تاریخ : چهارشنبه 28 مهر 1400
کد 2741

در وبینار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همکاری اقتصادی ایران و برزیل تاکید شد

تهاتر کالا باید با برزیل به‌صورت جدی پیگیری شود

در وبینار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همکاری با برزیل ضمن تاکید بر لزوم افزایش صادرات به یک میلیارد دلار، اعلام شد که قرار است خط کشتیرانی کانتینری بین دو کشور برقرار شود.

وبینار ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های همکاری با برزیل برگزار شد؛ در این نشست آنلاین، محمدرضا کرباسی معاون بین‌الملل اتاق ایران، حسین قریبی سفیر ایران در برزیل و فخرالدین عامریان رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل به همراه فعالان اقتصادی حضور داشتند.

در ابتدای وبینار کرباسی، معاون بین الملل اتاق ایران گفت: تراز تجاری ما یکطرفه است. علیرغم توافقاتی که برای تهاتر نفت انجام‌شده، امکان صادرات نفت فراهم نشده. ما باید بتوانیم سبد کالاهای صادراتی را تنوع ببخشیم. در کنار صادرات پتروشیمی در بخش چینی آلات و خشکبار دارای مزیت‌های صادراتی هستیم.

کرباسی گفت: می‌بایست به تدریج به سمت توازن در تجارت دوجانبه با برزیل برویم. به عنوان مثال امضای موافقتنامه های تجارت ترجیحی و تجارت آزاد با برزیل توسط دستگاه‌های دولتی پیگیری و به سرانجام برسند.

به‌گفته کرباسی برزیل دارای یک جمعیت پیرامونی ۴۰۰ میلیونی است و ما هم چنین ظرفیتی را در خاورمیانه داریم. باید نگاه بلند مدت به همکاری‌ها داشته باشیم.

معاون بین الملل اتاق ایران تصریح کرد: اخیراً با کشورهای دیگر آمریکای لاتین هم ملاقات‌هایی داشته‌ایم و این کشورها علاقمند هستند که همگام با برزیل روابط تجاری خود با ایران را توسعه دهند. با ظرفیت‌هایی موجود در دو کشور، امکان سرمایه گذاری مشترک وجود دارد.

بعد از آن قریبی، سفیر ایران در برزیل گفت: برزیل دارای بازار بزرگ محصولات کشاورزی و دامداری و فرآورده‌های جانبی آن است. همچنین برزیل در زمینه صنعتی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های خودرو با ۲۶ خودروساز و تولید ۳ میلیون دستگاه خودرو در سال است که فروش آن با احتساب خودرو و قطعات به ارزش ۱۰۰ میلیارد دلار است.

او ادامه داد: برزیل در بخش معدن، با دارا بودن سنگ آهن به میزان ۳۴۰ میلیون تن، یکی از بزرگ‌ترین ذخایر سنگ آهن را دارد. معادن طلا و بوکسیت هم گستردگی دارند. همچنین این کشور در زمینه تجهیزات پزشکی هم توانسته بازار رو به رشدی را برای خود ایجاد کند.

قریبی تاکید کرد: در سال ۲۰۱۹ حجم تجارت دو کشور به‌صورت مستقیم و غیرمستقیم بالغ‌بر ۴ میلیارد دلار بوده است.

او ادامه داد: از سال ۲۰۱۹ اوره ایران به بازار برزیل معرفی شد و در مدت کوتاهی توانستیم حجم صادرات اوره را به چند میلیون تن برسانیم. تقاضا برای اوره در بازار برزیل بسیار بالاست. در دیگر کالاهای بخش پتروشیمی مثل پلیمرها، قیر و متانول نیز تقاضای بالایی در برزیل دارند. برای مثال، قیر بازار ۲۰۰ میلیون دلاری در برزیل دارد.

به‌گفته قریبی دو اقدام باید برای ایجاد توازن در تراز تجاری انجام دهیم: حفظ صادرات فعلی و متنوع سازی اقلام صادراتی.

به‌گفته سفیر ایران در برزیل یکی از بسترهایی که برای توسعه روابط با برزیل لازم است، موضوع روابط بانکی است.

او در ادامه تصریح کرد: توافقی با طرف‌های برزیلی انجام‌شده که مبلغ محصول صادراتی ایران با واحد پول برزیل، در یک بانک برزیلی نگهداری شود و از محل آن واردات مواد غذایی به ایران انجام شود. این مکانیزم خیلی کم مورد استفاده قرار گرفته و باید اشکالات آن برطرف شود. اخیراً رمزارزها هم در تجارت مرسوم شده و به عنوان راهکاری برای تراکنش‌های مالی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قریبی اصریح کرد: جلسات در زمینه حمل و نقل با کشتیرانی داشته‌ایم و قرار است یک خط کانتینری بین دو کشور برقرار شود. البته راه اندازی این خط نیازمند تضمین تأمین سوخت این کشتی‌ها در بنادر برزیل است. همچنین گشایش دفتر اتاق مشترک ایران و برزیل در شهر سائوپائولو کمک شایان توجهی به ارتباطات تجار خواهد کرد.

به‌گفته قریبی برقراری خط هوایی تهران-سانپائولو نیز می‌تواند ارتباط بین ایران و کل منطقه را تسهیل کند.

او تاکید کرد: سیاست خارجی برزیل نگاه بسیار مثبتی به خاورمیانه دارد. لذا باید با اتخاذ تدابیر لازم جایگاه خود را در غرب آسیا برای برزیل مستحکم کنیم. کشورهای منطقه ازجمله امارات، بحرین و عمان هم در روابط تجاری خود با برزیل دارای روند رو به رشد هستند.

بعد از آن عامریان، رئیس اتاق مشترک ایران و برزیل گفت: بیشترین واردات ما از برزیل کالای اساسی است.

عامریان گفت: همان‌طور که چین با برزیل مذاکره کرده و به‌اندازه واردات خود، صادرات هم دارد، ما نیز می‌بایست با طرف‌های برزیلی مذاکره کنیم و با توجه به حجم بالای واردت ما از آن‌ها تسهیلات اخذ کنیم. شرکت‌های ایرانی در کشت فراسرزمینی در برزیل موفق بوده‌اند. مذاکرات به‌منظور در اختیار قرار دادن ۵ تا ۶ هزار هکتار زمین به کشاورزان ایرانی انجام‌شده است.

او ادامه داد: تهاتر کالا باید با برزیل به‌صورت جدی پیگیری شود. همچنین باید صادرات را حداقل به یک میلیارد دلار برسانیم. باید از اهرم‌ها و ابزارهای خود جهت چانه‌زنی و مذاکره جهت تسهیل صادرات به برزیل استفاده کنیم.

عامریان تاکید کرد: قیمت اوره صادراتی ایران کمتر از ۵۰۰ دلار بود که در هفته اخیر به بالغ‌بر ۷۰۰ دلار رسیده و برزیل همچنان خریدار آن هست

او تاکید کرد: اتاق مشترک ایران و برزیل به دنبال آن است تا کشتی‌های چارتری ۶۰ هزار تنی برای واردات نهاده‌های دامی اجاره کرده و به‌صورت مشترک در اختیار واردکنندگان خرد قرار دهد تا تجاری که در حال حاضر از روسیه نهاده‌های دامی وارد می‌کنند بتوانند با قیمت کمتر از برزیل واردات داشته باشند.