تاریخ : چهارشنبه 9 خرداد 1397
کد 275

جلسه هماهنگی مسئولان ستاد دیه با فعالان اقتصادی استان در محل اتاق تبریز

نشست هماهنگی مسئولان ستاد دیه با مدیران واحد های تولیدی و فعالان اقتصادی استان با هدف برگزاری هر چه باشگوه تر جشن گلریزان امسال در اتاق تبریز برگزار گردید.
به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن وکشاورزی تبریز،  صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز با یاد آوری این نکته که هر سال جشن گلریزان به عنوان یک رویداد مهم اجتماعی در شهر تبریز منشاء حل برخی از مسائل و مشکلات انسانهایی می شود که ناخواسته و به صورت غیر عمد دچار گرفتاری شده اند ، افزود: جش گلریزان کمک می کند تا این افراد به آغوش خانواده های خود باز گردند. وی در خصوص اقدامات خیرین در برگزاری این جشن خاطر نشان کرد: اقدام خیرین در آزاد سازی زندانیانی که به طور غیر عمد و نا خواسته گرفتار شده اند می تواند در پیش گیری بسیاری از مسائل و مشکلات اجتماعی که به صورت مستقیم و غیر مستقیم، از وجود این مشکل اجتماعی به وجود می آید جلوگیری به عمل آورد.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به این نکته که خانواده های افراد گرفتار بیشتر از خود این افراد تحت تاثیر شرایط به وجود آمده هستند از خیرین و تمام آحاد جامعه خواست تا در راستای حل مسائل و مشکلات جامعه به خصوص آزاد نمودن زندانیان غیر عمد که به خاطر مشکلات مالی در زندان حضور دارند اقدام نمایند.
حسن زاده با اشاره به این نکته که لذت بخش ترین لحظه زندگی، آزادی فرد و بازگشت او به جمع خانواده خویش است. جشن گلریزان را فرصتی برای سهیم شدن در این لذت معنوی خواند و اظهار امیدواری نمود که با حضور گرم مردم و مدیران صنایع در جشن گلریزان امسال بخشی از مشکلات اجتماعی جامعه اصلاح شود.
وی با اشاره به مسئولیت اجتماعی همه آحاد جامعه خاطر نشان کرد: شرایط بد اقتصادی و بیکاری در جامعه سبب شده بسیاری از بزه های موجود در جامعه اتفاق بیفتد که مسئولان و مردم می بایست با قبول مسئولیت اجتماعی خود در حل این مسائل و مشکلات از هیچ کوششی دریغ ننمایند تا بتوانیم در میزان کاهش بزهکاری در جامعه موفق عمل نمایم. وی حمایت اجتماعی از انسانهایی که ناخواسته دچار مشکل شده اند را اقدامی در این راستا خواند .
حسن زاده ایجاد الگو های رفتاری مناسب در مواجه با مسائل اجتماعی، نسبت به زمان و مکان را از جمله وظایف خطیر رسانه ها به خصوص رسانه ملی خواند و در این خصوص یاد آور شد: باید با الگوهای رفتاری مناسب در مواجه با مسائل و مشکلات راهکارهای عملیاتی را به شهروندان جامعه ارائه دهیم تا با اقدامات پیشگیرانه از بروز و کاهش مسائل و مشکلات اجتماعی  جامعه موثر عمل نمایم.
تقی پور رئیس ستاد دیه استان با قدردانی از تلاش های بی بدیل خیرینی همچون، رضا مقیمی اصل، صمد حسن زاده و... که سالهای متمادی به عنوان عضو مستمر ستاد دیه در کار خطیر آزاد سازی زندانیان غیر عمد تلاش نموده و ثابت قدم  هستند، در خصوص برگزاری جشن گلریزان خاطر نشان کرد: این جشن همه ساله در میلاد با سعادت امام حسن مجتبی (ع)  برگزار می شود و زندانیان غیر عمد و خانواده هایشان چشم انتظار کمک های مردمی هستند تا با کمک ها و مساعدتهای خیرین دوباره در کنار هم قرار گیرند. وی با اشاره به این نکته که در سال گذشته حدود 368 نفر از زندانیان غیر عمد با کمک ها و مساعدت های مردم و خیرین به جمع خانواده خود برگشته اند یاد آور شد امسال بیش از پانصد نفر از زندانیان غیر عمد منتظر اقدامات مردم و خیرین در جشن گلریزان برای بازگشت به جمع خانواده های خود هستند.
رئیس ستاد دیه استان با یاد آوری این نکته که عمده زندانیان که در زندان تبریز حضور دارند به علت مباحث مالی است، خاطر نشان کرد: ستاد دیه درصدد است تا زندانیان مالی غیر عمد که ناخواسته به سبب حادثه در زندان حضور دارند را با کمک و مساعدت های مردمی به جمع خانواده هایشان باز گرداند.
تقی پور اقدام خیرین در این خصوص را امید آفرینی در جامعه خواند و یاد آور شد: اقدمات موثر ریاست محترم دادگستری استان و همکاران ایشان از یک طرف و کمک ها و حمایت های مردمی و خیرین استان سبب شده تا آمار زندانیان استان نسبت به جمعیت استان در حد استاندارد قرا گیرد که نسبت به سایر کلان شهر های کشور از سطح مطلوبی در این خصوص بر خورداریم.
اسماعیل چمنی عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با قدردانی از تلاش های بی شائبه مسئولان ستاد دیه استان در نجات زندانی غیر عمد از زندان ، اظهار امیدواری نمود که با اقدامات موثر سازمانها و نهاد های مردمی و دولتی با کمترین میزان زندانی در زندانهای خود مواجه گردیم. وی با اشاره به اقدام با ارزش خیرین در جشن گلریزان خاطر نشان کرد: باور و اعتقاد درونی خیرین عامل موفقیت ستاد دیه در جشن گلریزان است.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با تاکید بر اقدامات پیشگیرانه و مجازات های جایگزین خاطر نشان کرد:  قانون گذار می بایست با در نظر گرفتن شرایط زمانی و مکانی از مجازات های جایگزین به جای بازداشت بهره مند گردید تا از تحمیل بار مالی بر دولت و جامعه جلوگیری به عمل آورد.
وی با اظهار امیدواری که با اقدامات فرهنگی و پیشگیرانه شرایطی را در جامعه به وجود آوریم که کمترین میزان زندانی در زندانهای استان و کشور حضور داشته باشند، در این خصوص اقدامات مسئولان قوه قضاییه و ستاد دیه در کنار خیرین را بسیار موثر خواند .
  سونیا اندیش عضو هیات رئیسه اتاق تبریز با قدردانی از مدیران و صاحبان صنایع استان که در ایفاء مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقتصادی خود در سطح کشور از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند. افزود: مدیران صنایع استان آذربایجان شرقی در انجام مسئولیت اجتماعی بنگاههای اقصادی در کشور به عنوان یک الگو مطرح هستند. وی با اشاره این نکته که با وجود تمام مسائل و مشکلاتی که در بنگاههای اقتصادی و تولیدی وجود دارد و ما بر آن واقفیم ولی مدیران این واحد ها در خصوص ادای مسئولیت اجتماعی خود ثابت قدم هستند و در کنار مسئولان استانی در صدد آن هستند تا مشکلات اجتماعی موجود جامعه را به حداقل ممکن تقلیل دهند.
عضو هیات رئیسه اتاق تبریز با یادآوری تلاشهای مسئولان ستاد دیه استان خاطر نشان کرد: اقای تقی پور و همکارانشان در این ستاد در قبال آزاد سازی زندانیان به مانند اینکه فرد زندانی عضوی از خانواده خود آنهاست عمل می نمایند، افزود: اعضای این ستاد در این راستا برای بسیج مردم و مسئولان از هیچ کوششی دریغ نمی نمایند.
اندیش با تاکید بر این نکته که می بایستی نسبت به تغییرات زمانی و مکانی در شیوه قانون گذاری تحولات اساسی صورت گیرد خاطر نشان کرد: باید مجازارت های جایگزین را به جای بازداشت در جرایم غیر عمد جدی بگیریم. وی راهکار رسیدن به این منظور را برگزاری نشست های تخصصی مسئولان قوه قضاییه با صاحبان صنایع و دانشگاهیان خواند و اظهار امیدواری نمود با تغییر نگرش در مردم و مسئولان در مواجه با جرایم غیر عمد در کاهش زندانیان اقدامات موثری در جامعه صورت گیرد.
حس صدیقی عضو انجمن کانی های غیر فلزی استان با تاکید بر این نکته که صاحبان صنایع استان انفاق را وظیفه انسانی خود می دانند یاد آور شد : باید اقداماتی همچون جشن گلریزان را در جامعه نهادینه نمایم و در کنار پرداختان به مسائل زندانیانی مالی غیر عمدی با اقدامات اجتماعی گسترده و مستمر خود از کاهش سایر آسیب های اجتماعی جامعه همچون اعتیاد، اقدامات موثری انجام دهیم.
عضو انجمن کانی های غیر فلزی استان بررسی ریشه ای مشکلات و مسائل اجتماعی جامعه را از جمله علل اساسی کاهش این مسائل دانست و یا آور شد: بنگاههای اقتصادی در ایجاد این بستر برای بررسی ریشه ای مسائل و مشکلات جامعه در راستای مسئولیت اجتماعی خود از هیچ کوششی دریغ نخواهند نمود .
 جعفری دبیر صنایع غذایی استان با ارائه دو پیشنهاد عملیاتی؛ موظف نمودن تمام اصناف به بیمه اجباری آتش سوزی و مسئولیت مدنی و بهرمندی از کارگاههای موجود بخش خصوصی در بهره مندی از نیروی کار زندانی بازداشتی برای حمایت مالی خانوادهایشان را از موارد موثر کاهش آمار زندانیان غیر عمود در جامعه و بهبود وضعیت اقتصادی آنها خواند.
 وی اعلام آمادگی واحد های تولیدی و صنعتی استان برای جلوگیری از ورود زندان مالی غیر عمدی که صرفا به خاطر نداشتن چند میلیون روانه زند ان می شوند را مطرح نمود.