تاریخ : يکشنبه 16 ارديبهشت 1397
کد 262

حضور رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در اتاق تبریز

به منظور گسترش روابط اقتصادی و تجاری دو کشور ایران و پاکستان نذر محمد رانجها رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران در اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تبریز حضور یافت .
نذر محمد رانجها رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران، در خصوص گسترش روابط اقتصادی دو جانبه خاطر نشان کرد: پتانسیل های دو کشور ایران و پاکستان امکان توسعه روابط اقتصادی و تجاری دو کشور را بیش از پیش مهیا می سازد، که دیدارهای متقابل می تواند نقش موثری در این خصوص داشته باشد.
علیرضا آقا بالایی عضو هیات نمایندگان و رئیس کمیسیون کشاورزی اتاق تبریز در دیدار با رایزن بازرگانی سفارت پاکستان اظهار داشت : قرابت های فرهنگی دو کشور ایران و پاکستان می تواند نقش موثری در گسترش روابط دو جانبه داشته باشد.
وی با اشاره به ظرفیت های صنعتی و کشاورزی استان خاطر نشان کرد: استان آذربایجان شرقی جزء استانهای مطرح کشور در حوزه کشاورزی و صنعتی است که با کشورهای اروپایی و آسیایی روابط صنعتی و تجاری موثری دارد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز با اشاره به این نکته که ایران در مسیر ترانزیت محصولات صادراتی پاکستان به آسیایی میانه است یادآور شد: با گسترش روابط ترانزیتی هزینه حمل نقل محصولات تولیدی پاکستان به سایر کشورها کاهش می یابد که این می تواند به عنوان یک مزیت رقابتی در مقایسه با دیگران نقش بسزایی در توسعه صادرات پاکستان به کشورهای آسیایی میانه ایفاء نماید. وی در این خصوص پیشنهاد داد: به منظور گسترش روابط ترانزیتی دوجانبه یک شرکت حمل نقل مشترک بین دو کشور ایران و پاکستان ایجاد گردد.
عضو هیات نمایندگان اتاق تبریز کسب اطلاعات تجاری مربوط به  فعالان اقتصادی دو کشور در گسترش روابط دو جانبه را مهم ارزیابی نمود و از رایزن بازرگانی پاکستان در ایران خواست: به منظور آشنایی بیشتر با ظرفیت های اقتصادی و تجاری دو کشور با توجه به ظرفیت های اقتصادی استان آذربایجان شرقی هیاتی از فعالان تجاری پاکستان به منظور گسترش همکاری های دو جانبه در اتاق تبریز حضور و با فعالان تولیدی استان به صورت رو در رو دیدار داشته باشند و متقابلا هیاتی  از استان به منظور آشنایی با ظرفیت های آن کشور حضور یابند.
نذر محمد رانجها رایزن بازرگانی سفارت پاکستان در ایران با ابراز خرسندی از حضور خود در اتاق تبریز اظهار امیدواری نمود دیدارهای دوجانبه در گسترش روابط فعالان اقتصادی دو کشور موثر واقع شود. وی در خصوص توانمندیهای اقتصادی منطقه آذربایجان خاطر نشان کرد: در سفری که به شهر ارومیه داشتیم، منطقه آذربایجان را جزء مناطق توسعه یافته کشور ایران دیدم و وظیفه خود می دانم که به عنوان رایزن بازرگانی ظرفیت های اقتصای ایران و منطقه آذربایجان را به منظور گسترش روابط دو جانبه در اختیار فعالان اقتصای پاکستان قرا دهم. وی با اشاره به حجم تجارت ایران و پاکستان؛ حدود یک میلیارد و سیصد میلیون دلار خاطر نشان کرد: با توجه به ظرفیت اقتصادی دو کشور این رقم بسیار پایین است که می توان با دیدار های رو در روی فعالان اقتصادی دو کشور و گسترش روابط دو جانبه بر میزان حجم تجارت دو کشور افزود.
رایزن بازرگانی پاکستان در ایران با اشاره به این نکته که 65 درصد جمعیت کشورش در حوزه کشاورزی به صورت سنتی فعال هستندکه دولت در تلاش است از طریق حمایت های لازم، کشاورزی صنعتی و مکانیزه را گسترش دهد که می توان در این خصوص با توجه به ظرفیت های صنعتی استان در تولید ماشین الات کشاورزی از آن بهره مند شد.
وی با اشاره به صادرات محصولاتی چون خشکبار و لبنیات از ایران به پاکستان خاطر نشان کرد: پایین بودن قیمت تمام شده و کیفیت محصولات ایرانی سبب شده تا مردم پاکستان رغبت بیشتری برای مصرف محصولات تولیدی ایران داشته باشند.
نذر محمد رانجها با یادآوری این نکته که گسترش روابط اتاق های بازرگانی دو کشور می تواند در توسعه اقتصادی دو کشور موثر واقع شود از هیات رئیسه و هیات نمایندگان اتاق بازرگانی تبریز خواست تا امکان دیدارهای متقابل، به منظور گسترش روابط دو جانبه را مهیا نمایند.
روحی مدیر کل دفتر هماهنگی امور اقتصاد استانداری آذربایجان شرقی با اشاره به ظرفیت های معدنی، صنایع تبدیلی در بخش کشاورزی و  صنایع غذایی (شیرینی و شکلات)، کشت گلخانه ای، گیربکس سازی خودرو های سنگین، قطعه سازی، خودرو سازی، پالایشگاه، پتروشیمی در حوزه فرآورده های نفتی خاطر نشان کرد:  حجم مبادلات تجاری دو کشور با توجه به ظرفیت های اقتصادی و انسانی دو کشور بسیار پایین است و باید تلاش نمایم در سه بخش خدمات، کشاورزی و صنعت تعاملات دو جانبه راگسترش دهیم.
خانی فرماندار شهرستان مکان که به عنوان میهمان ویژه این نشست با اشاره به این نکته که شهرستان ملکان به عنوان شهر یاقوت های سبز و خوشه های طلایی مشهور است در خصوص ظرفیت تولید انگور و کشمش در این شهرستان خاطر نشان کرد: این شهرستان جزء سه شهرستان مطرح کشور در کشت انگور و تبدیل آن به کشمش و برای صادرات به سایر مناطق جهان است. وی در خصوص سایر ظرفیت های اقتصادی این شهر ستان گفـت: شهرستان در زمینه پرورش طیور و صادرات آن به کشورهای اروپایی و وجود مسیر ترانزیت حمل و نقل جزء مناطق مطرح کشور به حساب می آید که می تواند در گسترش روابط دو جانبه ایران و پاکستان نقش موثری ایفاء نماید.