تاریخ : چهارشنبه 31 شهريور 1400
کد 2682

تجارت خارجی روسیه در نیمه نخست سال 2021

حجم تجارت خارجی روسیه با شرکای خود در نیمه نخست سال جاری میلادی شاهد رشد بود و رقمی‌ بالغ بر 341 میلیارد دلار را به خود اختصاص داد. این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال قبل در حدود 27% رشد را نشان می‌دهد. همچنین، این شاخص در مدت مشابه سال قبل بالغ بر 268 میلیارد دلار بوده است.

آمار مربوط به تجارت خارجی روسیه در دوره مورد بررسی حاکی از این امر می‌باشد که به غیر از ماه ژانویه سال جاری، حجم تجارت خارجی این کشور در 5 ماه باقیمانده، از افزایش محسوسی نسبت به سال گذشته برخوردار بوده است.

60 درصد از تجارت خارجی روسیه در نیمه نخست سال جاری میلادی را صادرات این کشور تشکیل می‌دهد که بر این اساس، رقمی‌ بالغ بر 205 میلیارد دلار می‌باشد که افزایشی 26 درصدی نسبت به مدت مشابه سال قبل را تجربه کرده است. این شاخص در نیمه نخست سال 2020 بالغ بر 162 میلیارد دلار بوده است. این شاخص نیز به غیر از ماه ژانویه، در دیگر ماه‌ها نسبت به مدت مشابه سال قبل از رشد قابل قبولی برخوردار بود.

همانند حوزه صادرات، حوزه واردات نیز روند رو به رشدی داشته است که بر اساس آن حجم واردات روسیه از  106 میلیارد دلار در نیمه نخست سال 2020 با رشدی 28 درصدی به 136 میلیارد دلار بالغ گردید. میزان واردات روسیه از دیگر کشورها در هر شش ماه ابتدایی سال روند افزایش داشته است که بیشترین حجم واردات با 25 میلیارد دلار در ماه آوریل صورت پذیرفته است.