تاریخ : چهارشنبه 2 خرداد 1397
کد 273

دیدار سفیر ارمنستان در ایران با فعالان اقتصادی استان

آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان با رئیس اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز، فعالان اقتصادی و مدیران کل ادارات استان در حوزه اقتصادی در محل اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط اقتصادی و تجاری گفتگو نمودند .
به گزارش روابط عمومی اتاق تبریز، صمد حسن زاده رئیس اتاق تبریز در این دیدار با اشاره به تحولات اخیر ارمنستان اظهار امیدواری نمود این تحولات در راستای پیشرفت و توسعه این جمهوری صورت گیرد. وی در خصوص سیاست جمهوری اسلامی ایران در قبال سایر کشورها به خصوص کشورهای همسایه گفت: ارتباط دوستانه با تمام کشورها به خصوص کشور های همسایه در اولویت کاری دولت ما قرار دارد که اقدامات تسریع کننده سفراء و فعالان اقتصادی می توانند بیش از پیش در گسترش همکاری ها تاثیر گذار گردد.
وی با اشاره به این نکته که دیدارهای دو جانبه مقامالات و فعالان اقتصادی دو کشور می تواند در گسترش روابط دو جانبه موثر گردد خاطر نشان کرد: با توجه به همسایگی دو کشور و بخصوص استانهای شمالی ایران با ارمنستان می توانیم در زمینه های مورد علاقه، روابط دو جانبه را بهبود بخشیم.
رئیس اتاق تبریز با یاد آوری رویداد تبریز 2018 ، که این شهر به عنوان پایتخت گردشگری کشورهای اسلامی از طرف اعضای سازمان کنفرانس اسلامی انتخاب شده، پیشنهاد گسترش همکاری های گردشگری دو کشور را مطرح نمود.
حسن زاده در ادامه با یادآوری برگزاری پانزدهمین کمیسیون مشترک ارمنستان و ایران در اسفند ماه سال گذشته خاطر نشان کرد: در این کمیسیون موارد مهمی مطرح و مقرر شد، منطقه آزاد ارس به عنوان پایلوتی برای گسترش همکاری های اقتصادی، تجاری دو کشور لحاظ گردد. وی در این خصوص از سفیر ارمنستان در کشورمان خواست تا در صورت وجود مسائل و مشکلات در این زمینه نکته نظرات پیشنهادی خود به منظور اصلاح امور را ارائه نماید.

رئیس اتاق تبریز با اشاره به امضاء تفاهم نامه ایران با پنج کشور اوراسیا (ارمنستان، روسیه، بلاروس، قزاقزستان و قرقیزستان)، اظهار امیدواری نمود این تفاهم نامه در گسترش روابط اقتصادی بین کشورهای عضو با کشورمان موثر واقع گردد.

حسن زاده با اعلام آمادگی اتاق تبریز در راستای گسترش همکاری های دو جانبه، افزود: دعوت از نمایندگان تشکل های صنعتی جمهوری ارمنستان به منظور آشنایی بیشتر با توانمندی های اقتصادی استان می تواند در همکاری های دو جانبه، موثر واقع گردد.
وی با اشاره به ظرفیت های معدنی و صنعتی استان یاد آور شد: استان آذربایجان شرقی جزء استانهای غنی از نظر ذخایر و تنوع مواد معدنی همچون؛ مس، نقره، طلاء، سنگ های صنعتی و تزینی ، نفلن سینیت و... در کشور است.
رئیس اتاق تبریز با اشاره به مزیت های رقابتی استان در بخش هایی همچون؛ صنایع غذایی و خشکبار، صنایع داوریی ، صنایع دستی همچون فرش دستباف تبریز که در سال 2015 به عنوان پایتخت فرش دستبافت جهان انتخاب شده است و... خاطر نشان کرد: اولویت همکاری فعالان اقتصادی استان با کشورهای همسایه است. وی در این خصوص  دعوت از هیات های اقتصادی و تجاری ارمنستان برای آشنایی بیشتر با توانمندی های صنعتی و اقتصادی استان و حضور متقابل هیاتی از استان برای شناخت بیشتر پتانسیل های اقتصادی مناطق مختلف ارمنستان، را مطرح نمود.
حسن زاده وجود دانشگاه های مطرح در استان و شهر تبریز، و همچنین؛ مناطق آزاد و مناطق ویژه تجاری و شهرک سرمایه گذاری خارجی، را از جمله فرصت های همکاری دو کشور ایران و ارمنستان خواند.
آرتاشس تومانیان سفیر جمهوری ارمنستان در ایران  با اظهار خرسندی از حضور خود و هیات همراه در اتاق تبریز از هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز به خاطر تشکیل این جلسه برای دیدار با نمایندگان تشکلهای صنعتی و تولیدی استان قدردانی نمود. وی با یاد آوری این نکته که سه سال است که به عنوان سفیر ارمنستان در ایران حضور دارد یاد آور شد: در هرماه در یکی از استانهای کشورمان حضور یافته و در جهت گسترش روابط اقتصادی و تجاری با فعالان اقتصادی استانها دیدار دارد. وی با تاکید بر این نکته که فعالان اقتصادی استان آذربایجان از ارمنستان شناخت کافی دارند خاطر نشان کرد: در سیاست خارجی و تعاملات اقتصادی ارمنستان،  ایران از جایگاه ویژه ای برخوردار است.
وی با افزودن این نکته که اقتصاد ارمنستان از ویژگیهای خاصی برخوردار است خاطر نشان کرد: ارمنستان با حدود سه میلیون جمعیت در چهار راه تبادلات اروپا و آسیا قرار دارد و تنها همسایه مسیحی ایران به حساب می آیدکه ارتباط خوبی بین این دو برقرار است و جزء کشورهای ارواسیا است و برای رود ایران به این کشور ها ارمنستان می تواند به عنوان دروازه ایفاء نقش نماید.  
سفیر ارمنستان در کشورمان در خصوص اقتصاد این کشور افزود: اقتصاد ارمنستان کاملا در درست بخش خصوصی است و دولت ارمنستان هیچ گونه فعالیت اقتصادی ندارد و از این لحاظ در بین 180 کشور جهان، رتبه نهم برای سرمایه گذاری را به خود اختصاص داده است. وی در خصوص احترام به مالکیت خصوصی در این کشور خاطر نشان کرد: ارمنستان سیزدهمین کشور در بین 180 کشور در این خصوص به حساب می آید.
وی در خصوص امکان و مدت زمان ثبت یک شرکت در این کشور گفت: به خاطر پیشرفته بودن ارتباطات الکترونیکی و دیجیتالی در این کشور کلیه مراحل ثبت شرکت در منزل از طریق کامپیوتر صورت می گیرد. ایشان در خصوص تعاملات اقتصادی با سایر کشور های جهان یاد آور شد : با 42 کشور دنیا مراودات تجاری داریم و با 60 کشور به طور متقابل ویزا را حذف و با 60 کشور دیگر به طور یکجانبه این کار را انجام داده ایم تا با 120 کشور جهان به طور آزاد ارتباط داشته باشیم.
سفیر ارمنستان در ایران در خصوص تحولات سیاسی اخیر ارمنستان خاطر نشان کرد: سیستم سیاسی این کشور پارلمانی است و تحولات اخیر ارمنستان از طریق پارلمان تحقق یافته و بدون ایجاد هیچ خشونتی دولت این کشور عوض شده و دولت جدید در اعلامیه های خود بر دو اولویت تاکید نموده که تغییر ناپذیری سیاست خارجی و حمایت از سرمایه گذاری از جمله مهمترین آن اولویت ها است.
آرتاشس تومانیان با اشاره به این نکته که نرخ تورم در این کشور حدود دو تا سه درصد بوده و در خصوص شرایط در نظر گرفته شده برای سرمایه گذاران خارجی خاطر نشان کرد: سرمایه گذاران خارجی می توانند صد در صد سود خود را از این کشور خارج نمایند .
سفیر ارمنستان با اشاره به این نکته که 50 درصد نیروی کار این کشور دارای تحصیلات آکادمیک هستند در خصوص رتبه این کشور در حوزه IT خاطر نشان کرد: ارمنستان در زمینه IT جزء  کشور های مطرح دنیا محسوب می شود و صد ها شرکت مطرح بین المللی در زمینه IT در این کشور اقدام به ایجاد شعبه نموده و فعالیت می نمایند. وی با یادآوری این نکته که شرکت های مختلفی از این کشور در زمینه IT در کشور ایالات متحده آمریکا اقدام به ایجاد شعبه نموده اند خاطر نشان کرد: 80 درصد خدمات ارائه شده توسط شرکت های فعال در زمینه IT در ارمنستان به سایر کشورها صادر می شود.
تومانیان در خصوص ارتباط استراتژیک با کشور های روسیه، آمریکا، اتحادیه اروپا و ایران خاطر نشان کرد: موقعیت این کشور برای سایر کشور های همسایه یک استثناء محسوب می شود.
وی با تاکید بر این موضوع که برای شش هزار و چهار صد قلم کالا تعدیل تعرفه گمرکی در نظر گرفته شده افزود: فعالان اقتصادی و تجاری ایران می تواند از آن تعرفه در راستای گسترش ورابط تجاری و اقتصادی بهره مندگردند.
روحی مدیر کل اقتصادی استانداری آذربایجان شرقی  با یاد آوری ظرفیت های صنعتی استان همچون؛ قطعه سازی و خودرو سازی یاد آور شد : استان در ساخت و تولید موتور های دیزلی، ساخت و تولید گیربکس های دیزلی،  الکترو موتورها، اکسل های خودرو، تولید اتوبوس ها و انواع کشنده ها و تولید تراکتور و... جزء استانهای منحصر به فرد کشور به محسوب می شود که در این خصوص علاقمندگسترش همکاری های دو جانبه با کشور های همسایه هستیم.
وی با اشاره به وجود منطقه آزاد ارس و مناطق ویژه تجاری و شهرک های صنعتی و... از سفرای دو کشور ایران و ارمنستان خواست تا تسهیل گر گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه باشند.  
بهبود وضعیت حمل و نقل جاده ای بین دو کشور ایران و ارمنستان، گسترش همکاری گمرکات دو کشور در نوردوز و اعتماد متقابل طرفین برای تسهیل امور در این گمرک، همکاری های دارویی با طرف ارمنی در تولید و ساخت دارو ، علاقمندی به گسترش روابط دانشگاهی و پژوهشی در زمینه IT، ماشین آلات صنعتی و تولید خودرو و قطعات آن برای مصرف داخلی دو کشور و صادرات به کشور های ثالث، همکاری در تولید مشترک کفش و مبلمان برای مصرف داخلی دو کشور و صادرات به کشورهای ثالث، دعوت از هیات های ارمنی در زمینه معدن به منظور شناخت بیشتر ظرفیت های متقابل به منظور گسترش همکاری های دو جانبه، پیشنهاد ارائه خدمات شرکت موتور سازان استان به منظور تعمیر و نو سازی موتور های پمپ و... کشور ارمنستان، اعلام آمادگی شرکت های صادراتی در زمینه محصولات کشاورزی برای صادرات محصولات کشاورزی به ارمنستان، علاقمندی همکاری گردشگری دو کشور توسط شرکت های گردشگری استان به منظور گسترش تبادلات گردشگری در دو کشور و... از  جمله مباحث مطرح شده از طرف فعالان اقتصادی استان به منظور گسترش روابط تجاری و اقتصادی با طرف ارمنی بود .