوع قاچاق، رقابت های ناعادلانه و حرکت های غیرمنطقی سازمان صمت در ادغام پروانه های بهره برداری اتفاق افتاده است. 

وی ادامه داد: طبق آمار اصناف، حدود هزار واحد کارگاهی پوشاک داریم که در سطح کارگاه های کوچک تا 5 نفر در استان ما فعال هستند. ایران در سال گذشته 140 میلیون دلار صادرات پوشاک داشت که بیشترین بخش ارزش افزوده زنجیره صنعت نساجی در بخش نهائی آن است.

پروینی اسکوئی با بیان اینکه استان رتبه 6 کشور را در حوزه نساجی دارد، گفت: بحث عمده ما در استان در بخش نهایی یعنی مد و طراحی لباس است. مهم ترین اصل، داشتن شهرک جهت تکمیل زنجیره تولید بوده و ایجاد آکادمی های مختلف و گردآوری نخبگان و متخصصان این صنعت در این آکادمی ها برای انجام حرکت قوی نیز از دیگر ضروریات این امر است که لازمه این کار، یاری رساندن اتاق بازرگانی خواهد بود. 

عدم حمایت دولت از صنعت نساجی

رحیم بقائی، رئیس اتحادیه خیاطان و تولیدکنندگان پوشاک تبریز نیز در این جلسه گفت: دلیل عدم رقابت کشور ما با ترکیه و چین به دلیل عدم حمایت دولت از صنعت نساجی است. چنانچه 10 درصد از حمایتی که کشورهای نامبرده از تولیدکنندگان انجام داده اند در کشور ما انجام می شد، پیشرفت قابل توجهی داشتیم. 

بقایی افزود: در حال حاضر صنعت نساجی در خصوص تامین مواد اولیه، نیاز به حمایت دارد. در صورتی که صنعت نساجی در تولید پارچه حمایت شود، نیازی به واردات پارچه از کشورهای دیگر نخواهد بود. مورد بعدی، حذف کمک های دولت در خصوص بیمه کارگران بود. در این خصوص از طریق نمایندگان مجلس، درخواست افزایش کمک بیمه ای دولت تا 20  نفر را داشتیم که در صورت انجام، تا پنج هزار نفر در این حوزه، اشتغال زایی ایجاد خواهد شد.

محمدرضا محمدزاد، عضو هیات مدیره انجمن نساجی استان نیز در این جلسه گفت: امکان ایجاد کنسرسیوم در داخل کشور وجود ندارد. در صورت ایجاد کنسرسیوم ها می توان تولید کننده ها را به سمت هم افزایی هدایت کرد.

ابراهیم بیانی اسکوئی، عضو هیات مدیره اتحادیه البسه و پوشاک استان نیز گفت: به دلیل شرایط موجود و تورم، کارگاه های کوچک نقدینگی خود را از دست داده اند و قادر به تامین آن نیز نیستند. این موضوع، این کارگاه ها را با چالش های بسیاری مواجه ساخته است. مشکل دیگر کارگاه های کوچک، کمبود منابع انسانی ماهر است که در این خصوص مستلزم دانشگاه و یا هنرستان در این حوزه هستیم. 

مشکل تسهیلات بانکی ارائه شده به صنعت نساجی در ایران

علی عابدینی، رئیس اتحادیه فروشندگان پوشاک استان نیز گفت: تسهیلات ارائه شده به صنعت نساجی در کشور ترکیه با بهره چهار درصد انجام می گیرد که دو درصد از آن را دولت به عهده دارد و فقط دو درصد بر عهده تولیدکننده است که با تنفس پنج ساله و در بازه زمانی 15 سال بازپرداخت می شود.

وی ادامه داد: درحالی که تسهیلات در ایران با 23 درصد انجام می شود که این موضوع توجیه اقتصادی تولید را بین می برد.

همچنین در این جلسه جمال مهرافزا مدیرعامل شرکت ایلکار، رباب نوروزی رئیس مرکز علمی-کاربردی جهاد دانشگاهی تبریز، سعید کاوه مدیر مرکز طراحی و مارکتینگ دانشگاه هنر اسلامی تبریز، میثم معزی عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی بناب و مقداد کمالی مقدم عضو هیات علمی دانشگاه هنر اسلامی بناب به بیان نظرات خود پیرامون موضوع جلسه پرداختند.