تاریخ : پنجشنبه 31 خرداد 1397
کد 279

بیستمین جلسه کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز برگزار شد.

کمیسیون کشاورزی، صنایع غذایی، آب و منابع طبیعی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی اتاق تبریز با دستور جلسات ذیل ؛ بررسی نحوه برگزاری همایش«نقش بازرگانی در توسعه پایدار کشاورزی» ، بررسی موانع و مشکلات بازار های صادراتی محصولات کشاورزی استان تشکیل شد.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز علیرضا آقابالایی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز  با اشاره به این نکته که اعضای کمیسیون در سدد هستند تا در آبان ماه سال جاری همایش «نقش بازرگانی در توسعه پایدار کشاورزی» را به صورت ملی برگزار نمایند، در خصوص این همایش خاطر نشان کرد: این همایش  مورد حمایت، مراکز دانشگاهی، سازمانها، نهادهای مربوطه، نمایندگان مردم در مجلس  شورای اسلامی، انجمن ها، و...به منظور حمایت از فعالان اقتصادی در حوزه صادرات محصولات کشاورزی می باشد.
رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز دعوت از کارشناسان داخلی و خارجی به منظور بهره برداری هر چه بهتر از آخرین یافته های علمی و تحقیقات میدانی در بخش کشاورزی را از عمده اهداف این همایش دو روزه خواند و در خصوص بهره مندی از نظرات کارشناسی اعضا و فعالان اقتصادی سراسر کشور افزود: دبیر خانه کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز آماده پذیرش پیشنهادات سازنده صاحب نظران برای برگزاری باشکوه تر این همایش است.
وی با اشاره به رقابت های تجاری در منطقه و جهان بر حمایت همه جانبه از صادر کننده گان به خصوص صادر کنندگان محصولات کشاورزی کشور تاکید کرد و یاد آور شد: با توجه به این نکته که سهم محصولات کشاورزی در اقتصاد ملی بسیار حایز اهمیت است و فعالان این بخش در تامین امنیت غذایی کشور و اشتغال زایی نقش موثری را ایفاء می نماید،(23 تا 25 درصد اشتغال کشور در حوزه کشاورزی است  ). افزود: به عنوان یک ضرورت توسعه ای می بایستی برای حضور مستمر در بازارهای جهانی و منطقه ای حمایت های لازم از این بخش و صنایع وابسته به آن را انجام دهیم.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به مسائلی همچون کم آب در بخش کشاورزی، اصلاح الگوی کشت را از اقدامات اساسی انجمن های و نهادهای مسئول در این بخش خواند و خاطر نشان کرد: در کنار اصلاح الگوی کشت و استفاده از شیوه های جدید آبیاری برای مصرف بهینه آب در کشتزار ها می بایستی به حوزه های همچون گردشگری و صنایع دستی توجه و دقت لازم را به عمل آوریم.
بی مقدار نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با اشاره به سیاست های دولت به منظور حمایت از شرکت های  پشتیبان، از فعالان اقتصادی خواست تا با ایجاد شرکتهای تعاونی  و ارتباط مستمر با نمایندگان خود در مجلس شورای اسلامی پیگیر مطالبات به حق خود در راستای توسعه همه جانبه کشور باشند.
نماینده مردم استان در مجلس شورای اسلامی با اشاره به اهمیت برگزاری همایشی در خصوص صادرات محصولات کشاورزی خاطر نشان کرد : این همایش و همایش های از این دست می تواند فعالان این حضوزه را با آخرین روش های بسته بندی محصولات کشاورزی ، تبلیغات، بازاریابی، بازار سنجی، بازارسازی و... به  منظور حضور مستمر در بازار های منطقه ای و جهانی را مهیا نماید.
وی با اشاره به اهمیت حمایت ویژه از بخش کشاورزی از مسئولان کشوری و استانی خواست تا از اقدامات قانونی برای توسعه همه جانبه کشور حمایت و از رفتارهای سلیقه ای در تمام بخش های اقتصادی و اجتماعی کشور و... جلوگیری به عمل آورند.
حمایت از محصولات ارگانیک، برنامه ریزی در راستای  استفاده بهینه از آب در بخش کشاورزی و سایر بخش های صنعتی و...، حمایت قانونی از فعالیت های کار آفرینان در راستای توسعه و رفاه اجتماعی احاد جامعه، حمایت و پشتیبانی از ذخایر ژنتیک کشور در حوزه محصولات کشاورزی، دامی و... ایجاد و حمایت از زنجیره های تولید در بخش کشاورزی به منظور حمایت از تولید، و صادرات، بهره مندی از توان علمی دانشگهای موجود در منطقه و کشور، سامان دهی مسائل و مشکلات موجود در زمینه ارز، مرتفع نمودن مشکلات بانکی و گمرکی به منظور تسهیل صارات محصولات ایرانی، استفاده از ظرفیت های تشکلها و انجمن ها اقتصادی و تولیدی به منظور بر طرف نمودن انحصارات موجود در حوزه های مختلف بخش کشاورزی، هم افزایی صنعت، کشاورزی و بازرگانی در همایش پیش رو،  هماهنگی بخش های بازرگانی، امور خارجه ، حمل و نقل، گمرک ، ... به منظور حضور موفق و موثر محصولات ایرانی در بازارهای منطقه ای و جهانی از دیگر موارد مطرح شده از طرف اعضا کمیسون کشاورزی اتاق تبریز و کارشناسان  حاضر در جلسه بود.