تاریخ : چهارشنبه 26 ارديبهشت 1397
کد 270

حضور سفیر اتریش در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز

سفیر اتریش در ایران در سفر به استان آذربایجان شرقی با هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق تبریز دیدار و در خصوص گسترش روابط فی ما بین گفتگو نمودند.
جمشید برزگر نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به روابط دیرینه دو کشور ایران و اتریش اظهار امیدواری نمود: دیدار سفیر اتریش با فعالان اقتصادی استان در محل اتاق تبریز منشاء خیر برای دو کشور ایران و اتریش باشد.
نایب رئیس اتاق تبریز با اشاره به ظرفیت های صنعتی و معدنی استان خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی از جمله استان های غنی در حوزه معدنی است و ذخایر غنی معدنی همچون؛ مس، آلومینیوم ، سنگ های تزینی، طلا و... با بیشترین میزان و کیفیت بالا بستر مناسبی برای همکاری های مشترک دو کشور است.
برزگر با یاد آوری پتانسلهای صنعتی استان به عنوان مزیت رقابتی در مقایسه با سایر مناطق کشور خاطر نشان کرد: استان در صنایعی همچون، قطعه سازی، تراکتورسازی، صنایع غذایی، صنایع تبدیلی و... از ظرفیت کم نظیری برخوردار است و محصولات تولیدی استان به کشورهای اروپای و آمریکای و کشورهای منطقه صادر می شود.
وی با یادآوری موقعیت جغرافیای استان درکشور و منطقه یادآور شد: آذربایجان و شهر تبریز در طول تاریخ  به عنوان مرکز تجاری در مسیر جاده ابریشم نقش بسزایی در تجارت منطقه ای و جهانی ایفاء نموده و در عصر حاضر نیز می تواند به عنوان پل ارتباطی کشور های اروپایی با کشورهای آسیای میانه، قفقاز و کشورها جنوب آسیا موثر گردد.
نایب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر ارتباط دو کشور در عالی ترین سطوح حکومتی افزود: روابط گسترده دو کشور این امکان را برای فعالان اقتصادی مهیا می نماید که با سرمایه گذاری و مشارکت در طرح های اقتصادی دو کشور بیش از پیش بر روابط اقتصادی و فرهنگی و ... خود بیفزایند. وی با یاد آوری روابط کشور اتریش با کشورمان در قبل و بعد از برجام و در شرایط فعلی اظهار امیدواری نمود که گسترش روابط دوجانبه در توسعه اقتصادی دو کشور موثر گردد.
ابوالفتح ابراهیمی نایب رئیس اتاق تبریز با تاکید بر اهمیت سفر، سفیر اتریش به استان در شرایط کنونی، از سیاست مستقل دولت اتریش در قبال دولت و ملت ایران قدردانی نمود. وی با یاد آوری این نکته که سیاست اتریش در قبال کشورمان همیشه مستقل از سایر کشورهای اروپایی بود است خاطر نشان کرد: ما نیز در ارتباط با کشور اتریش همیشه این رفتار مستقل اتریشی های را مد نظر داشته و در راستای گسترش بیش از پیش روابط دو جانبه تلاش می نمایم.
وی در خصوص گسترش روابط صنعتی و تجاری دو کشور خاطر نشان کرد: شرکت تراکتور سازی ایران با شرکتی از اتریش که در زمینه تولید قطعات تراکتور در جهان به عنوان یک برند مطرح است در حال مذاکره برای توسعه روابط دو جانبه هست.
نایب رئیس اتاق تبریز خواستار تسهیل در صدور ویزا برای فعالان اقتصادی کشورمان توسط دولت اتریش در راستای گسترش روابط اقتصادی و تجاری شد و از سفیر اتریش در ایران خواست مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزا در کوتاه ترین زمان ممکن را مهیا نمایند .وی سپرده گذاری فعالان اقتصادی در بانکهای کشور اتریش به منظور تسهیل در روابط اقتصادی و تجاری دو جانبه را از دیگر زمینه های گسترش روابط دو جانبه خواند و اظهار امیدواری نمود در این خصوص در کوتاه ترین زمان ممکن تبادلات ارزی دو کشور بیش از پیش بهبود یابد.
اشتفان شولتس سفیر اتریش در ایران با قدردانی از پذیرش هیات اتریشی در اتاق تبریز، در خصوص ظرفیت های اقتصادی و صنعتی استان و شهر تبریز خاطر نشان کرد: تلاش و کوشش مردمان این خطه از کشور ایران، تا کشور اتریش رسیده است. وی با اشاره به این نکته که همراه با رایزن بازرگانی سفارت در حال بررسی و  شناخت بیشتر مناطق مختلف ایران به منظور گسترش روابط اقتصادی و فرهنگی دو جانبه هستند،افزود: علاقمندیم در دو حوزه قطعه سازی و آموزش در سطوح مختلف در زمینه های همچون؛ انرژی سبز، تجدید پذیر و حوزه گردشگری همکاری های گسترده تری با طرف ایرانی داشته باشیم و با توجه به این نکته که استان آذربایجان شرقی به عنوان یکی از قطب های قطعه سازی ایران است که ظرفیت آن را دارد که به عنوان قطب سوم خودرو در ایران مطرح شود علاقمندیم در این خصوص با فعالان این صنعت در استان همکاری های موثری تری داشته باشیم.
دکتر اشتفان شولتس با اشاره به قدمت روابط دوجانبه ایران و اتریش که از دوره شاه اسماعیل صفوی به صورت موثری تحقق یافته خاطر نشان کرد: شاه اسماعیل صفوی اتریش را برای همکاری انتخاب نموده که این پیشینه تاریخی می تواند در گسترش روابط دو جانبه بسیار موثر واقع شود.
سفیر اتریش در خصوص اقتصادی کشورش گفت: ستون فقرات اقتصادی اتریش بنگاههای کوچک اقتصادی است که در حوزه تخصصی خود پیشرو هستند. وی انتقال فن آوری و تکنولژی های پیشرفته از شرکت های اتریشی به شرکتهای ایرانی را آغاز پیشرفت همه جانبه برای شرکتهای ایرانی خواند.
وی در خصوص تسهیل تبادلات ارزی بین دو کشور خاطر نشان کرد: خط یک میلیارد دلاری برای ارتباط دو جانبه در نظر گرفته شده که در این خصوص یک حساب مشترک افتتاح شده است.
سفیر اتریش در کشورمان با اشاره به این نکته که اراده سیاسی اتریش ادامه همکاری در شرایط برجام است افزود: ایران را محقق می دانیم که تضمینی فرا گیر و غیر واگذاری داشته باشد چرا که به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است. وی در این خصوص افزود: در ماه های آینده ریاست دوره ای اتحادیه اروپا با اتریش خواهد بود که در این خصوص از گسترش روابط اروپا با ایران حمایت خواهیم کرد.
وی با اشاره به این نکته که ایرانیان سهم موثری در توسعه کشور اتریش دارند خاطر نشان کرد: حدود سی هزار نفر ایرانی در اتریش ساکنان هستند که از این تعداد حدود دو هزار پزشک و پرستار ایرانی در حوزه سلامت این کشور ایفاء نقش می نمایند.
سفیر اتریش در خاتمه گفت: اراده فعالان اقتصادی استان آذربایجان شرقی می تواند نقطه عطفی در گسترش روابط تجاری ایران و اتریش باشد.
کرسیتف گراب مایر رایزن بازرگانی سفارت اتریش در ایران با اشاره به ظرفیت های حمل و نقل این کشور خاطر نشان کرد: اتریش از نظر حمل نقل ریلی رتبه دوم اروپا را به خود اختصاص داده است که می تواند در گسترش روابط ایران با کشور های اروپایی در زمینه حمل و نقل ریلی که نسبت به حمل نقل جاده ای از هزینه های کمتری برخوردار است، مشارکت نماید.
رایزن بازرگانی سفارت اتریش در کشورمان با اشاره به این نکته که تجارت جاده ای دو طرفه است از فعالان اقتصادی کشورمان خواست تا به منظور تهسیل و گسترش همکاری های دو جانبه با فعالان اقتصادی اتریش و سایر کشور های اروپایی شرکت و نمایندگی در اتریش تاسیس نمایند تا در خصوص گسترش روابط دو جابنه از این طریق اقدامات لازم را انجام دهند.
وی با یاد آوری این نکته که هر شرکت تجاری و صنعتی نیاز های خاص خود را دارد، افزود: وظیفه خود می دانیم که حمایت و راهنمای های لازم را از شرکت های ایرانی و اتریشی به عمل آوریم.