تاریخ : شنبه 6 آذر 1400
کد 2806

رشد ۲۳۰ درصدی ارزش صادرات به آفریقا در ۷ ماهه اول سال ‌جاری

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران گفت: صادرات جمهوری اسلامی ایران به آفریقا در ۷ ماهه سال‌جاری نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۳۰ درصد از نظر ارزشی و ۴۶ درصد از نظر وزنی افزایش داشته است.
فرزاد پیلتن با بیان این خبر اظهار داشت: در ۷ ماهه سال جاری ۶۲۰ میلیون دلار صادرات ایران به کشورهای آفریقایی صورت گرفته که در مقایسه با ۱۸۸ میلیون دلار صادرات مدت مشابه سال گذشته، با ۴۳۲ میلیون دلار افزایش شاهد رشد ۲۳۰ درصدی بوده‌ایم.

وی فزود: همچنین در مدت یاد شده، صادرات کشورمان به قاره آفریقا از لحاظ وزنی1.472.481  تن برآورد شده که در مقایسه با مقدار 1.005.289 تن مدت مشابه سال گذشته با افزایش ۴۸۷ تنی،  حدود ۴۶ درصد افزایش داشته است.

مدیرکل دفتر عربی و آفریقایی سازمان توسعه تجارت ایران ادامه داد: در این مدت کشور غنا با حدود ۲۵۲ میلیون دلار در جایگاه نخست طرف‌های صادراتی جمهوری اسلامی ایران قرار داشته و آفریقای جنوبی با حدود ۱۰۵ میلیون دلار، الجزایر با حدود ۶۶ میلیون دلار، کنیا ۴۵ میلیون دلار، نیجریه ۴۳ میلیون رتبه دوم تا پنجم را به خود اختصاص داده‌اند.

پیلتن اضافه کرد: همچنین تانزانیا با ۴۰ میلیون دلار، سودان ۱۹ میلیون دلار، ساحل عاج ۱۳ میلیون دلار، سومالی ۱۲ میلیون دلار، موزامبیک ۷ میلیون دلار، مصر با حدود ۶ میلیون دلار در جایگاه ششم تا یازدهم کشورهای هدف صادراتی در آفریقا قرار دارند.

وی گفت: در حوزه واردات نیز ایران در ۷ ماهه سال جاری، ۳۱ میلیون دلار از قاره آفریقا واردات داشته که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل نشان‌دهنده کاهش ۳۹ درصدی در ارزش است.

مدیر کل دفار عربی و آفریقایی بیان داشت:  در ۷ ماهه سال ۹۹، به میزان ۵۱ میلیون دلار واردات از کشورهای این قاره داشتیم که از نظر وزنی در بازه زمانی یاد شده در سال گذشته 248.106 تن بوده که با ۶۶ درصد کاهش به 168.36 تن تقلیل پیدا کرده است.

پیلتن گفت: واردات ایران از تانزانیا با ۵/۶ میلیون دلار رتبه اول، اتیوپی با ۷/۵ میلیون دلار رتبه دوم ، غنا با ۶/۴ میلیون دلار رتبه سوم، کنیا با ۳/۳ میلیون دلار رتبه چهارم و آفریقای جنوبی هم با ۲/۳ میلیون دلار رتبه پنجم را در ۷ ماهه سال ۱۴۰0 به خود اختصاص داده‌اند.