تاریخ : يکشنبه 4 مهر 1400
کد 2686

مروری بر صنعت خودروسازی پاکستان

ارزش کل زنجیرۀ صنعت خودرو و موتور سیکلت در پاکستان بیش از 8 و نیم میلیارد دلار برآورد می‌شود. این صنعت، به دلیل افزایش قابل ملاحظۀ طبقات متوسط در پاکستان، یکی از پررشدترین صنایع این کشور محسوب می‌شود.
بخش اول: وضعیت کلی صنعت وسایل نقلیه در پاکستان

ارزش کل زنجیرۀ صنعت خودرو و موتور سیکلت در پاکستان بیش از 8 و نیم میلیارد دلار برآورد می‌شود. این صنعت، به دلیل افزایش قابل ملاحظۀ طبقات متوسط در پاکستان، یکی از پررشدترین صنایع این کشور محسوب می‌شود. طبق آمارهای سال 2019، جمعیت طبقۀ متوسط پاکستان به 17 میلیون خانوار، معادل بیش از 102 میلیون نفر رسیده است. این جمعیت از آنجایی حائز اهمیت است که بازار هدف صنعت خودرو به حساب می‌آید. به بیان دیگر، بازار خودروی پاکستان ظرفیت فروش حداقل 17 میلیون خودرو را دارد. به همین دلیل، طبق آمارهای بین‌المللی، صنعت خودروی پاکستان، پررشدترین صنعت خودرو در آسیا به حساب می‌آید، به گونه‌ای که میزان تولید و فروش صنعت خودرو پاکستان بین سال‌های 2014 تا 2018 بیش از 170% رشد کرده است.

بخش دوم: ظرفیت تولید وسایل حمل و نقل در پاکستان

باتوجه به قدرت خرید مردم، قیمت بنزین و مشکلات زیرساختی و به خصوص ترافیک‌های سنگین در شهرهای بزرگ، عمدۀ تولیدات صنعت خودروسازی پاکستان متعلق به تولید موتورسیکلت می‌باشد. طبق آخرین آمارهای منتشره، 84% وسایل نقلیه تولید شده در پاکستان، موتورسیکلت و تنها 11% آن، خودرو است. که این موضوع نشان‌دهنده پتانسیل بالای صادرات قطعات یدکی موتورسیکلت به پاکستان است.
  1. ظرفیت تولید موتورسیکلت در سال: دو و نیم میلیون دستگاه
  2. ظرفیت تولید خودرو در سال: 350 هزار دستگاه
  3. ظرفیت تولید وانت بار در سال: 79 هزار دستگاه
  4. ظرفیت تولید کامیون بار در سال: 12 هزار دستگاه
  5. ظرفیت تولید اتوبوس در سال: 2 هزار و 200 دستگاه
وضعیت تولید خودرو در پاکستان بر اساس حجم موتور نیز جالب توجه است. به خوبی مشخص است که به دلیل گرانی بنزین، عمدۀ تولیدات از نوع خودروهای کم‌مصرف می‌باشد.
  1. خودرو با حجم موتور 1300 و بالاتر: 49 درصد کل تولید خودرو
  2. خودرو با حجم موتور 800 سی سی تا کمتر از 1000 سی سی: 34 درصد کل تولید خودرو
  3. خودرو با حجم موتور 1000 سی سی تا کمتر از 1300 سی سی: 18 درصد کل تولید خودرو
صنعت خودروی پاکستان به صورت کامل در اختیار شرکت‌های ژاپنی است. با این حال، از سال 2020، دو شرکت کره‌ای هیوندای و کیا هم سعی کرده‌اند وارد این بازار شوند. سوزوکی توانسته با تولید خودروهای کوچک، ارزان و کم‌مصرف، به رهبر بازار خودرو در پاکستان تبدیل شود. شرکت تویوتا به تازگی اعلام کرده قصد دارد برای تولید خودروهای برقی در پاکستان، بیش از 100 میلیون دلار سرمایه‌گذاری کند. هوندا نیز سومین برند خودرو در پاکستان محسوب می‌شود.